Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 26943 ggr
[JohannaCivic]
0

Magsjuka

Min särbo åkte på magsjukan förra lördagen och var kräkfri söndag kväll men var fortfarande lös i magen två dagar till. Så nu är väll han frisk och smittfri men hans inneboende kompis åkte på den i tisdags och blev kräkfri idag morse.

Jag är mycket nojig över att få den, har inte tid att blir sjuk och funderar på hur länge jag bör hålla mig borta från min särbo. Antar att jag ska vänta 2 dagar till efter att hans inneboende kompis blev symptomfri?

Funderar på hur viruset fäster sig. Kan den sitta på bord, dörrhandtag, kläder? Hur länge kan viruset "överleva" utanför kroppen? Nån som har koll på det?

Efter man varit sjuk är man ju immun ett litet tag så kan min särbo bära på viruset igen om han till exempelvis tagit på något där viruset är eller fått in det i kroppen - och på så sätt smitta mig?

När kan jag vara 100 på att jag inte kan bli smittad av honom mer? Eller hans kläder.. osv? Jag var med honom 1 h innan hans magsjuka bröt ut och kysstes så jag var helt säker på att jag skulle åka på den eftersom den smittar mest innan det bryter ut, men nu har det snart gått en vecka och jag är inte sjuk än.

Nån som har koll?

Disturbed-Angel
0

Tre dygn efter sista symptomet har jag hört. Sen är det väl bra om man tvättar alla sängkläder och sådant också. För säkerhetsskull

[JohannaCivic]
0

Du menar eftersom viruset kan sitta på sängkläderna, kläder osv..? Hur länge överlever den där då - utanför kroppen? Har du nån koll på det?

Tack för svaret :-)

Disturbed-Angel
0

Jag har ingen aning, är bara extremt bacill-rädd. Men tror inte att magsjukebaciller är sådana som lever så länge utanför kroppen.

Maria
2

Att vänta tre dygn är nog ganska klokt. Magsjukebaciller är väldigt smittsamma och det är tyvärr ganska svårt att skydda sig då det är ganska många dessa årstider som råkar ut för det.

Att undvika människor som nyss haft det. Att ha god handhygien och det räcker i allmänhet med att tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten.

/Maria

siberlina
0

något  som  brukar funka  på mig  när jag är på väg att   få magsjuka är  att    dricka  3  starka  koppar kaffe,låter  kanske konstigt ,men det funkar,det  ska inte va  mjölk i  .

[Thiah]
2

Vissa magsjukebaciller överlever upp till 48 timmar i rumstemperatur. 

På mitt jobb rekommenderar vi en symtomfri dag och då räknas lös mage som symptom innan man får komma tillbaka. m

S

[JohannaCivic]
0

Vad har du för grund på att det är 48 h? Missförstå mig inte, det vore superbra om det var så. Men har läst runt lite och vissa hävdar flera veckor och även 3 månader.. Fast den där med 3 månader gällde vinterkräksjukan, den sjukan kanske överlever längre utanför kroppen?

#5 Kan ju vara nåt med det angående magsjukan som är bakterie om jag minns mig rätt. Kaffe kan döda ut något, så som vitpepparkorn kan. Men det funkar inte på vinterkräksjukan som är ett virus.

:-)

[Thiah]
1

#6 den grunden har jag för att jag studerat hälsovård samt jobbar på daghem där vi är ganska nogranna med magsjukor&/vinterkräksjukan. 

Jag personligen har aldrig hört om att själva viruset kan överleva flera månader utanför kroppen. Däremot kan du bli immun mot en magsjuka och sedan få en annan. Och på ett daghem t.ex. så går smittorna runt för att barnen inte är tillräckligt friska när de kommer tillbaka och då insjuknar man igen. Man är nämligen inte immun för alltid utan ungefär 2 veckor efter att man varit magsjuk. 

http://magsjuka.se 

här kan man läsa om magsjuka

[JohannaCivic]
0

#8 Ok då tackar jag för upplysningen :-) Har du nån koll på vinterkräksjukan då, hur länge den överlever utanför kropp? Det är ju inte samma sak som med magsjukan eftersom dom är två helt olika typer. Frågar eftersom det är bra att veta, nu när den börjar härja runt också.

Med andra ord eftersom detta med min särbo gällde magsjukan, kan jag vara säker efter 3 + 2 dygn då :-)

[Thiah]
0

#9 vinterkräksjukan består av två sorters virus, noro och sapnånting(minns inte vad det heter exakt) . Noro viruset överlever i 48 timmar men jag vet inte med sapviruset. 

Det är viktigt att ALLA symtom är borta innan man räknar symtomfria dagar. Det betyder att man inte ska kräkas eller ha lös mage. Får du t.ex. Noro viruset (man brukar säga att man känner på lukten. Noro STINKER) så är du immun ungefär 2 veckor efteråt men du kan då fortfarande få det andra viruset. 

På min mammas jobb tar man 5 hela pepparkorn när någon är magsjuk/vinterkräksjuk. Det gjorde även folk på mitt jobb. Jag struntar i allt sånt och peppar peppar så har jag bara fått vinterkräksjukan 1 gång på 7 år på dagis.