Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6450 ggr
Spruca
0

52 i puls

Är en puls på 52 normalt för en fjortonårig tjej? Är inte särskilt vältränad och jag känner mig lite yr, trött och frusen :(

Spruca

Maria
1

Svårt det där med puls.

Runt 60 är kanske en väldigt allmän siffra som sägs vara ganska normalt.

Du är ung och förmodligen frisk och då brukar också pulsen vara ganska låg. Även när man är vältränad så brukar pulsen bli lägre.

Det viktigaste när man tar sin puls är att man ska ta den flera dagar i rad. Gärna en vecka. Och det ska vara vid samma tidpunkt och man ska ta den vid vila.

/Maria

[Mustangcab]
0

Antingen så är du väldigt vältränad eller så behöver du söka läkare. Hos en vuxen person så ligger en normal vilopuls på 70-80 slag i minuten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Puls

Maria
1

Fast det är inte särskilt ovanligt att man kan ha en lägre puls utan att det behöver vara något fel.

Man brukar säga att om pulsen är runt 40 dagtid ska man söka vård och om pulsen då bara stiger måttligt vid ansträngning.

Många friska ungdomar kan ha en puls på 40 vid vila under natten och det är ändå normalt.

Puls är något som kan variera mellan människor.

Som sagt så ska man mäta pulsen i vila vid samma tid flera dagar i rad för att få ett så tillförlitligt resultat som möjligt.

/Maria

[Mustangcab]
0

Men ungdomar vad räknar du det som? För barn har högre puls än vuxna. 52 är vädigt lågt och det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite. Särskilt om man känenr sig yr och frusen också. Det kan ha något med ämnesomsättningen att göra.

Maria
1

14 år skulle jag räkna mer som ungdom än som barn.

Det är klart man ska söka om man har låg puls men jag tycker ändå det är viktigt att man kollar den flera gånger vid samma tillfälle.

/Maria

Spruca
0

Okej… Nu har den varit 60 den senaste veckan och jag mår faktiskt en aning bättre :) Kanske beror på att jag har försökt att äta lite mer. Kämpar nämligen med en ätstörning, vilket jag missade att skriva innan. Äter typ 1000 kcal om dagen, vilket låter lite men det känns som om jag äter väldigt mycket… Känns liksom inte som om jag äter mindre än andra :/

Spruca

Maria
0

#6 Ok. Det kan ju förklara en del.

Hoppas du har kontakt med vården för din ätstörning. Det är en farlig sjukdom däremot.

/Maria

Spruca
0

Ja, jag har kontakter på bup som hjälper mig :)

Spruca

Maria
0

Bra det. 

Du skriver att du känner dig yr, trött och frusen och har dessutom en låg puls. Kopplar man ihop detta med att du har en ätstörning så blir det ett helt annat problem. 1000 kalorier per dag är en svältdiet för en kropp som växer.

Jag hoppas att de på BUP vet om hur sjuk du faktiskt är på väg att bli.

/Maria

[Mustangcab]
0

Det förklarar en hel del!