Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 4647 ggr
decembercelsius
0

Betablockerare

Jag har fått betablockerare som en tillfällig lösning mot hjärtklappning. Men jag börjar frysa jättemycket av dom och blir trött och kan somna jättelätt, vilket är påfrestande. Kommer det alltid hålla i sig eller brukar detta försvinna med tiden? 🤔

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Maria
0

Prata med din läkare.

Du kan också byta medicin för att prova om det fungerar bättre.

/Maria

decembercelsius
0

Absolut, grejen är bara att det är väldigt svårt att få tag i läkaren samt att läkaren har sagt att jag borde följa upp detta på vårdcentralen (han som skrev ut medicinen träffade mig när jag låg inlagd för en operation..)

Maria
0

Men då kanske du kan kontakta din vårdcentral imorgon?

/Maria

decembercelsius
0

Det ska jag göra, får hoppas det löser sig :)

[Mustangcab]
0

Man brukar få problem med att sova då man får betablockerare inte tvärtom.

decembercelsius
0

Konstigt. Tog ingen tablett idag och är lite piggare 🤔

[Mustangcab]
0

Är du säker på att det är betablockerare du fått. Har du läst informationen i  FASS?

decembercelsius
0

Haha ja. Dom heter metoprolol och är betablockerare.

Maria
0

Jag äter Metoprolog för just hög puls. Jag har ätit dem i flera år nu och försökt att sluta ett par gånger men då rusar pulsen i höjden igen.

Svårigheten var att jag egentligen har ett ganska lågt blodtryck så jag fick kolla noga i början.

/Maria

decembercelsius
0

Då äter jag dom av samma anledning som dig. Har försökt få tag i läkaren men inte lyckast :/

OlgaMaria
0

Man kan absolut bli trött av metoprolol! Tar du en gång om dagen eller? Isåfall kan du ta på kvällen istället för på morgonen så kan du sova bort en del av tröttheten. Det kanske är så att du kan sänka dosen lite också. Du får prata med vc.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

decembercelsius
0

#11 Bra idé det med att ta dom på kvällen istället för på morgonen. Har jag inte ens tänkt på.

Jag försöker få tag på läkaren hela tiden men han är i stort sett omöjlig att få tag på! Kan man bara ringa vårdcentralen och få hjälp där istället? (av en annan läkare då alltså)

Ary
0

# 12 Kan du inte ringa sköterskorna och få en telefontid till läkaren då?

decembercelsius
0

#13 Det har jag gjort och dom har sagt att han ska ringa upp mig men det händer aldrig. Antar att han har väldigt mycket för sig.

Ary
0

#14 Det var ju fruktansvärt dålig stil. Då skulle jag fortsätta att ringa och påpeka att han inte ringer tillbaka som utlovat så kanske personalen kan sätta lite press på läkaren. Tror helst inte de skickar vidare till en annan läkare utan de brukar vilja i första hand att insatt läkare tittar på det.

decembercelsius
2

Jo det är ju jobbigt att hålla på och ringa hela tiden. Men nu tänker jag gå till vårdcentralen så får de kolla vad de kan göra. :/

Leffe
0

#16 Hur har det gått?

Jag får bisoprolol. Vet inte om de gör mig trött. Däremot känner jag mig ofta kall om fötterna, men de är egentligen inte kalla

decembercelsius
0

Jag har fått Inderal 10 mg nu som jag får ta upp till 3 gånger om dagen. Funkar mycket bättre, blir också kall om fötterna men förutom det känner jag inte av så mycket biverkningar.

Maria
0

Vad skönt att det verkar fungera.

/Maria

decembercelsius
0

Ja och nu på fredag ska jag göra ultraljudsundersökning av hjärtat. 🙂

Maria
0

Bra att du får det kollat. Jag har också gjort det en gång och det var inga som helst fel.

/Maria

OlgaMaria
0

Berätta gärna hur det går :)

Leffe
0

Ultraljud på hjärtat gör jag varje halvår. Ligger på britsen och halvsover. Det är alltid på morgonen

[Mustangcab]
0

Metroprolol har även jag tagit och ute märkt av att jag blev trött. Jag fick det pga högt blodtryck så det sänktes.

OlgaMaria
0

#24 Tar man det mot högt blodtryck är det mindre risk att det gör en trött. 

Behöver man inte sänkt blodtryck men betablockad av annan anledning kan ju trycket bli lite lägre än nödvändigt - och då blir man trött.