Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 5795 ggr
IceTee
0

Ständig migrän?

Rubriken säger väl det mesta? Men ja, jag är inte helt 100 på om det är mirgän, men en puserande huvudvärk som gärna börjar bakom ena ögat och förflyttar sig, samt ger mig illamående är väl vad man brukar kalla migrän?

I alla fall så har jag glasögon, har haft det hela dagen, och kollade synen igår, inget fel där inte! Jag dricker nog med vatten och sover som jag ska, men har ändå inte märkt någon skillnad alls!

Förut hade jag samma sak, men fick glasögon och det blev bättre, har dock alltid haft lite ont i huvudet, men det brukade gå att vifta bort om man inte tänkte på det bara.

Men de senaste veckorna har det blivit värre, inget hjälper och jag känner inte för att knapra ipren eller liknande som heller inte brukar hjälpa ändå! Det har varit veckan innan, under och efter mens som det varit värst och verkar inte ge sig nu heller. Det har blivit så illa att jag fått vara hemma från min praktikplats, och jag ÄLSKAR min praktik!

För ca 2 månader sedan började jag med Nuvaring (p-ring), men när jag hade kombinerade p-piller märkte jag inte a detta problemet alls, så tror inte p-ringen är boven i dramat

I alla fall, någon som vet vad tusan det kan bero på? Vad jag kan göra? Orkar inte mer nu, det bryter ner mig!!

Medarbetare på Skor iFokus

Maria
0

Jag tycker att du borde söka vård.

Det finns mängder av tillstånd som gör att man kan få huvudvärk. Blodbrist, blodtryck, stress, dålig sömn med mycket mera.

Migrän/huvudvärk kring men brukar vara hormonrelaterad men huvudvärk som inte ger med sig bör man söka för tycker jag.

/Maria

IceTee
0

Jo, jag har funderat på det, men vårdcentralen jag går till är så dålig! De kan inte ens meddela om saker! Som när de bestämde sig för att inte skicka en remiss trots allt, så fick jag inget veta! Eller när min läkare jag hade tid hos helt plötsligt inte var där, och jag fick vänta 45 minuter innan någon annan fick klämma in mig i mitt schema för hon tyckte så synd om mig (skulle bara ta min livmoderhalscancer-spruta, den andra)

Det känns som att de inte tar mig på allvar ens :/ och jag är inte myndig ännu (för jag fyller så sent) så jag har väl inte mycket att säga till om?

Maria
0

Finns det inget barnsjukhus där du bor för du borde tillhöra barn innan du är myndig?

Du kanske kan söka en annan läkare på din vårdcentral?

Vad gjorde de för undersökningar när du var där mer än att inte skicka någon remiss?

/Maria

IceTee
0

Tror inte det, eller det finns ju barnavdelningen på sjukhuset, men dit kommer jag nog aldrig om jag inte är döende…

Jag har haft flera, men för det mesta får jag "barnläkaren", det känns som att ingen har tid att bry sig :/

Jag gick ju dit för knölar i brösten, så hon kände på brösten och sa att hon kan ju inte så mycket om just detta för att hon är barnläkare, men att det inte kan vara cancer för att jag är för ung, och sa att om jag vill att hon skickar en remiss så gör hon det (men det gick ju sådär…) var även där för problem med magen, så de tar tagit flera olika prov för det (tror dock inte det var samma gång, men minns inte)

Maria
0

Barnakuten då?

/Maria

IceTee
0

Finns det någon sådan ens? Visste inte jag! Halmstads sjukhus är ju inte så värst stort, så risken finns att det inte finns, liksom

Maria
0

Varberg har väl en barnakut?

/Maria

IceTee
0

Det kan de faktiskt ha! Får väl åka dit eller något, eller ge VC här en sista chans, kan man inte gå till en privat klinik eller liknande annars förresten?

Maria
0

Det finns många privatpraktiserande läkare som är anslutna till försäkringskassan.

/Maria

IceTee
0

Då finns det hopp! 

Tack så hemskt mycket <3

Intehärutandär
0

Gå till sjukhuset, som Bumbleboo föreslår!

Sedan har jag ett annat tips - till alla med återkommande huvudvärk/migrän - sluta med aspartam som framkallar huvudvärk. Det finns i bl a "sockerfria" halstabletter, tuggummi, Fun light, light/zero drycker osv. Det gömmer sig i väldigt mycket "vardagsmat & snacks".

tlover
0

Jag tycker du ska gå till läkare på nått sätt men det har du fått bättre tips om hur du ska göra än jag kan ge.

Däremot kan jag berätta om min erfarenhet av det "säkra" p medlet p-ring.

Jag hatar det även om det teoretiskt sett har mindre hormoner än kombo p-piller så var jag ett PMS monster under hela tiden jag hade ring. Jag var hemsk rent utsagt inget PMS jag har haft kan jämföras så jag tror inte p-ring är för alla.

l'm back

Ladydragon
0

Är huvudvärken halvsides? 

är du ljus och ljudkänslig oxå? 

har du utretts för din huvudvärk? 

som dom andra skriver så är det alltid bäst att söka läkare och få klarhet i vad det är först och främst

[Lilla Fröken]
0

Det finns ju privata läkare som är bättre bemötande. Som inte är landstingsanslutna. Jag går hos en sådan. Det är guld värt!

Halvdansken
0

Problem med ryggen? Jag blev inte av med min konstanta huvudvärk förrän jag gick till en kiropraktor som fixade till mig. Man kan ha spänningar i ryggen utan att veta om det, som kan visa sig som huvudvärk.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

siberlina
0

det finns en jättebra medicin  mot  migrän som jag har, den heter sumatriptan, man ska ta en tablett när man känner att  värken är  på  väg.
gå till  vårdcentralen, pröva  ochså  att  sluta  med kaffe, koffein kan  trigga  igång  huvudvärk

Åsa S
0

Man kan ju även lätt byta vårdcentral numera ifall den man har inte är någe, bra är bara att fylla i en blankett.

Tycker också man ska göra allt för att få hjälp och ev. få en diagnos för har man migrän kan man ju få hjälp med mediciner, sen när man börjar jobba kan man få hjälp av försökringskassan så man ex. inte får en massa karensdagar ifall man är sjukskriven ofta etc. +Man har rätt få ha fler korttidssjukskrivningar ifall man har en migrändiagnos än vad det kan accepteras av "vanliga" inom yrkeslivet.

Maria
0

Jag håller med om att all huvudvärk bör utredas.

Jag har haft huvudvärk i hela mitt liv känns det som och det är så tröttande. Hela kroppen blir påverkad.

/Maria

IceTee
0

Tack för alla förslag! Har börjat använda glasögonen mer, och då lugnade sig huvudvärken en aning, så nu kan jag bete mig som en vanlig människa igen. 

#13 ljuskänslig blir jag ja, det enda som hjälper är att ligga i ett svalt och mörkt rum

#15 problem med ryggen har jag nog alltid haft.. hade dålig hållning förut, och har upp på det "stora behag" (big boobs), det kanske kan vara en orsak med! Spänner mig väldigt vet jag i alla fall. Har testat massage, men min autism-sida klarar inte av att folk ska knåda och röra mig så mycket och länge

Migränsissi
0

Hej, jag har behandlat min migrän med en radikal kostomläggning.

Det tog nästan ett år, men har sen dess varit besvärsfri och helt utan mediciner…🙂

Du kan läsa mer på:

http://www.expressen.se/halsa/migran---sissi-52-at-sig-fri-fran-smartan/

www.miraculis.se

siberlina
0

jag  har börjat med en ny grejj mot mina migren anfall, jag  dricker 5  svarta  koppar kaffe,sist   spydde  jag  2 gånger ,men  det jick över efter allt  kaffe  ,sen  jick jag iväg till jobbet,hade jag inte jort detta hade jag  spytt   i flera timmar