Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 3380 ggr
MsSofieG
0

Problem med mensvärk

Hej tänkt kolla om någon annan har upplevt eller upplever samma sak som jag. Jag har aldrig haft mensvärk sedan jag fick min mens men för ca 1½ år sedan så började jag få mensvärk. Den är i normala fall relativt okej. Jag kan få ruskigt ont emellanåt så jag måste sitta ner och hålla mig om magen men det går att bita ihop relativt bra om jag skulle vara på affären eller så. Men på sista tiden har det eskalerat. Jag kan inte bita ihop längre utan kroppen viker sig på automatik och förragången jag hade mens kräktes jag av smärtorna och bara i förrgår högg det till så jag nästan svimmade på jobbet. 

Jag har även ont de första gångerna jag har samlag efter mens men det vet jag inte om det hänger ihop då det började för ca 9 månader sedan. 

Tacksam för svar!

Sjöstjärna
0

Jag är ledsen att behöva säga det men det låter som endometrios.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Lia
0

Du kanske har någon cysta? Jag har cystor titt som tätt, och under de perioderna har jag mycket mer smärta än annars.

MsSofieG
0

Jag har försökt få kontakt med både ungdomsmottagning och gyn men inte fått tag på de idag. Får fortsätta imorgon. Blev lixom droppen igår när jag nästan tappade medvetandet.

Lia
1

Receptfritt man kan ta är 1 (ipren/ibumetin) + 2 (alvedon/panodil) var 8:e timme.

MsSofieG
0

Jo fast jag försöker i så stor utsträckning jag kan undvika värktabletter. Men jag får nog ta och kicka den vanan ur vägen om det här ska fortsätta. Men #1 Jag läste på om det där och då stod det att man fick smärtor innan mens och jag får det alltid under mina första tre dagar aldrig innan eller efter och att man kunde ha ont ut i ländryggen och benen men jag har bara ont över själva livmodern. Men det kanske är ett tidigt stadie så ska kontakta en läkare och be dom titta på det.

Sjöstjärna
0

Det är väldigt olika hur man upplever det. Jag får oftast bara andra dagen av mens, men då får jag så ont att jag får diarré, blir illamående och håller på att svimma. Det känns som knivar i magen.

/Sjöis

MsSofieG
0

#6 Diarré har jag inte haft (tackar han där uppe) men svimningarna och illamåendet känner jag igen. Ja för mig känns det som om någon sätter sig på min "babymaker" inifrån lixom. Känns som om den blir ihoptrykt/drar ihop sig onödigt hårt.

Ove-D
0

#5 ha ont ut i ländryggen

Har du kollat njurarna eller kollat om du har långt gången urinvägsinfektion?

OlgaMaria
3

Oavsett om det är "vanlig" mensvärk eller endometrios så har det med inflammation att göra. Jag hade också fruktansvärd mensvärk så att jag kräktes ibland när jag var yngre. Fick käka morfin nån gång och fick sen starka smärtstillande, kommer inte ihåg vad det var men det kanske var typ citodon eller något liknande. Men när jag började äta Omega 3 på daglig basis så försvann det nästan. Sen har jag gjort förändringar i min kost som gjort det ännu bättre dessutom.

De allra flesta får i sig för mycket socker och omega 6 och det skapar inflammation i kroppen vilket leder till smärta och sjukdomar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ove-D
0

#9 Sen har jag gjort förändringar i min kost som gjort det ännu bättre

Vad har du gjort för några ändringar?

OlgaMaria
2

#10 Jag äter på det stora hela LCHF. Lite frukt och rotfrukt slinker ner ibland dock. :) Sen försöker jag äta mycket ekologiskt, köper eko-kött från lokal bonde och äter antiinflammatoriska saker som vitlök, ingefära, gurkmeja, m.m. Jag tror det viktigaste är att dra ner på socker, spannmål och öka på lite bra fetter som smör och kokosolja, olivolja.

Sjöstjärna
2

Jag har nyligen påbörjat samma kostomläggning som du Theresia och ser med spänd förväntan fram emot effekten på endon, bland annat. Systemisk inflammation har ju en tendens att ställa till oreda på en väldig massa områden så jag hoppas på betydligt fler förbättringar, men att slippa handikappande mensvärk hade varit ett STORT plus. Jag har dessutom börjat med bioidentisk progesteronkräm, är det något du använder?

/Sjöis

Ladydragon
0

Det du borde prova först av allt är att prova ta recptfria läkemedel till exempel ipren och Alvedon och inte slarva utan ta dom var 8 timme och börja med dom så fort du börjar känna av mensvärken oavsett om mensen har startat eller inte…..
och sen fortsätta med tabletterna tills smärtan lugnat ner sig 

det är lättare att få bort smärtan innan den blir för överjävlig helt enkelt 

dessutom så brukar vården vilja veta om man har provat receptfria tabletter först 

jag var ungefär som dig i tonåren och fick höra ofta att lite mensvärk är väl inget och varför ska man ta smärtstillande….jag hamnade på sjukhus ett antal gånger då jag blev medvetslös av menssmärtan 

jag har troligtvis Endomitrios oxå och har väldigt ont under mensen och alltid haft 

nu när jag är lite äldre så är jag mer nogrann med att ta smärtstillande och det gör att jag mår lite bättre och slipper i alla fall att bli medvetslös av menssmärtan

OlgaMaria
1

#12 ja! Jag började med krämen under de sista dagarna förra menscykeln. Jag hade mycket mindre PMS och sötsug mot vad jag brukar. Roligt att du går mot ett hälsosammare liv! :) #13 visst hjälper det, men det är ju bra mycket bättre om man tar bort orsaken till smärtan. Speciellt om man har endometrios så vill man ju bromsa upp utvecklingen av cystor.

Gahella
2

Håller med dig TheresiaW, och att inta stora mängder magnesium (ej apotekets) då det är kramplösande. Men det påverkar även på många andra plan och de flesta av oss har magnesiumbrist pga utarmade jordar.

Det kan även vara myomer, små ofarliga cystor men som kan växa och som orsakar stora smärtor. Och det kan åtgärdas genom zink.

Hade jag vetat detta själv när jag hade det hade jag sluppit mycket. Hade enorma smärtor och trodde jag skulle förblöda varje gång jag hade mens.

MsSofieG
0

Jag har kollat mot urinvägsinfektion men det har jag inte.

Jag äter redan vitaminer och omega-3 varje dag och skulle vilja påstå att jag har en hälsosam kost. Köper ekoligiskt så långt min ekonomi räcker :)

Jag har ju tagit tabletter förr men tycker tyvärr inte att det hjälper sådär jätte mycket. Men får prova ta upp det igen nu när det är värre då kanske man märker en annan skillnad.

Jag ska kolla mig nu på tisdag så jag hoppas de tar mig på allvar nu och inte bara säger att jag borde vänta i några dagar och se om det går över (för det gör det ju alltid).

MolnBlomman
0

Jag har ganska kraftiga menssmärtor oxå. 

För mig funkar det bara om jag börjar ta Ipren dagen INNAN beräknad mens. Precis när jag börjar få känningarna om att det är på gång. Då behöver jag väldigt ofta bara ta 2 eller 3 st Ipren (inte samtidigt utan enligt rekommenderad intervall på förpackningen) och sen har jag bara lindriga smärtor. 

Men om jag missar att ta piller innan mensen så kommer smärtan med full kraft och då hjälper inte något piller alls. Då får jag feber och blir illamående och måste sova. :-(

Jag har en app i telefonen som håller koll på min menscykel. P-tracker eller menskoll heter den.

MsSofieG
0

Nu har jag varit iväg till gyn. De trodde jag hade en infektion och jag ska nu ta piller i en vecka och blir det inte bättre ska jag tillbaka igen. Fick även medicin mot PMS som jag skulle ta dagarna innan mensen. Ska bli spännande att få se om saker blir lättare nu :)

Elena-Maria
0

Drabbas också av fruktansvärda menssmärtor med jämna mellanrum. Funktionella cystor är vad de sa till mej. Jag har dock upplevt det som att det blivit lite bättre sedan det upptäcktes att jag har järnbrist och jag fått käka järntabletter. Inte helt bra kanske, men helt klart bättre.

Fred och god växt!