Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 19520 ggr
Ninja
2010-07-29 20:25
25

Konstant trötthet

Jag har dragits med mer eller mindre extrem trötthet i några år nu, åtminstone 7 år men vet inte exakt när det började. Jag är 22 år nu. 
Jag är orkeslös, trött, vill bara sova hela tiden. Vilar jag inte då börjar det till slut värka i kroppen av utmattning, fast att jag inte varit vaken särskilt länge. Lättirriterad, hunger, koncentrationssvårigheter, hjärtklappning ibland.

Allra först trodde jag det berodde på en envis depression jag hade under många år, att det var därför jag var trött. Kollade även blodvärdet när jag gick i gymnasiet, vid ca 17-18 års ålder, men det var normalt. Fick ändå järntabletter utskrivna, men de har jag fortfarande kvar. Har aldrig hjälpt, och tyckte inte riktigt att det behövdes när allt var normalt. Vill inte få för mycket järn heller..

Jag började redan på högstadiet att undvika snabba kolhydrater, i ett försök att bli piggare och slippa koncentrationssvårigheter osv, vilket dock inte haft någon effekt vad jag har märkt.

Idag var jag till HC för att kolla blodsockret, eftersom när jag är så trött är det bara glukos (dextrosol) som kan få mig så nära normal som möjligt. Kaffe hjälper inte alls. Därför började jag misstänka lågt blodsocker, eftersom så mycket stämde. Vid ett biologiarbete/laboration i gymnasiet ingick jag dessutom i en grupp som undersökte hur blodsockret påverkades av fasta, mat, godis osv, och mitt blodsocker reagerade väldigt kraftigt.
Idag hade jag bara ätit frukost och missat lunchen (det är dock inget vanligt, jag äter alltid både frukost och lunch) och blodsockret låg på 5,5 så det var ju heller ingen fara..
Järnet kollades det med och det låg på 126. Helt normalt det med.

Jag börjar bli ordentligt rådvill nu. Är så less på att vara trött, irriterad, knappt kunna koncentrera mig eller göra något. Jag vill bara fungera..

Jag går på promenader flera gånger per dag (har hund), har tidigare ridit ett par gånger i veckan men nu har hästen "sommarlov" så har inte gjort det på ett tag. Jag har gått på gym hela hösten, vintern, våren, tränat i simhallen osv. Det är sånt som jag får tvinga mig till, trotsa tröttheten för jag tänker att det går över bara jag rör på mig. Men hittills har det inte gjort det.

Jag är rätt nyttig, jämfört med alla andra jag känner. Äter inte godis, röker inte, undviker snabba kolhydrater, äter frukt och grönt. Jag har bra immunförsvar, är sällan sjuk. Bara extremt TRÖTT och jag är så otroligt less på det nu.

Har någon tips på vad jag kan göra för att bli piggare? Jag vet inte alls var jag ska vända mig nu, vad jag ska försöka med.

Maria
2010-07-29 20:39
2

Här kommer en länk om kronsikt trötthetssyndromGlad

Kan det vara så att du fortfarande lider av din depression?

/Maria

Ninja
2010-07-29 20:51
0

Jag hade ju influensa en sväng när jag var 15 vilket stämmer med tidslinjen, men däremot har jag inga ömma körtlar, inget halsont, sällan huvudvärk. Så tror inte riktigt på just kroniskt trötthetssyndrom, men återstår väl att se om jag tvingas gå på en ordentligt utredning.
Stod ju dessutom att det sammanhänger med bl a immunförsvaret, och jag antar att det är negativt menat. Men det är inget jag märker av, är väldigt frisk av mig. Väldigt sällan förkyld ens, blev lite snorig i våras men då hade det gått två år sedan den förra förkylningen.

Nej, jag är inte deprimerad längre. Det är jag säker på. Glad Under mina bra dagar är jag på oförskämt bra humör, och under de dåliga är jag inte deppig eller nåt. Bara trött, både i skallen och i kroppen. Ingen nedstämdhet, ångest eller oro, "mörka tankar" eller så. Jag har rett ut allt och lyckats lämna det bakom mig.

Maria
2010-07-29 20:53
0

#2 Det låter ju positivt i alla fallGlad

Men visst borde du göra en ordentlig utredning för inte ska du behöva gå och känna dig trött för jämnan.

/Maria

mongu
2010-07-29 21:30
0

Ninja det jag tänker på är om man mätt själva järnvärdet eller om det är hb man kollat på dig? 126 stämmer med hb. Men man kan ha dåligt järnvärde trots bra hb.

Kanske vore det bra om du får göra mera prover så du vet vad det är.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ninja
2010-07-29 22:09
1

När jag kollade första gången för några år sedan vet jag inte exakt, men doktorn sa att järnet såg bra ut (anledningen till att han skrev ut järntabletter, Duroferon, trots att allt såg bra ut var för att jag var tjej). Fick inte reda på några siffror. Idag sa sköterskan jag träffade att de skulle testa hb, vilket låg på 126.

HannaM
2010-07-29 22:44
1

Jag känner igen mig och i mitt fall finns ingen bra förklaring. Är 24 och har varit konstant utmattad senda jag var 13.

[Mqvist]
2010-07-30 04:08
1

Hm. Det där lät som om du har giftstruma (sköldkörtelsjukdom). Gissar på överproduktion. Sök på sköldkörtelsjukdom på internet, och sedan så ska det stå om både överproduktion och underproduktion. Men över låter mer rimligt att du skulle ha än under.

Själv har jag det nu och får medicin för det. Jag var extremt trött, hjärtklappningar, irriterad, hungrig och hade svårt att bli mätt, okoncentrerad, varmsvettningar, rastlös samt muskelsvaghet. Av allt det blev jag medvetslös ett antal gånger innan dom hittade det. Nu blir det medicin två år framåt, funkar det inte blir det operation.

Det är lika bra att kolla, inget kul att gå med det!

Ninja
2010-07-30 15:03
0

Sköldkörtelproblem verkar kunna stämma överens med mina symptom, om den är överaktiv. Med undantag för viktnedgång, jag har gått upp i vikt.. men kanske gäller ändå?

I morse ringde i alla fall sjuksköterskan jag träffade igår. Hon berättade att hon funderat lite grann efter jag lämnat HC och hon ville boka in en tid hos doktor i alla fall, så denne skulle få avgöra om man ska göra lite utökade tester eller så. Kan ju diskutera sköldkörteln med doktorn då, ska dit den tionde augusti.

ttss
2010-07-30 16:24
1

Även om sköldkörteltesterna är okej kan man har problem, tex så tittar dem bara efter hur mycket som pruduceras inte hur mycket som tas upp

[Mqvist]
2010-07-30 18:20
0

#8 Jag gick själv upp i vikt istället för ner, men dock inte lika mycket som jag borde ha gjort. Alla har inte alla symtom. Glad

Okej, men det låter bra! Glad Hoppas dom hittar svaret nu!

#9 Nej det vet jag, men det kan vara sköldkörteln. Det är många som får det, speciellt kvinnor. Bättre att kolla upp det än att inte göra det, för det är inte kul att må sådär.

Ninja
2010-07-30 18:32
1

Jag ska nog skriva ner det jag vill ha sagt och det jag vill fråga om, så jag inte glömmer något.. trött och koncentrationssvårigheter = mycket som glöms bort. För att vara på den säkra sidan. Glad

Tack för hjälpen, skulle vara skönt om man är något på spåren. Är ju inte kul att ha någon sjukdom sådär, men heller inte kul att vara evigt trött. Får man bara reda på vad det är som ligger bakom kan det ju gå att åtgärda.

[Mqvist]
2010-07-30 18:49
0

#11 Det kanske skulle vara bra Glad

Precis, trots all medicin och trots att det tar över 2 år innan man blir frisk så är det så himla skönt när man vet det och medicinen börjat fungera! Man kan även operera, men tror dock dom provar med medicinering före. Glad Trodde först det var något fel på mig psykiskt, men det var det inte. Ha ha, det var också skönt att veta det med.

[Mqvist]
2010-08-10 20:50
0

Hur gick det? Har du kollat än? Glad

Ninja
2010-08-10 22:37
8

Ja, var dit idag. Doktorn trodde på depression ändå :P fast hon höll med när jag sa att jag har bra inställning, positiv inför framtiden, inte nedstämd eller så, hon lät dock inte helt övertygad. Men de tog blodprov för att utesluta ämnesomsättningsfel, problem med sköldkörteln. Hon kände inget konstigt med sköldkörteln förutom att den var väldigt "fast" eller vad det var hon sa, men det är den tydligen för många i min ålder.

Får reda på provsvaren nästa vecka.

JLF
2013-06-24 18:19
0

Jag vet att tråden är jättegammal men har EXAKT samma symtom och skulle vara väldigt intressant att höra hur det gick för dig efter läkarbesök och så..

Är så fruktansvärt jobbigt att vara såhär, kan säkert somna stående om det skulle vara så. Har alltid hållt på med hästar, haft flera stycken. Alltid motionerat och varit i form men det senaste året lite drygt så har liksom orken och "go:et" inte varit detsamma och nu blir det bara värre :(