Ligament skada?
Hur upptäcker man Ligament skada i foten?Alltså vilken undersökning krävs? Håller på att få sjukvården att utföra någon form av utredning av min smärtande fot och det är tvärstopp då de helt är inne på att det har med min ledgångsreumatism att göra.Trots reumatiker läkare säger att det inte har något med leden att göra. Hur kommer man vidare inom sjukvården då?

Du tycks ha inriktat dig på att du har skadat ligament, fastän smärta i en fot kan bero på mycket annat. Hur skadade du dig och när?
Nej,jag har precis efter studerande av anatomi av foten fått fram att stället där smärtan och svullnaden sitter där är ligament.Jag är helt lost på vad det kan vara. Vad som orsakat detta är för mig oklart ,likaså för läkarna. Jag vrickade foten rejält för 4 år sedan.Sökte inte läkare utan bandagerade foten och vilade. För ca 2 1/2 år sedan började smärtan och svullnaden.Jag sökte läkare som inte ville ta sig an det utan hänvisade mig till sjukgymnast.Han i sin tur kunde inte svara på vad det var utan jag fick i 3 omgångar akupunktur.Inget resultat, då provades akupunktur med ström 3-4 ggr,utan resultat.Han tejpade även foten efter behandlingarna.När jag åter igen blev skickad till läkaren så ville han att hans vikarie skulle ta sig an det då hon är reumatolog(är reumatiker).Hon undersökte och kom fram till att det inte har med min sjukdom att göra , ej heller något med leden. Fick kortison i foten utan resultat och hon uppmanade mig att få remiss till Ortopeden. Detta skickades och jag blev kallad.Röntgen gjordes men inget syntes på stället jag har problem med. Däremot skrapades en bit av hälbenet bort då de upptäckte "Haglunds sjukdom". Sedan ca 1 månad tillbaka har nu samma smärta och svullnader uppkommit på samma ställe.Runt/bakom yttre fotknölen.Blir stel,svullen och oerhörd smärta vid belastning.
Kontaktade åter igen min läkare men fick nu svaret att eftersom jag är reumatiker får jag räkna med sådana här yttranden …Därför söker jag nu något/någon sm kan utreda foten ordentligt. Läkaren får inte remittera mig till något annat sjukhus med möjlighet till UL eller röntgen. Jag gjorde ett UL några veckor efter operationen men då endast hälsenan,dvs inte där jag har problem.Fick också veta att de inte kan röntga annan del av foten då kunskap(utrustning inte finns.)

Det har skrivits massor om skadade ligament och ledband. Googla och läs olika artiklar. Där kanske du känner igen ditt problem och vilka behandlingar som rekommenderas.