Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3848 ggr
TezzD
0

Insändare

Insändare till Smålandsposten 2013-06-26

Landstinget-Ska det behöva gå till såhär? -Skäms på er! 

Ska småbarn behöva vara sjuka i ett halvår-ett år innan dom får hjälp?!

I ca 4 veckor har min dotter på 8 snart 9 månader varit sjuk och jag har ringt och ringt till vårdcentralen och barnakuten, men inte fått komma in.

Så vi gjorde ett personligt besök, oanmälda gick vi dit.

Vi fick vänta ganska länge, men sedan kom en sköterska.. och pratade med mig och lyssnade lite snabbt på min dotter, som just då låg och sov i vagnen, lugnt och fridfullt. 

Hon gick iväg, och kom tillbaka med meddelandet att läkaren inte vill kolla på henne?! 

Dom måste tydligen vara dödssjuka, barnen, innan dom får hjälp? 

Själv tycker jag att det är bättre att kolla i förebyggande syfte än att behöva invänta "dödsdomen" Ni förstår nog inte hur mkt jag har ringt, men får alltid bara höra; "Ge det tid, barn kan vara sjuka länge, ge henne ljummet vatten, höj upp huvudändan på sängen osv osv.. jag har gjort allt detta nu, i fyra veckor! Dom sa till mig på barnakuten att om det inte ger med sig så skulle en läkare kolla på henne på vårdcentralen för lite mer än en vecka sedan.  Men vad gör man när vårdcentralen inte tycker att "det är någon idé" ?

Barnakuten hävdade att om barnet fick feber, inte kunde äta, var mer trött än vanligt och inte kissade normalt så skulle jag få komma in.

Hur gör man när barnet är väldigt sjukt, men barnet äter och har ingen feber?

Får man ingen vård då? Trots dåligt allmäntillstånd och uppenbar sjukdom?

Bara för att det är strikt med antibiotika utdelningen som sker här i landet så ska det väl inte behöva drabba de små med att inte ens ge dom en undersökning?! Vad tror dom egentligen? Att jag är ute efter antibiotika? För det är jag inte. 

Jag vill veta så att stackaren inte har astma eller annat virus som hon ska behöva dras med hur länge som helst. 

Får jag svaret "nej" hon är okej! Då är "jag" okej! 

Jag vill inte att en sköterska ska kolla och lyssna på henne lite snabbt och säga att det är "nog" ingen fara. Jag vill att en LÄKARE ska kolla mitt barn och ge mig det svaret så att man kan koppla av, eller vidta åtgärder! 

"Alla barn är sjuka länge ibland" Jo, det kan jag köpa, men hur länge ska dom behöva vara sjuka?

Det känns som att sjukvården försöker att "avfärda" mammor som är oroliga i onödan, för tro mig, det finns det många som är.

Men jag och många andra är inga nybörjare och jag som många andra, vet när mitt barn inte är helt okej. 

Även om man är nybliven orolig förälder så ska man ha rätten att få sitt barn undersökt av en läkare! 

Självklart vill jag att en läkare ska kolla på henne innan det är försent och förvärras! Men sjukvården vill tydligen att man SKA vänta tills det förvärras och det är så fel!

Självklart förstår jag att det finns andra som behöver vård snabbere och att det finns barn med värre symptom och mer problem som är viktigare att hjälpa först.

Men detta ska inte behöva drabba de barn som är mer lindrigt sjuka?

Är man förälder så vet man om barnet inte mår bra eller ej!

Sköterskor förvärrar situationen genom att inte låta barnet bli kontrollerat av en läkare.

När vi föräldrar blir avfärdade och ombedda att avvakta så blir vi dessutom mer oroliga!

Jag kan gå med på att ge det några veckor för att se om de symptom som man oroar sig för avtar, eller förvärras. Men hur många veckor ska man behöva ge, om det inte sker några förändringar alls? 

Ta in barnen på kontroll även om ni sköterskor "misstänker" att det är OK!

Ge alla barn lika vård! Ingen är mindre värd! Och tillsist, ge föräldrar och familj sinnesro, genom ett simpelt ja eller nej! Att vänta är det värsta som finns!

Skäms på er sjukvården!

Skulle fallet vara att mitt barn försämras så kommer jag definitivt INTE att vara snäll mot Landstingets sjukvård.
Jag kan ge min dotter några dagar till att försöka bättra på sig för jag VET att hon inte är dödssjuk. 
Men det tar inte bort våran rätt till att få en läkarundersökning! Det är där felet ligger och därför som jag skriver denna insändare. Skulle hennes tillstånd förvärras så kommer jag absolut att gå till privatläkare. Men man ska inte behöva göra det när alla barn har rätt till gratis sjukvård inom landstinget!!!

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Moa-]
0

Du vet att även sjuksköterskor har en medicinsk utbildning va? Det är många gånger som inte läkare behövs för bedömningar.

Vad är ditt barn för sjuk? Det enda du har skrivit är vad det inte är för sjukt. Rena hälsoundersökningar sker regelmässigt med små barn, andra får betala för dessa, både barn och vuxna när det inte är några riktiga symptom som skall undersökas.

Ladydragon
0

vad har ditt barn för symptom? 

sen som #1 säger sjuksköterskor har oxå medicinsk utbildning och ofta även specialutbildning om dom ska göra en första bedömning

Maria
1

Jag håller med #1 och #2.

Dessutom undrar jag om det är ditt barn eller kopierat från tidningen utan länk?

/Maria

Åsa S
0

Ofta kan man ju även nu byta vårdcentral man behöver ju inte gå på den som ligger närmast, jag bytte till grannortens vårdcentral den bedrivs i privat regi + man får ofta en tid samma dag när man ringer ifall man ringer på morronen. Här där jag bor kan man få vänta flera veckor innan man får se en läkare.

TezzD
0

Det är min dotter! (Jag har två) varför skulle jag kopiera en insändare?? Hon har varit rosslig, seg trött, snorig, hostig, rinnande ögon i över en månad, sover inte och äter , men sämre och läkare har inte ens kollat på henne ännu! Dom säger bara att jag ska vänta och göra alla dessa saker för att förebygga, men hon blir varken sämre eller bättre!
Ska man behöva vänta i ett halvår? Eller hur länge ska man vänta?
Även om sjuksköterskor har medicinsk utb. Så anser jag att barnen ska få läkarundersökning om sköterskornas råd inte fungerar.

HjärtaRosalee

Maria
0

#5 OK, jag uppfattade det som att det var något du läst.

Jag hade nog bytt vårdcentral om jag var som du.

/Maria

TezzD
0

Nej, det var droppen idag när jag var på vårdcentralen… därav min insändare… vi har varit i kontakt med vårdcentralen i vår by, 1177 och barnakuten i Växjö…. samma svar varje gång.. vänta, ge det till osv osv… ska ringa imorgon igen och fråga HUR LÅNG TID för nu är jag riktigt irriterad… skickade dessutom samma insändare (den ovan) Till landstingsdirektören i kronoberg…

Tyvärr så hjälper det inte att byta vc för det är likadant på alla andra här runt omkring… 😐

HjärtaRosalee