Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 3422 ggr
[JollyJustin]
1

Vill gå ner!!!

Hej jag är 11 år och jag vill gå ner kilo.

Jag är ca 149-150 cm lång och väger 47 kilo, jag mpr dåligt över det.

Snälla hjälp mig! Hur ska jag gå ner?

Jag har blivit kallad tjock men det är inte därför jag vill gå ner11

Mooniq
3

Tja, att låta bli godis, kakor, läsk, saft är en bra start.

Att äta en rejäl frukost, lunch och middag är en bra fortsättning.

Du är inte så gammal än, så jag föreslår att du hittar nån kul sport att testa på din fritid, för vet du va? Det är snyggare med lite muskler än att vara spinkig/smal.

Du är ung och växer, så du måste fokusera på bra mat. Sätt dig med någon nära vuxen och prata om mat näringslära. Googla på datorn så lär man sig tillsammans. Det är bra och kul 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
4

Du kommer inte att gå ner i vikt även om du försöker för du växer fortfarande. Du kommer växa och ändras i kroppen många år till.

Det bästa du kan göra är att äta nyttig mat, äta regelbundet och röra på dig som cykla, springa, promenera eller om du håller på med någon sport.

/Maria

Halvdansken
1

Det kommer att hända saker med din kropp när du kommer i puberteten och framåt. Jag vet att du inte vill höra det, men du är inte tjock, du är ganska smal, och du ska tänka på andra saker än hur du ser ut.

Min kompis son var en riktig fetknopp när han var liten (upp till typ 13). Liten o knubbig. Sen plötsligt växte han så det knakade och nu är han typ 1.80 och jättesmal (och 20 år).

Men håller med om att du ska hålla dig borta från läsk osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ary
1

Jag tror i så fall att någon har sagt så för att j-vlas, för att personen inte kom på något att klanka på. Den vikten till din längd är alldeles utmärkt, som sagt åt smala hållet. Däremot är det aldrig fel att inte trycka i sig godis och läsk, utan hellre riktig mat.

Sedan är ju en del i den åldern pinnsmala fortfarande som ungar/ungdomar kan vara men de flesta växer till till i just 11-12 årsåldern så du kan vara ett steg före dem i att bli normalstor för en vuxen. Fortsätter det här negativa tänket om vikt tycker jag att du ska ta upp det med en förälder el skolsköterskan texså det inte blir värre.

[Wraith]
2

NEJ och nej du behöver verkligen inte gå ner i vikt. Ät sunt och rör på dig och din kropp kommer ställa in sig efter det och du kommer må jätte bra. Börja inte med dieter eller dra ner på intaget mat, kommer inte hjälpa dig, du riskerar bara andra sjukdomar. I din ålder ska du verkligen inte tänka på att banta och verkligen inte för att någon kallar dig för tjock för det kan du inte vara.

Och jag tycker inte du ska må dåligt över din vikt, visst kan man se lite småmullig ut i vissa stadier i livet och puberteten kommer förändra kroppen enormt mycket. Det kommer inte ske över natten, men så länge du äter sunt och rör på dig så kommer du inte ha några problem med vikten. Skit i om folk kommer med elaka kommentarer, det gör dig bara starkare!

De andra i tråden har skrivit mycket vettigt som du absolut ska läsa och ta in.

DesK
1

Du har redan fått bra svar! Innan jag fick mina barn vägde jag 47-48 kg och var 160 cm lång och då ansågs jag som mager och underviktig. Så nej du behöver inte gå ned i vikt. Fokusera istället på motion och bra mat!

/Désirée

[JollyJustin]
0

Tack för svaren men jag är tjockis gemfört med mina vänner de väger 29-35 kilo.

#6 Jag är 11 år o 1,50 så det är int esamma sak :s

Ary
1

Som jag sade så har du väl växt dig till normalvikt för en vuxen tidigare än de andra, det gör dig inte tjock det är de andra som inte är fullvuxna till kroppen. Du verkar inte vilja lyssna men jag hoppas att jag inte ser dig på ett ätstörningforum om ett par år vilket jag iofs befarar.

Tycker du ska slopa godis, kakor och chips, motionera lagom och vänja dig vid din mer vuxna kropp.

[JollyJustin]
1

Ok men vad är ätstörning o hur får man det? #8

Jag ska börja tennis o jag hoppas mycket studdsmatta, jag brukade gå ut med en granneshund men han blev biten o blev tvungen att avlivas :( men vi kommer snart på en egen hund o då kommer jag motionera ännu mer.

Jag äter macka med ost/prickekorv o oboy/mjölk till frukost.

Lunch: Olika för det  är i skolan

Middag: Samma skit: Köttfärs,korv,köttbullar…. tjatat men föräldrarna lyssnar nästan inte , de har ej tid o laga mat heller…

Godis på lördagar o chips på fredagar!  Verkar det ok?

[Wraith]
1

Du kan inte jämföra dig med dina vänner, vi alla ser olika ut och vi alla har olika förutsättningar. Så länge du äter en väl sammansatt kost och motionerar så kommer du ha en bra kropp enl. dina förutsättningar. I din ålder så utvecklas kroppen än och vi kan inte följa ett mönster som alla ska följa, utan vi utvecklas olika. Om du äter bra och rör på dig så kommer du ha en normal kroppsvikt och du kommer må bra!

Även om du skulle ta två tjejer som är 11 år och som väger exakt lika mycket så kan det finnas stora skillnader i kroppsstorlek. Om du börjar jaga kilon och kalorier när du inte behöver det så kommer det ta upp så mycket av din energi. Om du ger din kropp det den behöver i näring och motion så är vikten det sista du behöver tänka på.

Det är så mycket som kommer hända med din kropp och dina vänners kroppar de närmsta åren. Så få inte panik bara för att du inte ser ut som dem.

Ary
1

Ätstörning brukar just börja med att man tycker att man är tjock, i många fall är det inte ens så. Man bantar, försöker äta så lite som möjligt, antingen lyckas man och blir för smal och undernärd eller för en del blir det så att han/hon inte lyckas och äter för mycket istället. Båda onda cirklar där hon/han bygger ofta upp mer självförakt och sämre självkänsla. Båda varianterna är väldigt dåliga för både kropp och psyke, speciellt om man växer.

Det är ingen mening med att minska sina kcal mer än 500 om dagen snnars minskar kroppen bara sin ämnesomsättning och förbrukar mindre och då har man ätit mindre för ingenting och riskerar att få ett dåligt förhållande till mat.

Vad gäller frukost skulle jag nog bytt ut mycket mackor och oboy till gröt, ägg, avokado med majonnäs eller räksallad, tonfiskröra med majjo och ägg (behöver inte vara jättemycket majjo men lite så att man håller sig mätt. Sockret i macka och oboy ger snabb energi men man blir hungrig fort igen.

Middag skulle man kunna lägga till mer grönsaker. Lätt att koka lite broccoli till, eller kanske göra blomkålsmos med grädde och smör istället för makaroner. Kan du lite i köket kan du ju smyga med och handla för att påverka vad som hamnar i vagnen och var med att gör någon nyttig grej till middagen kanske? För jag håller med om att hemma verkar ni inte ha nyttigaste mat tänket. Jag växte själv inte upp med nyttig mat men har ändrat mig själv med åren, det kan du ju också. Träna på att tycka om fisk och grönsaker tex. 😉😃

Ja godis sn dag verkar bra.

[JollyJustin]
0

Tack så mycket, ibland äter vi gurka o morötter tll ;)

Jag avskyr räkor o tycker markrill,majonäs,tonfisk o gröt är äckligt🤔🤮

Eller det berör på vilken gröt det är..  Jag gillar inte tomtegröt o havregrynsgröt annars äre gott!!!

Ary
0

Omelette med ost eller skinka eller varför inte båda då, till frukost? 🙂Går på 5-10 min. Men avokado och ägg dunkar då? Sedan är smaken ju olika, du hittar säkert egna nyttigare val om du letar runt lite på nätet.

[Majbot]
0

Tänk mest på att äta mycket grönsaker och inte så mycket kolhydrater, dvs pasta, bröd, potatis, pommes, ris osv. Du är ännu ung och växer så det knakar, så det kommer nog 'jämna' ut sig :)

Ove-D
1

Äter du mellanmål under dagen? Själv har jag gärna ett kokt ägg eller morot i min väska om det gått fyra timmar sedan jag åt senast. Det är bättre att äta något sånt än en chokladbit, läsk eller godis.

Något som är mysigt (istället för godis, chips mm) är att skära stavar av paprika, gurka, morot, broccoli, blomkål osv och göra egen dip att doppa i. Vi har tagit naturell yoghurt i tre skålar. En har vi kryddat med vitlök, en med grillkrydda och en varierar vi tex bara peppar eller curry.

Har ni skaffat hund än? Långpromenader med en hund låter trevligt. Att sitta stilla i flera timmar är inte så bra. Res dig upp och exempelvis sträck dig upp mot taket då och då för att öka blodcirkulationen. Umgås med vänner och gå och fönstershoppa, spela wii eller något annat när ni rör på er. Kom ihåg att ha roligt!

Jag tror att väldigt många i din ålder någon gång hört att de är tjocka. Det är inte snällt att säga så men oftast växer man ur det. Kroppen behöver lite att ta av när den växer.

[JollyJustin]
0

Tack för hjälpe, Jag är ALLTID sötsugen på morgonen-eftermiddagen-kvällen :(

Så jobbigt, det slutar med att jag äter glass,oboy eller milkshake ..

Ove-D
0

Prova att äta ett ägg eller dricka ett halvt glas vatten när du känner dig sugen.

[JollyJustin]
0

Ägg är int eså gott…. Och det är inte bra ifall man äter mer än 1 ägg

DesK
1

#18 m man tål ägg kan man äta många ägg, det är en seglivad myt att det inte skulle vara bra att äta mer än ett ägg om dagen! Ägg kan tillagas på en mängd olika vis, så om du verkligen vill äta detta nyttiga livsmedel så kan du säkert hitta några recept med ägg som du tycker är gott 🙂

/Désirée

Ove-D
0

På detta klipp kan du få lite tips. Men rent generellt kan man väl säga att äta mer frukt och grönsaker och låta bli socker, läsk och godis.

[JollyJustin]
0

Jag gillar inte läsk  sånna drickor så det är inget problem..

Mest chips , mat o godis sug!

Emma0909
0

Hej din vikt är helt normal i din ålder vägde jag ungefär lika mycket  kram ;)

Maria
1

Trådskaparen finns inte kvar längre.

/Maria