Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettbarns-hälsa
Läst 2831 ggr
Tokyo
1

Ohälsosam?

Jag är en tjej på 12 år, 161 cm lång och väger 51/52 kilo. Förlåt om jag är för ung eller något och inte "får" vara här. Chansar, haha 😉

Jag har knappt brytt mig förut, men har börjat tänka på en sak nu…

Vissa dagar känner jag mig bekväm i min egen kropp eller vad man ska säga, jag känner mig fin och så, men andra dagar känner jag mig extremt ful och .. mullig.

Vet att BMI inte "funkar" för barn, eller det är iallafall vad folk säger, men jag kollade ändå och jag har ett bmi på lite mer än 19. 

Alla säger hela tiden att jag är smal, och jag tycker faktiskt jag är ganska smal. Iallafall på överkroppen. Grejen är att mina ben är så sjukt feta om man jämför med resten av kroppen, det är som om allt jag äter sätter sig på benen, främst låren. Varför är det så?

Iallafall, till det jag egentligen ville berätta/fråga. 

Jag äter ganska mycket godis, i princip varje dag med vissa undantag. Jag dricker läsk till nästan alla måltider. Dock inte alltid då det är skola, då är det mest på helgerna/tre dagar i veckan. Det blir mycket mer sådant nu på lovet. Mat är ju bra att äta, men det är inte alltid så nyttig mat jag äter. Äter också ganska mycket varje måltid.

Jag går på dans 1 gång i veckan som just nu har uppehåll eftersom det är sommar, men det är inte så himla mycket "ansträngande" danser vi gör, blir knappt anfådd (och jag har till och med astma, haha). Är också ute och går/joggar med hunden varje dag, det är ju självklart att jag måste rasta henne. Mina föräldrar gör det åt mig vissa dagar, när jag är i skolan ect. Men nåt annat gör jag inte. 

Det enda jag gör nu på dagarna är att sitta vid TVn/datorn. HELA dagen. Förutom när jag duschar, äter eller går ut med hunden som sagt. Eller om jag är med någon kompis. Det kan väl inte vara bra? Är så rastlös, har ingen ork till att göra något. 

Är jag ohälsosam? Behöver ju inte nödvändigtvis vara fet bara för att jag är ohälsosam, men man kan vara fet på insidan och inte må bra pga fel mat eller vad det nu kan vara.

Visste inte vilken grupp jag skulle lägga inlägget i, ändra om det hamnade fel.

[lenniiis]
1

Jag skulle definera dig som ohälsosam om du äter så pass mycket godis och inte rör dig så mycket. Din vikt ska du inte tänka på, och om ditt fett sätter sig på dina ben ska du bara vara glad. Bukfetma är den farligaste fetman så att du är större nedtill är bara bra!

Försök att dricka mjölk eller vatten till måltiderna istället och håll dig till läsken på fredagar/lördagar! Samma sak med godiset. Och om du inte vill gå ut och springa som annars är väldigt bra för hälsan kan du istället tänka på din vardagsmotion! Sitt inte still för länge, gå på mer promenader, gå/cykla istället för att ta bussen etc.

Men kom ihåg att allting är relativt! Det finns personer som är mycket mer ohälsosamma än dig och det finns folk som tränar två timmar om dagen och bara äter nyttig mat.

Ditt BMI är långt ifrån övervikt, nästan på gränsen till undervikt faktiskt, men eftersom du bara är 12 år tycker jag inte att du ska tänka i de här banorna alls. Din kropp kommer se helt annorlunda ut om 10 år så det du ogillar nu kommer du säkert lära dig att tycka om senare! Fortsätt vara en glad 12-åring och minska på godiset och läsken så kommer du nog känna dig piggare om ett tag!

Tokyo
0

#1 Tack för tipsen! Blir alltid sötsugen efter måltider, äter jag något salt "måste" jag ha något sött efteråt av någon anledning. Exakt som min pappa. 

Äter jag då inget sött så försvinner det efter ett tag, men det är ganska svårt. Är jag riktigt sugen brukar jag ta ett sockerfritt tuggummi istället för att äta choklad eller liknande.

Men igen, tack för tipsen. 👍

[lenniiis]
1

#2 Vad brukar ni äta hemma? Äter du grovt bröd med mycket fibrer till frukost står du dig mycket längre och blir inte lika sugen på fika till exempel. Äter du bra mat som mättar och som ger din kropp vad den behöver blir man oftast inte sötsugen. Prova vara utan godis och socker alls i en månad så ska du se att sötsuget försvinner också! Man kan ju faktiskt bli lite beroende av socker… 😕

Tokyo
0

#3 Vi äter mycket kött, potatis, sås osv. Äter oftast inte frukost eftersom jag, som många andra, inte klarar av att äta direkt på morgonen vilket jag måste då jag ska till skolan. Annars äter jag ofta lite "halvgrovt" bröd eller vad man ska säga. Det är inte direkt överdrivet grovt med massa fibrer men det är inte heller helt vitt. Något slags mellanting :)

scheindel
0

rekommendationen (från världshälsoorganisationen) är att barn och unga ska röra på sig minst 1 timme om dagen, med en sådan intensitet att de får en ökad puls. du behöver alltså inte träna jättehårt. om du går raskt med hunden, så du blir andfådd, är det tillräckligt och dans är också väldigt bra. du behöver inte hålla på en hel timme åt gången utan kan dela upp det i kortare pass på t ex 30 min två ggr/dag eller 20 min 3 ggr/dag. försök hitta en aktivitet som du gillar, så att det inte blir ett måste. kanske kan du dansa oftare? köra agility med hunden? någon sport? det finns ju trots allt väldigt många att välja på så om du letar kanske du hittar någon du gillar.

jag tycker det är viktigt att du kommer ihåg att vikt och hälsosamhet inte alltid hänger ihop. t ex så väger ju muskler mer än fett och man kan ha mycket fett i blodkärlen, vilket ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och ändå se smal ut. det är livsstilen, i första hand maten och den fysiska aktiviteten, som avgör hur hälsosam du är.

det där med frukost är det många som har svårt för och det är ett problem eftersom det ofta inte bara påverkar hur man äter resten av dagen utan ofta också humöret och prestationsförmågan. skulle du ha möjlighet att äta en grov macka under någon rast på morgonen? då slipper du äta direkt men behöver inte vänta till lunch eller kränga i dig en massa onyttigheter istället för att klara förmiddagen.

att ändra maten i övrigt kan vara klurigt när man bor hemma eftersom man inte alltid kan bestämma själv. kött, potatis och sås behöver inte vara onyttigt, det beror helt på vad man har i såsen och hur mycket man äter av de olika sakerna. det enklaste men som ändå kan göra en stor skillnad ur hälsosynpunkt är att öka mängden grönsaker du äter (få föräldrar skulle klaga om barnen efterfrågar mer grönsaker). många rynkar på näsan åt tallriksmodellen, men den är faktiskt inte så dum och som verktyg är den enkel att använda. bekanta dig med den om du vill ändra dina matvanor.

hemlagad mat är alltid bättre än halvfabrikat. färdigrätter är ofta fulla med både socker och fett.

det upplagda sättet att "bekämpa" sötsuget efter maten är att äta en frukt men faktiskt så brukar sötsuget minska om man äter en välkomponerad måltid med rätt proportioner mellan proteiner (kött etc) och kolhydrater (pasta, ris, potatis) och väljer fullkornsris, pasta, bröd etc.

[Tilde]
0

Socker är ett "gift"! Så ja, du är ganska ohälsosam. Kroppen måste också få röra på sig varje dag, så du bör i alla fall gå på en lång promenad i bra tempo om du annars ska sitta vid TV:n eller datorn hela dagen.

Blir du sötsugen så kan du ta ett sockerfritt tuggummi, eller äta minimorötter eller tomater. Ska du äta godis och dricka läsk så gör det endast en dag i veckan. Det är bättre att ha en dag då blodsockret är en berg-och-dalbana, än att varje dag ser ut så.

KesoMonstret
0

Fettet sätter sig på olika ställen beroende på personens kroppsform/typ. I ditt fall sätter sig det nog först och främst på underkroppen. Det är väldigt ohälsosamt att äta så mycket godis och dricka läsk, Oavsett om man rör på sig så äter man dåligt och får inte i sig vitaminer, mineraler eller annat.

Octet
0

#1 Yes, bukfett är det farligaste fettet eftersom det lägger sig runt de inre organen. Men, det går inte att se från utsidan om någon har för mycket bukfett eller inte. Man måste gå till nån kunnig och bli undersökt/röntgad/scannad eller vad det nu är de gör :) så en överviktig person kan ha lagom mängd bukfett (även om det inte är troligt) och en person med normalt eller lågt BMI kan ha riktigt mycket bukfett. Det är nästan bara träning som hjälper mot bukfett. Sen kan det vara så att om allt fett lägger sig på låren kan det tyda på att man har lite bukfett, men jag är inte någon expert inom området, har bara kollat på dokumentärer :P Bara för att förtydliga lite ;)

[lenniiis]
0

#8 Det du tänker på är kärlen. Är man smal utåt har man inget bukfett, dock kan man ha dåliga blodkärl och riskera hjärtinfarkt m.m. Min svärmor var nyss på en kontroll och då mätte de hennes mage från golvet och dit magen slutade för att se hur hög magen var. Ju högre (större) mage, ju ohälsosammare var det. Enligt forskning och studier alltså.

[lenniiis]
0

(Hon låg ner om nu inte förstod, haha!)

Maria
0

#9 Det är nog knappast från golvet man mäter utan från britsen man ligger på😉

/Maria

Octet
0

#9 nej det var inte det jag menade, men bukfett påverkar även kärlen :) "Vanligt underhudsfett, exempelvis "bilringarna", tycks inte vara lika farligt som det "osynliga" fettet runt de inre organen som är det, för hälsan, farliga fettet eftersom det har andra funktioner än att bara lagra fett. Bukfett anses numer som ett endokrint organ som producerar hormoner och andra ämnen som är farliga för blodkärl och som kan bidra till åderförfettning/förkalkning. Bukfetma gör också att sockret bryts ner sämre i kroppen eftersom insulinet fungerar sämre." Källa: Wikipedia, om du godkänner den som källa :) Dock hade jag fel i att det inte kan synas utifrån: "I studien fann forskarna att 70 procent av männen och 60 procent av kvinnorna var överviktiga. Hälften av deltagarna i studien hade farligt bukfett, det vill säga det osynliga fettet som omger de inre organen och som ger magen putning och höjd. – Det är oroande, eftersom överskottsfettet kring magen är betydlig skadligare för hjärtat än extrakilon på stuss, lår och höfter. Varje centimeters ökning av midjemåttet ökar risken för hjärtsjukdom, säger Mai-Lis Hellénius, professor i allmänmedicin och forskningsledare för studien. Fettet från bukens celler är mer aktivt. Det går in i blodomloppet och påverkar kärl, lever, blodfetter och blodtryck negativt. Bukfetma gör också att sockret bryts ner sämre i kroppen eftersom insulinet fungerar sämre." Källa:http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=504&tem=4

[lenniiis]
1

#11 Hahah, jaa. Det var ju givetvis det jag menade :D Lol!

#12 Jag är väldigt trött och skummade bara igenom texten. Jag ska läsa mer noggrant imorgon och diskutera mer ingående! :) Ha en trevlig kväll!