Löpning
Hej
Har precis börjat löpträna efter år av uppehåll. Hade bra flås när jag var mycket yngre, som mest när jag var 10-11 år gammal. Jag började nu i helgen och förväntade mig att det skulle vara jätte jobbigt att springa osv (sprang 4.5Km) och att min kondis skulle vara urusel då jag, enligt mig själv, inte har konditionstränat på år.
Jag är nu 16 år gammal och springer typ i genomsnitt på 4:40 min/km. Är det en normal tid per km? Vad bör man ligga på per km?
Imorse sprang jag 4.5km på 19.30minuter, är det en bra tid? Vart ligger jag i "konditionsskalan"?
Jag har som mål att springa 10 km, vill verkligen kunna göra det. Är det ett realistiskt mål? Hur många gånger i veckan borde jag köra då?Hur lång tid kan det ta för mig att lyckas nå det här målet?
Sedan funderar jag också på varför min utveckling går så oerhört fort, första gången jag sprang sträckan sprang jag den på 25 minuter, detta var då i lördags. Är det bra eller går min utveckling alldeles för fort? dvs borde jag lugna ner mig lite när det kommer till att tänja mina gränser?
Många frågor, hoppas att någon kan hjälpa mig 🙂
/Emma