Puls vid drunkning?
Det är så här att jag och min vän har haft en diskussion länge och ingen vill ge med sig. Det handlar om vad som händer när man drunknar, i detta fallet om lungorna blir helt vattenfyllda.
Hon påstår att om lungorna blir helt fyllda, så dör man direkt och hänvisar till vad som står på wikipedia: "I samband med att vatten landar mot stämbanden sker en reflexsammandragning av andningsvägen (kramp). Inget utbyte av syre och koldioxid kan ske och därmed stiger koldioxidhalten i blodet och syrebrist inträder vilket sedan leder till medvetslöshet. När krampen då släpper rusar vatten in i lungorna och döden inträder."
Jag påstår dock att efter lungorna blivit helt vattenfyllda att man kan ha puls ett tag efter innan hjärtstopp inträffar. Om det stämmer hur lång tid tar det då uppskattningsvis innan man drabbas av hjärtstopp? sekunder, minuter?
Vi är dock båda överrens om att personer som legat i vattnet länge fortfarande kan ha puls efter flera minuter om lungorna inte är helt vattenfyllda. Eftersom det då fortfarande finns luft kvar i lungorna.
Tacksam om jag får svar från er som är helt säkra på saken, har medicinsk utbildning osv. Gärna med hänvisning om någonstans man kan läsa om det.
Tror att pulsen stannar då hjärat stannar för det är hjärtat som är pulsen dvs pulserar ut blodet.
I mina anteckningar från skolan (gick omvårdnad) sker detta under en drunkning: Andningsvägarna stängs automatiskt av. Kramp i övre luftvägarna och magsäcken fylls med vatten. Syrgasmängden i blodet sjunker och medvetandet sänks. Kroppen försuras och koldioxidhalten ökar. Kramperna släpper och lungorna fylls med vatten. Ytspänningen i lungblåsorna minskar och faller samman, vilket gör att syrgasutbytet försvåras. Om lungalveolerna skadas under drunkningen kommer personen avlida senare, även fast man har "räddat" personen.
Står dock inget om pulsen förutom att den kan vara svår att uppfatta om man har blivit nedkyld. Men puls borde man ha så länge hjärtat slår och hjärtat borde slå så länge man får syre
Får se om någon mer har information, skulle vara intressant.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Tack för svar fidojunior. Ja det är ganska intressant när man tänker på det och man vill ju veta svaret då jag inte lyckats hitta något riktigt svar på frågan… Men jag är inne på samma som dig att hjärtat fortsätter slå tills hjärnan registrerat syrebrist -> vävnadsdöd (framför allt hjärna/hjärta) -> hjärtstopp (död).
#3 Ändrade lite av det jag skrev, hittade ett häfte med lite info. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Numera sedan 1988 så har vi hjärndöd som dödsbegrepp men det är intressant det där med hjärtat och när det slutar slå eller om det bara slår väldigt glesa slag vid drunkning.
/Maria
Så länge hjärtat slår har du puls även om den är svår att känna. Men som # 5 säger vi har bergreppet hjärndöd i Sverige.

I kalla vatten kan ju människor överleva längre än om det är varmare. Kroppen kyls av och ställs på sparlåga för att sen vakna igen.
Kroppen är en fantastisk uppfinning
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!