Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 311 ggr
Rosen82
2019-11-28 22:15

Vitaminer

Beställt Puoris D-vitamin och undrar om någon vet om jag kan ta dessa tillsammans med multivitamin kvinna?

Annons:
Scorpio97
2019-11-28 23:47
#1

Kolla hur mycket D-vitamin det är i båda, räkna ihop och jämför med rekommendationerna :)

Dom jag hittade av märker Puoris är dessa: länk
Enligt innehållet så ger dom 62,5 µg per kapsel

Multivitamin kvinna finns från flera olika märken, och dom varierar en del i innehåll. Vill du ha ett exakt svar måste du alltså kolla vilket märke du har/kolla vad det står på burken. Men när jag googlar verkar det vara runt 7.5-10 µg

Tar du en tablett/kapsel av båda blir det då 70-72.5 µg per dag

Då kan man börja kolla på rekommendationer. Livsmedelsverket har bland annat rekommendationer om vitaminer. För D-vitamin gäller detta: länk
Rekommendationerna för lägsta intag varierar lite beroende på kost, ålder, sol-vanor osv. För vissa grupper rekommenderas vitamintillskott. Du kan själv kolla vilken grupp du passar in i.

Gällande maxintag hänvisar dom till EFSA (European Food Safety Authority) och enligt dom är rekommenderad övre gräns 100 µg (mikrogram förkortas µg)

70-72.5 är mindre än 100, så enligt dom rekommendationerna är det okej. 

Sen är det inte alla som litar på Livsmedelsverket, då får man leta andra rekommendationer (exempelvis från andra länder, oftast varierar det lite). Vissa personer anser inte att man alls kan överdosera D-vitamin utan menar att det bara är positivt, medan andra menar att det är farligt eller åtminstone onödigt. Gällande det får varje person själv avgöra hur mycket man vill experimentera samt vilka källor man litar på.

Sen vill jag bara säga att jag inte rekommenderar något alls åt något håll, och inte på något sätt är medicinskt utbildad - jag har bara letat upp lite information åt dig. Huruvida du ska äta båda eller inte får du avgöra själv.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: