Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 556 ggr
Liz85
5/13/20, 7:52 PM

Ny serie på tv4 fakta - inifrån operationssalen

Tv4 fakta har börjat med en serie inifrån operationssalen. Ett program som är mer eller mindre intressant, beroende på vad det är för fall som kirurgerna tar sig an. Dock kan jag reagera på hur det går till innan de kommer in på operation. En kvinna som skulle sövas för att operera en fot hade bh på sig under och några verkade ha behållit långbyxorna på sig när de drog på sig sjukhussärken. Nu är det dagkirurgen de visar ifrån. Men i mitt huvud är operation med sövning samma sak oavsett om det är dagoperation eller via avdelning, och jag vet att allt var tvunget att vara sterilt och rent när jag gjorde det. Det betydde dusch innan ombyte och innan jag öht fick inta sängen. (Ja, det är klippt program men ändå…) Så… ett program som både fascinerar och ger upphov till vissa funderingar. Samt får mig att hoppas att jag inte var för konstig eller sa nåt helt sinnessjukt till personalen när man liksom vaknade efteråt. Vill man ens veta en sån sak i efterhand i så fall?? 🤔😳🤪😂 En av de mumlade till exempel vid uppvaket om att hon inte ville ha socker i kaffet, som hon redan hade beställt.

Annons:
Wizbot
5/13/20, 9:01 PM
#1

Många reagerar konstigt på uppvaket, de är rätt vana. Min reaktion där jag grät hysteriskt och ville dö trots att jag inte hade ont var de dock inte beredda på 😂 Det tog ett tag och ett antal telefonsamtal innan de fixade fram lugnande till mig. Men det gick som tur över när alla medel lämnat kroppen. Dock en av de värsta desperationskänslor jag känt. Måste kolla in den där serien!

Maria
5/14/20, 7:11 AM
#2

Jag ska försöka komma ihåg att kolla detta program. Jag har opererats många gånger. Både på dagkirurgi och inneliggande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
5/14/20, 10:11 AM
#3

#2 Var det någon skillnad i rutinerna då när du var på dag resp. inneliggande? Förutom att du blev hemskickad snabbare.

Maria
5/14/20, 10:49 AM
#4

Det beror på hur stort ingrepp det har varit är min erfarenhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
5/19/20, 6:18 AM
#5

Jag tycker att dagkirurgin inte var lika allvarlig i sina rutiner som de gånger jag opererats på avdelning. Inför mina 2 stora operationer var det lavemang hemma, tvätt 1-2 gånger med den där hemska tvålen hemma.. sen en gång tvätt på sjukhuset innan jag var redo. Dagkirugin var mera in och ut ,kändes det som. Och jag är en sån som vaknar upp från en narkos och är bästa vän med alla. Tackar, kramar och är väldigt glatt känslosam . I en timme, ungefär, sen krashar jag och mår otroligt illa i flera dagar.

[Shettisar]
6/3/20, 12:57 PM
#6

#5 Ni vet väl om att man kan säga till om att få medel mot illamåendet som man kan få av narkos. Jag tillhör dom som mår extremt illa av narkos och har de sista gångerna sagt ifrån. Mår betydligt bättre efter man vaknat upp.

Annons:
Liz85
6/3/20, 9:32 PM
#7

#6 Var kanske därför jag hade lite svårt att behålla maten då hela 6 timmar senare. Innan jag fick prova lite yoghurt, som brukar vara min mat under magsjukedagar. Då började energin komma tillbaka bättre. Skulle fått åka hem senare samma dag men blev inte hemsläppt förrän morgonen efter. Nu var det dessutom helgdag så incheckningen skedde på en vanlig avdelning istället för dagavdelning. Vilket gjorde att jag hade samma rum hela tiden och inget påtvingat personalbyte. Det var skönt! 🙂 Däremot lite irriterande att börja känna sig som sitt vanliga jag lagom till typ kvällsronden… 😁

[Thiah]
6/6/20, 3:02 PM
#8

#6 jodå, jag har sagt till narkosläkaren inför varje operation. Dom nedvärderar mitt illamående varje gång och både jag och dom får sen lida för det…. (dom får lida när dom städar upp mina spyor och får leta reda på bättre medicin mitt i allt kräkande)

[Shettisar]
6/7/20, 11:31 AM
#9

#8 Empati är nog något de mister efter sin utbildning.😈

Maria
6/7/20, 12:12 PM
#10

#9 Ganska illa sagt. 

Det finns säkerligen de som inte passar för sitt yrke men de flesta är änglar och jag har alltid blivit väldigt väl omhändertagen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Shettisar]
6/8/20, 2:35 PM
#11

Borttaget pga kritik.

Adm: (Observera att det inte är administrationen som har tagit bort något😉)

Maria
6/8/20, 2:49 PM
#12

#11 Nej men du generaliserar genom att få det att låta som det gäller alla inom yrkesgruppen.

Jag skrev ju att det finns säkerligen de som inte passar för sitt yrke men det läste du kanske inte…?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Shettisar]
6/8/20, 2:53 PM
#13

#12 Jo jag läste allt du skrev. Blir bara förvånad över hur det alltid ska pickas när någon skriver lite negativt. Helt fel forum att vara på om man är kritisk? Tyvärr kan jag inte ta bort mina inlägg. Såg nu att du var värd/medarbetare. Då kanske du kan ta bort icke positiva inlägg?

Annons:
Maria
6/8/20, 2:56 PM
#14

#13 Du får vara hur kritisk du vill men du kan väl vara lite mer konkret och förklarande än att skriva att "empati är något de mister efter utbildningen" Det är ingen kritik, det är smutskastning.

Konstruktiv kritik är aldrig fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: