Om min kompis
Hej jag oroar mig för min kompis. Hon är överviktig, det ser nästan ut som om hon vore gravid med tvillingar. Hon har också problem med åderbråck från fotlederna upp till knäna. Men hon vill inte använda stödstrumpor då dessa är jobbiga att ta på. Sen klagar hon på att det blir för varmt. Hon har också problem med svamp under brösten. Både hon och jag bor på ett stödboende. Jag tycker att personalen skrämmer upp henne i onödan. Visst är hon överviktig och det finns en risk för diabetes. Hon äter ganska mycket godis och dricker mycket läsk. Nu försöker hon med att bara äta godis på lördagar och söndagar. Men på vardagarna dricker hon massor av Loka och saft, tyvärr så dricker hon inte mycket vanligt vatten. Hon påstår att hon blir sjuk av kranvatten. Det konstiga är att vattnet hos henne är jätte gott men hos mig smakar vattnet avlopp. Men åter till personalen på stödboendet. De talar om för henne att svampen under brösten tyder på att hon är på väg att få diabetes och om hon inte slutar upp med läsk, saft och godis och annat onyttigt så kommer hon att bli sjuk. Ännu ett problem är att min kompis är lätt förstånds-handikappad och hon blir väldigt lätt orolig och får ångest och då hotar hon med att hoppa från balkongen.
Det värsta med det hela är att personalen har ingen sjukvårds utbildning. Så jag tycker inte att de skall skrämma upp någon genom att säga att de riskerar att få diabetes. Min är kompis väldigt orolig nu. Hon tror säkert att hon kommer att få diabetes när somhelst och måste ta sprutor.
Ät LCF och må bättre❤️
Med övervikt kommer också ökad risk för diabetes och hjärt&kärlsjukdomar. Så personalen har inte fel. Och svamp kan tyda på att det inte står rätt till i kroppen.
Men om hon blir självmordbenägen av att höra det kanske de borde ta in någon som är kunnig och som kan tala om för henne hur hon bör göra och hjälpa till med dieten.
Håller med Hera.
Hon behöver hjälp med sin mathållning och av någon som hon litar på och har förtroende för.
Det är ju ganska svårt att veta hur hon tar emot och tolkar information då du skriver att hon är lätt förståndshandikappad.
Ni har väl kanske någon form av "vårdpersonal" på boendet som problemet kan tas upp med.
/Maria

Håller också med Hera för det är en allvarlig risk för föjdsjukdomar om man är överviktig och svamp under bröst eller andra hudveck är lättare att få om man har eller ligger i riskzon för att få diabetes.
Hon behöver stöd och hjälp med sin mathållning och sin vikt.
Är du säker på att personalen inte är utbildade? Här anställs bara de som har en undersköterskeutbildning och helst med nån form av vidareutbildning inom området de ska jobba med. De får också utbildning fortlöpande när de arbetar.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Du kan ju inte göra så mycket mer än att finnas där för henne. Hon måste inse själv vad hon gör mot sin kropp och en dag ta sig i kragen och förändra sin livsstil :L