Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3845 ggr
Maja
0

Benhinneinflammation

Jag fick diagnosen i morse, efter att ha haft ont i bägge benen ett tag. Först så gjorde det bara ont när jag tränade (främst när jag sprang), sedan gjorde det ont emellanåt (svullen, öm, stum känsla). Igår talade jag med min tränare som sa åt mig att undersöka detta hos vårdcentralen, vilket jag gjorde och ja… Mycket riktigt. Benhinneinflammation.

Jag ska lägga ner träning på gymmet några veckor framöver och istället simma och cykla. Jag kan inte heller ta några antiinflammatoriska tabletter heller i och med att jag inte tål ämnen som de innehåller. Så jag får ta Alvedon för att hålla ner smärtan.

Annars fick jag order på att bara ta det lugnt och "vila ut det".

Men, precis som alltid, så kommer ju tankar och funderingar efteråt, när jag har lämnat läkaren. Finns det någonting annat som jag ska göra? Hålla det varmt? Hålla det kallt? Massera? Stretcha? Någonting annat? Kan jag promenera som vanligt (ska snart iväg på semester där vi lär promenera en del)?

Idéer, tips och förslag mottages tacksamt!

Maria
1

Du kan ju försöka med någon smärtlindrande kräm som innehåller NSAID.

Finns lite olika varianter på Apoteket.

/Maria

[Majbot]
1

Dock kan man ju ändå träna överkropp om man har benhinneinfalmmation :) 

Powerwalks är ju helt okej, det är ju studsen som blir när du springer som inte är bra eftersom det belastar benen mycket mer än om du bara går.

citytjejen
1

När jag hade benhinneinflammation så smorde jag med Iprén-gele, cyklade och promenerade mycket. Hade väl ont i en vecka ungefär och sen försvann smärtan plötsligt mitt under en promenad. Men att röra på sig är bra så att blodcirkulationen och därmed läkningen gynnas.

/Christina

Namiko
2

Se till att ha bra skor när du går. Jag fick benhinneinflammation just av promenader så det påverkar också, men bra dämpade skor hjälper. Du kan motverka problemet och förebygga för framtiden genom att träna upp musklerna på framsidan av benet. Det gör du genom att stå upp och lyfta upp framdelen av foten så långt du kan, håll hälen i golvet, och sen släppa ner direkt. Behövs inte mycket i början för att man ska känna av det i musklerna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

KitoBonito
1

Hej! Jag kopierar texten jag skrev till någon annan här på ifokus: 

Jag led av detta i ett halvår. Fruktansvärt! Fast mitt hann bli så illa att jag hade otroligt ont när jag gick. Och kunde t.ex. inte gå ner för trappor. Så jag vill nästan kalla mig expert inom området, haha! 

Jag botade mig genom benvärmare (alltid hålla benen varma), liniment, duscha benen med iskallt och hett vatten, och skifta tills man tröttnar, inlägg i skorna, massor av stretching (bl.a. att sitta med benen under mig och sedan sträcka ut utsidan genom att lyfta på ett knä, eller ta chansen när man står upp att lägga ovansidan av tårna mot golvet och sedan trycka så att ovansidan av foten sträcks ut osv.), lite försiktig massage och VILA. På repeat varje dag. Man kan nog inte träna bort benhinneinflammation tyvärr, utan man får bita ihop och ta "ledigt". Jag hade också tur som pluggade då och slapp stå på ett 8-timmars arbete.

I all det här jobbet med att bli bättre så besökte jag ju väldigt många olika sjukgymnaster och annat och EN av dessa kollade mina ben och sa till mig att jag var "sned". Att ena benet pekade mer utåt än det andra. Sjukt bra upptäckt! För det är antagligen därför jag fick problem med benen. Sen uppmanade den sjukgymnasten mig att träna bort det och visade mig en del övningar jag skulle göra hos dem. Jag sa åt dem att det gjorde ont och att det inte kändes bra, men de uppmanade mig att fortsätta och att det var så här det skulle bli bättre. Nästa dag var jag tusen gånger värre i benen IGEN (när jag kom till dem var jag på bättringsvägen) så jag ringde och berättade hur det var och kom inte tillbaka utan började laga mig själv. :P Man lär sig av sina misstag. 

Så jag började med att vinkla benet rätt när jag promenerade. Och lååångsamt blev jag bättre och idag kan jag träna utan större problem. Jag kan få känningar ibland men då är jag bara noga med att stretcha och ta det försiktigt. 

Så, vad jag menar är att du kan kolla på om det kan vara något liknande för dig. Om du belastar något av benen annorlunda, eller om du kanske är sned i ryggen osv. Sen finns det ju mycket med att man kan vara plattfotad osv, så om ni har ett "Löplabbet" i stan som kan hjälpa att kolla hur man rör sig och få testa bra skor så är det toppen.