Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3054 ggr
Medda
0

Preventivmedel

För ett år sen satte jag in en hormonsprial. Trots att den inte har så mycket hormoner och verkar "lokalt" så känner jag av hormonerna. Sexlusten är borta, humöret går upp och ner, blöder ofta, och om jag nu får vara så fräck, kommer inte längre. Det är som om det går tillbaka (ungefär som en nysning som drar sig tillbaka) precis innan. 

Jag hade kopparspiral tidigare men blödde mycket och ofta med den, var konstant trött och orkeslös. 

Så för mig är hormonella prenetivmedel inget allternativ, inte heller kopparsprialen. Är det någon som har tips om något annat (utöver kondom) prenetivmedel? Eller är det någon som känner igen detta?

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

VStromberg
1

sätter en tass, vill också veta.. Har samma problem.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Åsa S
1

Finns ju Femcap, och nya tidens pessar kan ju sitta inne i stort sett jämnt bara ta ut och tvätta var 48:e timme.

http://www.femcap.se/

Medda
0

Är den hormonfri?

🌺Änglar IFokus

Ladydragon
1

#3 Femcap är helt hormonfri 

själv tycker jag Femcap funkar bra 

har samma problem som dig provade hormonspiral men mådde riktigt dåligt av den…

Medda
0

Tack för svaren. Ska nog ta o testa femcap 😃

🌺Änglar IFokus

Åsa S
1

Gör det.

Jag skaffade en pojkvän för ett tag sedan så idag tog jag mig i kragen och gick på drop in på MVC för att beställa en femcap + diskutera mitt val. Hade väldigt tur min MVC fick info om femcap för bara nån vecka sedan i och med att det togs beslut att femcap subventioneras här så jag behöver inte betala en krona för min femcap, tur jag inte gick dit innan 15juli för då var det ju inte gratis. Nackdelen med att allt är så nytt är ju att barnmorsorna inte har provat ut något sådant på nån förut så de föreslog att jag sätter in den själv när jag får den hemskickad och sedan går på drop in så kan de kolla ifall den ser ut att sitta bra + gelen får jag beställa själv + betala men det är ju ok. Trodde ju jag skulle behöva betala för femcapen jag är ju ingen ungdom.

Jag bor i stockholms län så det borde ju vara samma i hela länet

Medda
0

Jag var hos barnmorskan igår och tog ut hormonspiralen, kan inte tala om vilken lättnad det var. Barnmorskan hade ingen aning om vad femcap var, så hon googlade på det. Men här är det inte subventionerad och jag får beställa hem den själv. Har läst på en del och det är många som har haft samma problem som jag, som tycker att den är jätte bra. Ser fram emot att få prova ett hormonfritt preventiv medel som man inte förblöder av.

🌺Änglar IFokus

Åsa S
0

Min femcap kom på posten bara några dagar efter jag varit hos barnmorskan så det gick ju snabbt, gelen väntar jag dock fortfarande på så jag får vänta med att prova den ett tag till. Det jag dock inte gillade med gröna barnmorskan var att man inte kunde betala med faktura jag brukar föredra det när jag beställer via nätet.

Åsa S
0

Fick ju fel storlek från femcap det stod i brevet hon skickat att jag skulle prova storlek liten som hon skickat och om det inte kändes som det sög fast skulle jag beställa mellan för en del kvinnor som inte fått barn kan behöva mellan ändå, men hon hade skickat STOR till mig 🤔. Ringde på kvällen för att kolla när de hade telefontid och vad förvånad jag blev då hon svarade trots att klockan var 20 men hon var väldigt trevlig och skulle skicka en liten femcap till mig och sa att  jag kan gå och lämna den stora femcapen till barnmorskan som kan ha den som visnings eller provningsexemplar. Väldigt bra service alltså hos femcap

[Mustangcab]
0

Varning för hormonspiraler, en god vän till mig har haft det ett tag och samtigt fått knölar i brösten när hon tog bort spriralen så försvann knölarna. Hon förbannar alla läkare som hon varit i kontakt med som inte frågat om hon haft hormonspiral.