Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 16203 ggr
Saga85
0

Ont i tån

Har haft en öm stortå i snart tre veckor. Inte så att det handikappar mig mer än att det gör lite ont om jag stödjer på den för mycket (t.ex. står på tå eller springer). Den går att vicka på också, även om det känns lite extra.

Funderade i början på om det kunde vara en mild stukning/vrickning eller liknande, men borde det inte ha blivit bättre nu isf?

Det är ju inte mer än lagom irriterande. Inte direkt läkaront, men kanske finns det något man kan göra själv? Förutom mitt onda knä har jag aldrig haft några trubbel med leder eller ben innan, så jag är inte riktigt säker på om det finns några självhjälpsknep.

[SvenA]
1

Det beror på om det är själva leden som gör ont eller om det är i skelletet det viktiga är att inte gå för lämge med det

Det beror också på i vilken ålder man är i

Det finns en massa orsaker till att man får ont i ledeerna många gånger kan det vara reumatiska orsaker men man ska vara medveten om att det finns en massa olika reumatiska sjukdommar och det är bara ett lite fåtal som syns på några prover

Det som kan synas är en föhöljd sänka och inget annat

Lill-Kisse
0

Det är svårt att ge en stortå vila eftersom man går och står så mycket. Därför tar det lång tid innan det onda kan läka. Försök att minska påfrestningarna genom att använda andra skor, t ex undvika högklackat. Använd hellre mjuka och rymliga skor några veckor.

asvensso
0

Har du Hallux Valgus eller gor det ont i smalederna pa tan?

Saga85
0

Inget hallux valgus eller annat strul med fötterna. Något reumatiskt tror jag inte att det är, har inget sådant i släkten och det är ju bara lite tåont.

Tån är varken bättre eller sämre. Antar att det är i skelettet det sitter, den innersta delen (gah, jag och förklara anatomiska detaljer). Dock får jag väl skylla mig själv eftersom jag inte kunnat vila den. Springer runt som tidningsbud 6 morgonar i veckan. Ska dock börja nytt jobb som inte innebär riktigt lika mycket spring nästa vecka, får se om det blir bättre då. Högklackat har jag dock inte, svassar runt i mina Converse, en storlek för stora, som vanligt.

mongu
0

Du har kanske fel skor för dina fötter. Det gäller att ha bekväma skor som stöttar där de ska stötta.

Är du igång mycket så är det ännu viktigare med bra skor. O som tidningsbud är det mycket trappor vilket gör det ännu mera viktigt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Saga85
0

Jag har gått med Converse de senaste 6 åren, aldrig haft något problem innan - de bekvämaste skorna jag någonsin haft! Tack och lov har jag inga trappor att springa i, går i villa/radhusområde. Klarade inte av trappdistrikt - mitt ena knä värkte som satan i gatan av det.

Maria
0

Converse lär inte vara särskilt bra för fötterna i längden och det är kanske det som visar sig nu.

De är totalt platta och stumma och visst är de bekväma men som sagt man ska nog variera skor.

/Maria

mongu
0

#6 Där kan du ha problemet för att hela tiden gå i platta skor ger till slut problem.

Så testa med riktiga walkingskor så får du se skillnaden efter ett tag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

asvensso
0

Japp! Till slut sager fotterna ifran aven om skorna ar OK i borjan. Om du ar mycket pa benen kan ett par loparskor eller cross-trainers med riktiga halfotsinlagg och kuddar/svikt i sulan vara riktigt bra.

Saga85
0

Jag har ett par vänner som inte kan använda converse (plattfot samt hallux valgus), men trodde inte att de var dåliga för personer utan fotproblem. Får väl testa att gå runt i andra skor ett tag och se om det underlättar läkningen.

Blir till att svälja stoltheten och köpa "fula" skor (eller låna) Flört

mongu
0

Att alltid gå med platta skor eller att alltid gå i högklackat är inte bra för några fötter.

Går man med högklackat så kan det bli svårt att gå i vanliga låga skor.

Man behöver ha en bra sko som ger bra stöd särskilt om man är ute och går eller springer en del. Med tanke på att du är tidningsbud så behöver du ha en bra sko då.

Sen på din fritid kan du växla och ha dina vanliga älsklingskor.

Sen är inte bra skor lika med fula skor. Det finns många olika modeller så det finns nog nån du tycker om med.

Ha en bra dag! Mongu.

JILE
0

Jag med har fått ont i en fot nedanför andra tån (från stortån räknat) i själva tramdynan nedanför tån. Jätteont efter jag gått ett tag. Har eccoskor typ walkingsko. Fast i somrast hade jag scholls sandaler om det blev för platt kanske?

[Lilla Fröken]
0

En gammal tråd men jag svarar ändå. Jag har nyss opererats för Hallux Rigidus, stel stortåled. Har haft ont i många år och har inte blivit tagen på allvar när jag klagat över detta på vc. Gick till privatläkare och fick remiss till ortoped. Provade med kortisoninjektion först som fungerade i tre månader, när jag skulle få en ny så ville de operera istället. Leden var ganska sliten och jag hade två cystor i tån. Det är tråkigt att man ska behöva gå med värk i 7 år innan någon tar en på allvar.