Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1181 ggr
Maria
1

Tokiga Moritz.

Nu har Moritz varit på rymmen igen.

Vid 22.00 igår när vi skulle lägga oss så fanns ingen katt varken inne eller ute i trädgården.

Det var bara att gå ut och leta. Jag gick någon timma men ingen katt.

Jag la mig på soffan och satte klockan på 01.00. Gick ut igen men samma sak. Träffade på en annan katt men inte Moritz.

La mig på soffan igen och satte klockan på 03.00 för att göra ett nytt försök.

Då hörde jag något vid ytterdörren och visst där stod Moritz med pälsen rätt upp och svansen alldeles tjock.

Hungrig var han och så sprang han direkt på lådan.

Attans katt.

Han är öronmärkt men han är ju en innekatt och han är 11 år. Vi har en pergola i den inhägnade trädgården och min man har klätt stolparna längst upp med hårdplast för att han inte ska få fäste men han har tydligen lyckats ta sig ut den vägen ändå.

Vi har dessutom tagit bort en stor buske som vi tror att han "använt" för att komma upp på hustaket för att sedan hoppa ner.

/Maria

Ladydragon
0

😃 katter alltså….mycket envisa och självständiga 

tur att han kom hem igen och förhoppningsvis så kan han inte rymma igen

[annajohannas]
0

Jag säger detsamma, dessa katter🐱. Skönt att han tog sitt förnuft till fånga😃.

[Mustangcab]
0

Sätt en bit nät över som tak så att han inte kan ta sig över. Det fick vi göra här. Nu håller de sig i rastgården.

Maria
1

Då blir det ju nät över hela trädgården😮

Trädgården är fyrkantig cirka 100 kvadrat och tre sidor är husväggar och en sida är staket.

Staketet är högt och vinklat inåt i toppen så där kommer han inte över (längre) däremot byggde min man en pergola längs ena husväggen och där har han tagit sig upp på taket och därifrån ut.

Så det ser ut som att pergolan får stryka med😉

/Maria

[Mustangcab]
0

# 4 Aha då förstår jag. Vi har en rastgård precis i anslutning till vår inglasade altan så min man har satt upp rådjursnät på stolpar. Då har han också låtit 3 dm av nätet gå in över rastgården så att de inte kan ta sig ut. Rådjursnät är inte så stabilt att klättra på😃Totalt så är rastgården 65 kvm.

Maria
0

#5 Åh vad härligt de måste ha det.

Jag tycker ju att Moritz har ett ganska stort utrymme med tanke på att han från början är en "balkongkatt".😛 Vi har även ett inglasat uterum där han har hyllor men han har fått smak på stora världen på utsidan verkar det som.

/Maria

Maria
0

Nu har min man "klätt in" stolparna i pergolan i plaströr. Inte vackert men han lär ju inte få något fäste om han försöker klättra. 

Hmm, vi får se…..

/Maria

[Mustangcab]
0

4 av mina fick gå fritt ute innan😃

Maria
0

Min gamle katt var "utekatt" på helgerna när vi hade sommarstuga och det fungerade alldeles utmärkt.

Jag bor ju i ett radhusområde och det springer väldigt många katter lösa här och jag vet ju många som inte gillar katter. Det är visserligen skog på ena sidan men det är ju en gata på andra sidan och jag vill gärna ha Moritz vid liv.

Moritz skulle nog gärna lägga sig i någon annans säng om han kom in.

#8 Fungerar det bra med rastgården?

/Maria

[Mustangcab]
0

#9 Anledning till rastgården var att det sprang en okastrerad hankatt som klådde upp de mina och det blev lite dyrt i längden. En av katterna gick in till en av grannarna med det var med deras goda minne. Hon hade en egen stol både i köket och på deras altan😃Snacka om VIC -cat. Dvs very important cat😃. De andra höll sig på baksidan av vårt hus där det är ett grönområde och så nedaför det är två gårdar med intilliggande fält och får  som går och betar.

Jodå de accpeterar att de inte kommer längre än till rastgården på 65 kvm. Men  vi har berikat den med stolar och klösträd samt en trapp i tre steg klädd med frigolit under tak och så har de en röd liten stuga med vita knutar som också är klädd med frigolit fast invändigt. Sen har vi planterat två tujor där också. Sen har de också tillgång till den inglasade altanen där de går ut till rastgården och är på 19 kvm.

Maria
0

Jösses, rena rama paradiset för en katt🙂

Jag kan ju tycka att Moritz borde nöja sig med sin trädgård men gräset är förmodligen grönare utanför…

/Maria

[Mustangcab]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det kan tyckas, så här ser stugan ut med 3 britter som inspekterar

Maria
0

Åh, så fint.🙂

Är dom inne i huset något? Ibland så anstränger man sig och så är de nöjda med en pappkartong eller bananlåda😃

/Maria

[Mustangcab]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jajamensan det är de. Jag har preparerat det med valeriana så att de luktar riktig gott.😃så fyller jag på med ojämna mellanrum. Här har Mozzan varit inne och rullat sig  huset man ser att hon har frigolit i ansiktet😂

Maria
0

Så sööt.

Bara en av mina katter har blivit tokig i Valeriana. De andra har inte brytt sig alls. Knepigt.

/Maria

[Mustangcab]
0

Ja det är konstigt för när man "fångar" vildkatter så använder man sig av just vänderot. Och jag menar då europisk vildkatt. Och fångar denne gör man i forskningssyfte. Sen släpper man ut den igen.

Maria
0

Aha, det visste jag inte.

/Maria

mongu
0

Dessa katter alltså vilka hyss dom kan hitta på.

Vi har tre katter och får va med om en hel del. Nu har vi precis kommit hem från en vecka på Azorerna. Kattvakt har min svägerska varit. 

Igår kväll när vi kom hem så kom två av katterna direkt, Skruttan och Tiger. Dom är halvsyskon och mycket mysiga. 

Senare på kvällen kom lille Sune och tog väger via sovrumsfönstret. Sune är en mycket speciell katt. Mycket rädd för många saker. T.ex en av mina symöteskompisar råkade hosta för flera år sen vilken skrämde Sune såpass att så fort han ser henne så springer han och gömmer sig under sängen. 

Under vår semester nu så sista kvällen hörde jag att det jamade utanför. Tittade ut och ser en katt som sitter på taket ovanför oss. Kan tillägga att vi hade utsikt mot en glaskupol och det såg inte ut att finnas nån väg ut för katten. Jag som då är kattvän pratade lite med katten medans maken som inte är lika förtjust sa till mig att inte prata med den.

Efter ett tag så hördes jamandet närmare och då såg jag katten sitta precis under vårt fönster. Ta inte in den i rummet så maken. 

Vad gjorde jag då? Jo jag pratade med katten och då jag såg att den hade en sele på sig så tänkte jag att det är ju ingen lösdrivande katt.

Katten hoppade in i rummet och jag tog den och släppte ut den i korridoren. Så var vi av med det tänkte jag.

På natten vaknar vi båda av att det jamar igen. Denna gången så var katten redan inne hos oss i rummet. 

Återigen så fick katten ta vägen via korridoren för att komma ut.

Vem vet det kanske var den kattens vanliga väg ut.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Haha, ja katter är underliga och fascinerande djur🙂

/Maria