Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1960 ggr
Emma0909
0

illamående

Hej jag  har under 2 månader haft illamående hela tiden, morgon till kväll jag gick till VC för 2 v sen och fick omeprazol utskrivet (stavning?) för de sa att de lutade åt magkatarr, Jag fick ta det i 2 veckor men det hjälpte inte det blev snarare lite värre?!.. När jag gick dit andra gången så  sa hon att det var magkatarr (troligen).. och fick då några tabletter emot halsbränna, uppstötningar och matsmältning men de har inte heller gett resultat någon mer en jag som är illamående detta är ju så jobbigt och man vill ju va frisk till jul :( några tips ni har ??

Maria
0

Du kanske skulle göra en gastroskopi? När man kollar med kamera ner i magen.

Har det inte blivit bättre så tycker jag att du ska söka igen.

/Maria

MolnBlomman
0

Det kan vara obalans i sköldkörteln. Det är lätt att få det om man har ett aktivt eller stressigt liv. Då tar vissa mineraler slut i systemet och ger problem så som illamående, trötthet osv.

Testa Berocca brustablett. 

Det fungerade iaf. för mig. (Finns en billigare kopia på ÖoB med samma ämnen oxå.)

Emma0909
0

Tack så mycket för svaren , Har även väldigt mycket uppstötningar som kommer upp det blir då så att man spyr upp uppstötningen om man kan förklara det så och detta är väldigt jobbigt för att det kommer lite när som helst och jag kan inte stoppa det detta är efter jag har ätit kan inte t.e.x inte äta för mycket eller för lite . Äter jag för mycket får jag uppstötningar (spyr), äter jag för lite mår jag illa värt att kolla upp? så det har blivit så att jag äter en liten ostskiva kanske ett äpple och lite yoghurt på en hel dag och ja jag har nog gått ner 3 kg iaf  Men jag själv tycker inte att jag har ett stressigt liv :/ hoppas ni kan ge lite svar på detta :)

Emma0909
0

#2 Sen vill jag också skriva till att smärtan sitter i mitten av revbensbågarna alltså i övredelen av magen men kan ibland stråla neråt och ge hugg lite vart som helst ,Smärtan är väldigt väldigt obekväm känns som att det är något som sitter där och bara trycker och gör ont ibland känns det också som något obehagligt i halsen , Typ en klump som sitter där (känns som att man ska spy) , Har ett 4-tal gånger fått trycka ner fingrarna i halsen för att få upp måltiderna jag äter  . När jag har gjort det känns det mycket bättre och inget tryck alls ja detta blev ju lite rörigt förstår mig verkligen inte på detta :(! ( har även mycket gaser och rapar är det ingen uppstötning så är det rapar )

Maria
0

Jag tycker att du ska besöka din läkare igen eftersom du inte har blivit bättre.

/Maria

Maria
0

Såg nu i den andra tråden att det verkar som du har fått en remiss till någon "magdoktor"

/Maria

Emma0909
0

Ja nu äntligen har jag fått tag i en doktor som verkar bra ! men har tyvärr inte fått en tid så det lär dröja men tack så mycket !