Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2965 ggr
Ladydragon
0

Halsfluss!?!

Var hos läkaren förra veckan fick konstaterat halsfluss dock så tog man aldrig prov fån halsen snabbsänkan kollades inte heller utan man kollade bara snabbt  i halsen på mig jag fick bara ett recept på Pencillin att ta 3 gånger per dag i 10 dagar 
mådde mycket bättre snabbt efter jag började med Pencillinet men så i början av denna veckan så fick jag feber återigen och började må rätt dåligt svårt att svälja ont i halsen m.m jag rådgjorde både med Sjukvårdsrådgivningen och vårdcentralen om jag skulle söka vård igen
fick rådet att söka läkare och gjorde detta fick träffa en annan läkare som mycket snabbt tog en koll i halsen och enligt läkaren så kunde jag omöjligen ha halsfluss då det såg så himla fint ut och blev avfärdad med att jag nog var förkyld
jag instämmer inte alls i det då jag själv kollade halsen senast idag det är fortfarande ilsket rött bak i svalget tonsillerna är förstorade lymfkörtlarna på halsen är mycket förstorade 
har dessutom återigen väldigt ont i halsen och svårt att svälja

senaste läkaren jag träffade tyckte oxå att jag likaväl kunde skippa att äta färdigt Pencillin kuren 

borde jag följa läkarens råd att bara avsluta Pencillinkuren? 

borde jag nöja mig med vad som har gjorts eller borde man kolla med halsprov och snabbsänka?

Maria
1

Halsfluss brukar synas i svalget som gula/vita prickar eller beläggning.

Man kan få rejält ont i halsen utan att det är just halsfluss.

Du bör lyssna på din läkare och går det inte över så får du nog göra ett nytt besök.

/Maria

Lill-Kisse
0

Besynnerligt 🤔 
Man har ju alltid fått stränga anvisningar om att fortsätta pencillinkuren tills den är slut (alla 10 dagarna) och inte avbryta den i förtid, även om man känner sig bra tidigare. Som du har det nu, tycks du behöva hela kuren.

Ladydragon
1

#1 det har ingen frågat efter eller tittat efter vad jag kan förstå och inte har jag sett nåt sånt själv heller 

men då är oxå frågan har läkare 1 eller 2 rätt? dom ger ju 2 helt olika råd om vad som ska göras 

#2 efter läst på lite mer och rådgjort ännu en gång med Sjukvårdsrådgivningen så fortsätter jag med Antibiotikan ut 

fick oxå rådet av Sjukvårdsrådgivningen att mår jag som nu så äter jag färdigt Antibiotika kuren och söker läkare igen när den är slut om jag fortfarande inte mår bra då…..

[rumelle]
1

Antibiotikakurer ska aldrig avbrytas (om man inte får en allergisk reaktion ofc), det är när man avbryter som risken för antibiotikaresistenta bakterier ökar. Dock låter det ju som att det snarare är något virus på gång om du har blivit sämre igen, och det biter ju inte antibiotika på. Och som nämnts så visar sig halsfluss med vita fläckar på tonsillerna, så det skulle jag inte tro att du har om det bara är rött.

Halvdansken
0

#4. En läkare jag kände sa alltid att "sluta med penicillinet när du känner dig frisk. Varför ska man proppa i sig bakteriedödande om man inte behöver det."
Det är med att det är så jättefarligt att sluta med penicillin är en myt. Var kommer just 10 dagar ifrån? Varför inte 7 eller 15? 
När jag låg på sjukhus för brusten blindtarm så fick jag antibiotika i tre dagar, sen var jag frisk och skickades hem. Varför skulle jag inte ta det i 10 dagar på sjukhuset?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mustangcab]
0

Det förefaller som om penicillinet inte hjälper så sluta med det. Be någon ta en odling från svalget det kan vara något annat än halsfluss och be dem ta en snabbsänka till att börja med.

mongu
0

Man ska aldrig avsluta en kur med antibiotika i förtid, om inte läkare säger att man ska förstås av något skäl.

Men detta att sluta när man känner sig bra, många gånger så mår man bättre och till och med bra innan infektionen är borta helt. Slutar man då så är risken stor att man blir sjuk igen. Dessutom så får vi mer och mer resistenta bakterier.

Hur många dagar man ska äta är olika för olika sjukdomar. En del är 3 dagar andra är 5 dagar, 10 dagar osv. Det finns de som får stå på behandling under långa tider men då är det särskilda fall.

Tror att vi alla vill ha tillgång till nåt botemedel om vi skulle få en allvarlig blodförgiftning eller lunginflammation. Tyvärr så ökar de resistenta bakterierna så snart finns inget att ta till. Bakterierna överlever läkemedel som tidigare hjälpt.

Att det är så här har vi dels den frikostiga förskrivningen som varit under många år, nu är men mer restriktiv med förskrivning. Men det är också detta att patienter inte fullföljer läkarordinationer utan slutar när de känner sig bra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ladydragon
0

tack för era bra och kloka svar 🙂

jag äter Antibiotika kuren enligt ordination och fortsätter tills tabletterna tar slut