ont, hur göra?
Hej!
Jag är en tjej på 19år som har problem med fötterna, jag har sk hallux valgus och jag går snett med fötterna (lutar dom inåt) svårt att förklara(?).
Jag går i skolan, följer min dröm om att bli frisör, och iår har jag även tagit på mig ett sommarjobb inom äldrevården, vilket jag ångrar nu i efterhand.
Jag trivs på jobbet, det är trevliga arbetskamrater och det är mysiga boende, det är inga som helst fel där, det är stressigt men inget jag tycker känns jobbigt psykiskt, utan mer fysiskt.
Felet sitter i att jag får så extremt ont, det börjar i "knölarna" på insidan foten, och sedan på utsidan foten vid sidan, förmodligen för att jag lutar foten inåt då jag går,(just denna värk blir ännu värre om jag försöker räta ut foten, det känns nästan som att jag sitter och försöker stuka foten med flit), stortån på höger fot domnar även bort, det känns som att det springer tusen myror i den, värken går sedan upp i knäna och tillslut i ryggen (svanken), efter 5timmar på jobbet vill jag bara sätta mig ner och aldrig mer stå upp, i princip. Jag har testat att använda tre olika skor plus de sulor jag blivit rekommenderad att använda utav min läkare, dessa hjälper dessvärre inte.
På skolan får jag inte ont på samma vis, då är det mest tårna, jag kan vara ute och gå i skogen, och då får jag ont i knölarna, denna smärta jag får på jobbet känns liksom "hårdare" och "djupare" det är så svårt att förklara, samt att den kryper sig uppåt.
Har varit till min läkare ett x-antal gånger och även till ortoped, och op är tydligen inte aktuellt då jag är för ung och har för lindriga besvär. Vad gör man? be om ett sjukintyg?
Är det värt ett försök att prata med chefen och försöka avsäga sig de pass jag har kvar? Jag vill inte ha ont något mer, sen är det sista året i skolan och sitter smärtan i då vet jag inte alls vad jag tar mig till, har aldrig haft såna här problem förut.
Kanske även ska tillägga att det är otroligt hårt golv där jag arbetar, har förstått att det kan ha en bidragande orsak, samt mycket spring hit och dit, fram och tillbaka.
Har du så ont att det påverkar ditt arbete så tycker jag absolut att du ska söka läkare igen.
/Maria

Vad har du för skor på dig? Hoppas du har ordentliga skor då du går på hårda golv.
Det du kan be om är att få specialgjorda sulor så du inte snedbelastar så mycket.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

vårdcentralen kan skicka dig till ortoped med remiss där de kan se hur dina fötter blir bättre. De kan göra inlägg som du kan ha i alla dina skor, som är byggd för att du ska använda dina fötter i normalt läge. Det är farligt att inte göra något åt det, eftersom det kan medföra nya besvär, sned skelett mm mm så finn dig inte att du har ont, utan gör något åt det. Att säga upp sig från ett jobb kan inte vara lösningen, för du måste ändå stå o gå på dina fötter länge.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo