Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 3511 ggr
BRP
0

Sjuk! Gör ont

Hej! Imorse vaknar jag av att jag har känslan att spy. Ligger kvar i sängen och väntar på att jag är helt säker på att jag ska spy. Går sedan till toaletten och sitter där i ca 30min och sen kommer det ut. Gick och la mig sen, kommer faktiskt. Inte ihåg om jag somnade. Men sen fick jag ont i magen och det har jag nu. Det hör ont i mitten av magen och ibland hår det över och sedan kommer det tillbaka. Jag tog en alvedon kl 09:30 och ska ta nästa kl 13:30. Men varför har jag ont? Har försökt att sova men det går inte pga smärtan. Typ 5/10 hör det ont och ibland kan det komma upp till 7/10

[annajohannas]
0

Det kan ju vara flera olika orsaker. Du kan ha fått maginfluensan, fått i dig något som du inte tål. Har du kvar blindtarmen? Har du feber? Hjälper alvedonet?

Tänk på att inte inta några mjölkprodukter när du nu har ont i magen. Inte för att du skall vara laktosintolerant, utan för att mjölkprodukter irriterar magen mera. Ät skonkost  d v s rostat bröd, omelett, fisk och potatis. Drick mycket vätska, t e x avslagen Cocka cola, blåbärssoppa.

Krya på dig.

BRP
0

Ja, jag har blindtarmen kvar. Hade feber innan tills jag öppnade en ventilationslucka (?) för att jag inte skulle vara jätte varm. Alvedonen hjälpte typ bara med febern. Skolan varnar för att man kan få vinterkräksjuka och jag tror nog att jag har fått det. Kan inte problemet vara att min mage är tom och det är därför jag har ont? Jag kan tyvärr inte äta något för att när jag känner lukten av mat så gör det mig spy färdig. Alltid så när jag är sjuk. Har bett mamma att köpa Cola men jag vet inte när hon kommer hem. Kanske lite konstigt men när jag skriver här och funderar på saker så försvinner smärtan. Och nu kommer den tillbaka. Men efter en minut ungefär så kommer den tillbaka. Vilken alvedon föredrar ni? Vanliga eller novum(?)? Tog den vanliga då när jag är sjuk kan jag aldrig svälja stora tabletter.

BRP
0

Och när jag ställer mig upp så känns det som att jag ska fortsätta spy och jag blir lite snurrig.

BRP
0

Nu kommer jag ihåg. Jag somnade efter att jag spydde och vaknar sen som sagt av att jag har ont i magen och sen gick jag till toan och gjorde nummer 2 och gick sedan till sängen efter det och har fortfarande ont.

[annajohannas]
0

Du tar den alvedon som passar dig bäst. Du kan ju alltid testa brustabeltter, som du löser upp i vatten. Annars kan du dela tabletten. Det är ju olika från person till person. Att du är snurrig när du ställer dig upp, beror dels på att du inte ätit något, och sedan mister man en hel del vätska vid diarre´. Inom vården kallar vi den spy och skitsjukan, och det håller i sig i ungefär 24 timmar. Men blir du för dålig och inte kan få i dig tillräckligt med dricka, får du söka läkarvård. Det viktigaste när det är maginfluensa eller vinterkräksjuka är att ha en mycket god handhygien. 

Kryp upp i sängen eller soffan igen, och försök att få i dig något att dricka, det kan även vara lite te. Bara du får i dig något.

Maria
0

Har du diarré?

/Maria

BRP
0

#6 nej #5 Okej. Ska göra det och kanske försöka äta någon frukt då det inte luktar illa. Jag tvättar händerna ungefär 30 s varje gång med varmt vatten.

Maria
2

Har du ont i magen och mår illa så strunta i att äta överhuvudtaget. Tvinga inte i dig något.

Mat klarar man sig utan ganska länge. Det viktigaste är att du dricker.

/Maria

[annajohannas]
0

#7 Nu menade jag inte att du varit oren på händerna😃. Sista gången som jag hade maginfluensan var på -80-talet, när jag gick i skolan.

Har även jobbat på en infektionsavdelning, så jag har nog blivit immun😉.

Men tillbaka till dig. Krya på dig, och det kan göra ont i magen när man har maginfluensa eller vinterkräksjukan. Sedan kan ju smärtan tillta, om du inte ätit något. Hoppas att frukten går ner, så du får i dig något.

BRP
0

#9 Jag menade att jag tvättar händerna längre när jag är sjuk. Då jag har fått tips om det :) Men nu är iallafall all smärta borta just nu och jag ska ta en till alvedon om ca 40 min.

[annajohannas]
0

Tänk på att du bara får ta medicinen fyra gånger om dagen. Har du provat att lägga något varmt på magen, det kan i bland också hjälpa lite.

BRP
0

Nu har jag inte lika ont i magen längre, kanske 3/10. Har tittat på filmer och tagit min andra alvedon. Men jag märkte sen att jag tog den 1 timme för tidigt. Gick på toan och hade det som #6 sa men det var inte så mycket. Nu ska jag dricka lite avslagen Cola och titta på film igen.

[annajohannas]
0

Skönt, det går i alla fall åt rätt håll. Men tänk på att ta det lugnt med mjölkprodukter, man brukar säga, att man skall undvika dessa produkter i ungefär två veckor.

BRP
0

#13 ok. Nu har man sovit en del, äntligen. Även om det bara var 2 Tim så var det ganska skönt.