Tränings tips?!
Hej jag är en tjej på 14 år som är 162 cm lång och väger ca 50 kg. Innan jul vill jag ha kommit ner till 45 kg och blivit smalare! Jag har i lång period provat att själv svälta mig själv men dock inte lyckats gå ner! Jag har sommarlov nu vilket betyder att mina föräldrar kollar så jag äter men när skolan börjar så kommer det nog gå neråt igen. Grejen var den att jag har provat nästan allt förutom att äta lite men ofta. Jag undrar om någon har något tips på vad man kan äta och bra träningar?! Tack på förhand! :D
Jag gissar att du är beredd på att ingen kommer ge dig några bantningsråd😉
Du kommer med all säkerhet snarare gå upp i vikt i takt med att du växer och utvecklas.
Du bör äta en varierad kost och träna lagom.
En frisk kropp är en sund kropp och en sund kropp är oftast en frisk kropp också.
/Maria
Snälla gör inte detta mot dig själv :(
Spruca
Fina Du. Jag är 163 har vägt, 48 kg.under lång tid.
Jag gjorde allt för att gå upp i vikt. Varken jag eller kropp mådde bra av att väga så lite Jag är innerligt Tacksam för att jag nu väger mer.
Jag tror tyvärr inte du kommer att ta åt dig vad jag skriver, men det jag skulle önska Dig är att du lär dig njuta av maten, , att inte se den o vikten som en fiende.. Vi är ju olika i kroppen. Ja precis som med allt annat. Din kropp skall troligen väga mer för att vara en kropp som mår väl .
äter man en bra o näringsriktig kost, ja då får kroppen den form den är skapt för att ha.
Sist så förstår jag hur du känner, det är inte roligt om man inte trivs med sig själv o sin kropp. Men jag är iallafall en av dem så är nöjd med mina kilo o min kropp, Det var jag inte då jag bara vägde 48 kg.
En riktigt varm kram till Dig. Berätta gärna mer om Dig
Var rädda om varandra
#3 Tack det var jätte bra skrivet! :) Jag har aldrig varit nöjd med mig själv men det blir ju bara värre o värre! Nu den senaste veckan har jag börjat fundera på om jag ska börja spy istället! Men jag vill inte men mina tvångstankar tvingar mig att göra allt detta!!!! Jag kan inte sluta, är as rädd för att får Anorexia! Får bara fråga har du typ någon chatt app eller något (du får vara anonym) om du vill veta mera? :)
Gomorrom. Tack snälla för att Du tyckte det.
Spy. Det låter som ett ovanligt äckligt sätt att gå ner i vikt. Så skippa det. Jag tror att Du skall lyssna mer på Dig själv och ta Dig själv på allvar. Du är rädd för att utveckla Anorexia och du är medveten om Dina tvångstankar.
Det visar att du är en klok kvinna som förstår att ta vara på Dig själv. Men just nu så kanske Du inte orkar det själv. Det är inget att skämmas för, det är tvärtom mycket starkt av Dig att öppet prata om det.
Du behöver ha någon som lyssnar och förstår hur Du känner. Någon som vet hur Du lättast kan komma ifrån tankarna.
Vi medmänniskor finns och jag har mail, meddelandefunktionen här på iFokus, och blev nyfiken på chat app.. Är det till Iphonen?
Vi finns o kan stötta o lyssna och ibland hålla med eller protestera😉
Men jag tror också du skulle må väl av att prata med någon som mer proffsigt vet hur man hanterar om man börjar få ätstörningar. Kanske någon här har tips om vart man vänder sig.
En annan sak är att vara med i nån förening där man pysslar med hälsa, gymnastik. Gärna nån som är inriktad även på god kosthållning
Idrott för mig kan vara mycket Det kan vara allt från en promenad , övningar med gymnastikboll, curling, vollyboll, Det viktiga tror jag är att hitta en gemenskap kring en sund motion och näringsriktig kost
PÅ tal om nöjd med sig själv. Finns det nån som alltid är det. Man tror att alla andra är det bara.
Kom just på en sak, som vi kanske borde göra allesamman. Tala om för oss själva när vi kommit upp på morgonen, att vi duger som vi är, att vi är kan, vi vill o vi törs.
Ha en alldeles underbar dag.
Jag skall slappa, ta mig ett bad ( i badkaret, verkar inte vara badväder ute), lagga nått smarrigt till lunch, och njuta av de lediga dagarna innan semestern är slut.
Morronkram från mig
Var rädda om varandra
Jag pratar med skolsköterska, kurator, läkare och psykolog :) Det skulle nog vara bra om man sa så när man vaknar.

Du har en klar ätstörning med de tankar du har. Vem pratar du med nu på sommaren? Skolsköterskan är ju inte anträffbar nu och läkare går man inte så ofta till. Kurator, psykolog är det via skolan eller BUP?
Kan du prata med dina föräldrar om detta? Har du tankar på att börja spy så är det inte bra tankar utan hör till ätstörningar.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Kuratorn hör till skolan och psykologen hör till BUP. Läkaren sa att jag hade en ätstörning psykiskt. Jag har lite svårt för att prata med dem för jag vill inte göra dem ledsna
Jag är förälder, Dina föräldrar vill nog inget hellre än att stötta o hjälpa dig. De har nog redan förstått hur du mår och skulle bli både tacksamma o glada över att få kämpa ihop med dig för att du skall må bätttre
Var rädda om varandra
Aa men tycker det är jätte svårt att berätta sånt! :/
#5 Det finns en chat app till iphone som heter kik :)
Skriv ner det istället, äh, bara säg det rakt ut. Eller skriv ut vad du skrivet här och lägg det framför dem. Du fixar att säga det, ,det vet jag, här får du en push av mig. Kram
Var rädda om varandra

Jag håller med om att dina föräldrar blir mer ledsna om du inget säger. Dom får ju inte en chans att ens försöka hjälpa dig om du inte berättar.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Aa det blir dem ju :/
Hej igen.
Hoppas Du också har en fin dag. Satt lite vid datorn. Det finns något som heter ätstörningsenheten i flera län. Nu vet jag ju inte var du bor, men sök på nätet på ätstörningsenhet. Ring dit. Det fixar du. Om Du vill så be dina föräldrar sitta bredvid. Jag kan nog lova att de blir tacksamma o glada för att Du ber om hjälp med detta.
Stor kram och ha en bra dag
Var rädda om varandra