Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2538 ggr
Fjordell
0

Trasig visdomstand...

Upptäckte nyss att en av visdomständerna i övre tandraden, som bråkat med mig i snart 3 år och orsakat inflammerat tandkött var och varannan vecka, har gått sönder. Jag trodde först att det var något som fastnat där. Det kändes helt plötsligt vassare där bak, på ett helt annat sätt än hur det känns när tanden växer ut snett och petar ut i tandköttet. Det känns liksom lite poröst, med ett flertal vassa taggar ut mot kinden. Jag lyste med telefonen och såg att tanden faktiskt är sönder.

Jag har lite lätt panik just nu. Vad tusan ska jag göra? Jag är 21 år och har ingen tandvårdsförsäkring, inget stöd från socialen då jag studerar på heltid till och med februari. Vartenda öre går åt hyra och el, har jag tur så har jag råd att köpa mat för 600-700 kr varje månad, så att spara ihop tillräckligt mycket pengar skulle ta flera månader. 

Hur ska jag kunna få det här att gå ihop? Är mitt enda val att stå ut med det? Någon som är, eller har varit i en liknande situation?

Magisk
0

Kan man inte få i flera rater på tandvården? Eller har jag fel?

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Lill-Kisse
0

Den där tanden borde du ha tagit bort för flera år sedan. Nu måste du. Be att få en avbetalningsplan på kostnaden. Fråga också tandläkaren om det finns fler förslag på hur kostnaden kan täckas, t ex om det finns något att få via Försäkringskassan.

annia1
0

Fjordell du nämner socialen. Har du frågat dom om hjälp när det gäller just detta, annars gör det.

.