Trött av mat
Hej
Jag har problem med att jag är så trött, jämt.
Känner mig aldrig pigg, bara mer eller mindre trött. Har ingen lust med sånt som jag tyckt vart kul tidigare.
När jag är trött får jag ett ätsug, som ett kroppens försök att piggna till. Men det får snarare motsatt effekt, men kan ändå inte stå emot.
Ikväll blev jag trött och fick huvudvärk under tiden jag åt. Jag får inte blodsocker dippar ett tag efter maten som många pratar om, utan jag dippar innan jag ens avslutat måltiden. och då sätter ät/sötsuget igång ännu mer, och ju mer jag äter, desto tröttare blir jag.
Är det någon som vet vad detta kan handla om? Blodsocker dippar förstår jag hur de funkar, men detta stämmer ju inte alls med detta!
Att vara ständigt trött tyder ju på att du är/ eller är på väg, att bli överstressad, eller få en depression, eller något liknande. Det kan mycket väl vara så att du omedvetet försöker kompensera för det genom att äta. Både socker, stärkelse, kaffe, och vissa aminosyror i maten, som tex tryptofan, kan påverka signalsubstanser, och belöningssystem i hjärnan så att man tillfälligt mår bättre. Börja med att se över din totala livssituation. Tränar du för mycket, är det jobbigt i skolan/ arbetet/ hemma, sover du för lite, osv.
Jag har varit trött av olika orsaker hela mitt liv. Eller av ngn oupptäckt orsak som det andra fått vara syndabockar för.
När jag var liten så var det allergier. Jag var så trött att jag inte ville leka med kompisarna.
När jag var 13 utvecklade jag träningsberoende, och åt för dåligt, inte riktigt anorexi kriterierna och inte heller underviktig (bmi) men vägde för lite.
Har väl aldrig fått någon bra behandling för detta, utan bara matlistor för viktuppgång som mina föräldrar tvingade i mig.
Kan absolut inte säga att jag har något sunt förhållande till mat även om jag aldrig vill ner till de där låga vikterna. Men nu är jag på väg upp på övervikt och känner att tröttheten är den största anledningen till att jag äter fel, och ju mer jag äter desto tröttare blir jag.
Jag kan börja äta för att det är dags för frukost, lunch eller middag, det kan ha varit längesen jag åt och jag är hungrig. Eller så kan jag ha ett ätsug pga tröttheten i hjärnan. Men jag blir bara tröttare ju mer jag äter :(
I övrigt så har jag nog någon sorts depretion som jag håller i shack med träning och socialt umgänge. Jag pluggar och ibland kan det bli stressigt, visst, och då mår jag sämre.
Har du kollat ditt blodsocker?
Hur gör man det?
Du menar att jag kan ha diabetes?
Lättast är att ta kontakt med vårdcentralen. Annars kan du skaffa en blodsockermätare gratis från något företag. Gå in på diabets i fokus och fråga där.
Jag har diabetes, men jag tror inte att du har diabetes! Är du törstig, alltså dricker du kopiösa mängder vatten? Springer du ofta på toaletten och kissar? Känner du dig varm, hettar det i ansiktet? Om du inte kan svara ja på någon av frågorna, så kan jag nästan lova dig att du inte har diabetes!
Jag dricker mkt, och därför kissar jag ju en del med, men det har jag alltid gjort. Och särskilt sen perioden jag tränade så mkt. Men de kollade mej för diabetes ngn gång för några år sen. Och sen dess har inte dryckes behovet ändrats ngt.
Jag ska försöka få en läkartid, men eftersom jag inte bor där jag är skriven nu över sommaren är det lite krångligt. Behöver en ordentlig läkarundersökning, helst innan jag blir hypokondriker! Man blir ju knäpp av att försöka komma på vad det är för fel genom att läsa på nätet!
Samtidigt hade jag mått ännu sämre om jag lyssnat på läkarna som sa åt mig att det inte fanns ngt att göra när jag var 16 och jag hade sådana magsmärtor att jag inte kunde leva ett normalt liv! Det visade sig att det slutade göra ont om jag inte äter gluten. Dock är jag inte glutenintollerant "på riktigt". Inte enligt blodprov.
Man behöver inte dricka så mykcet vatten beroende på vad man äter. Man kan ha diabetes i alla fall.
Har du diabetes Mustangcab???
# 10 Har haft. Typ 2. Drack inte särkilt mycket men blev trött efter jag ätit.
Tänk efter om du äter mycket kolhydrater, det blir man ju djävulskt trött av. Man hamnar i en sorts koma… Har du provat att äta enligt GI metoden? Det blev jag så mycket piggare av!
Kan bero på vad du äter också. Förrut åt jag väldigt lite vitaminer och var jämnt trött och hade iskalla händer och fötter på sommaren, och vintern vill jag inte ens prata om… Ifall du äter havregryn/dricker varm mjölk så triggar det en viss cell eller hormon (kommer inte ritigt ihåg vilket av) som gör att man blir trött. Kanske märkt det ifall ni någonsin ätit havregrynsgröt till frukost och kännt er trötta?
Det ger mig energi att äta regelbundet som tusan. Äter man oregelbundet vet aldrig kroppen när den kommer få mat nästa gång vilket sätter igång massa processer osv, som tar energi. Men äter man regelbundet vänjer sig kroppen vid att den kommer få mat med vissa mellanrum och behöver inte starta alla de där processerna - vilket gör att man "sparar" energi :P Jag märkte väldigt stor skillnad mot när jag åt oregelbundet iaf! :)