Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 2822 ggr
decembercelsius
0

Psykisk stress

Jag är jämt och ständigt stressad, fast jag inte ens har ett jobb att gå till. Syftar då på psykisk stress. Nu har jag även känt att det har börjat rycka i ena ögat (nervryckningar) och googlade upp att man kan få det pga stress. Har även skölkörtelproblem. Har någon här något tips på vad jag kan göra för att minska stressen? Testade yoga men efteråt kände jag mig lika stressad igen. 🤪

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

[Paranoid]
0

Jag hakar på i denna tråd för jag har samma problem 😇

Superklassa
0

Hur många gånger testade du yoga? Om du hållit på i flera månader och inte sett något resultat så kanske inte yoga är något för dig, men om du bara testat några gånger så kanske roten till stressen kan härledas ur ditt beteende - otålighet. Jag har varit (är fortfarande ibland) likadan. Och jag har också stressrelaterade symptom i kroppen som jag håller på att återhämta mig från. 

Fokus på en sak åt gången är en bra medicin för stress. Övning ger färdighet, träna yoga eller dans eller vad som helst för att stänga ute världen ett tag. Meditera. Läs en bok. Ha tråkigt. Gör ingenting, det är ok. Stäng av telefonen. Var snäll mot dig själv. Tänk bra, positiva tankar så ofta som du kan. Ät bra mat, drick vatten, tänk på vad du stoppar i dig och vad du har på huden och i håret. Njut av livet. Ha kul!

Maria
0

Det här med sköldkörtelproblemen, är det något du medicinerar emot?

Annars är det bra att försöka bena ut vad det är som gör dig stressad. Vilka situationer som triggar mest stress och därifrån försöka att jobba med det själv.

Klarar du inte det själv så går det alltid att söka hjälp.

/Maria

decembercelsius
0

Nej jag får ingen medicin mot sköldkörtelproblemen, men hoppas kunna få det. Jag har blivit betydligt mer stressad sedan jag flyttade till Göteborg för ett halvår sedan (bodde i en liten by i småland innan) och jag känner varje dag att jag inte vill bo här, men då min pojkvän har fast jobb så kan jag inte göra så mycket åt saken.

Jag tror det är mest mina tankar som gör att jag blir stressad. Blir stressad över att inte ha något att se fram emot, allt jobbsökande, att jag måste städa och diska varje dag, ja, sånna vardagstankar..

Maria
0

Kan du inte försöka söka in på några studier. Studera på halvfart kanske? Så att du fyller dina dagar med något meningsfullt.

Vad har du för problem med sköldkörteln eftersom du inte får medicin?

/Maria

decembercelsius
0

hypertyreos. Men dom säger att värdet inte ligger tillräckligt högt, ska på kontroller om nån månad igen och kolla då.

Jo plugga kanske skulle vara nåt, tack för tipset.

mongu
0

Vad gör du på dagarna? Har du nån struktur på din vardag? Ibland kan det ju bli både för mycket och för lite. Så se över detta får du se om det är nåt du kan ändra på.

Nu är det snart dags att söka högskoleutbildningar som startar till våren. Kolla där om det är nåt som du tror kan passa dig.

Samma så är det snart högskoleprov, fast sista datum för att betala in avgift för att skriva provet är förbi. Men tror man kan betala senare fast det är dyrare då.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ove-D
0

Har du kollat dina värden när det gäller B-vitamin, magnesium mm?