Allmänt/Övrigt

Kan det vara magkatarr?

2018-08-07 17:04 #0 av: gickan87

Vaknade i morse av halsbränna, illamående, uppblåst mage och vattning diarré. Ibland går jag svettningar och mellan varven sån frossa så jag nästan hoppar på stället.

Åt bacon och ägg igår kväll, misstänker att det blev för fett.

Kan det vara magkatarr?
Vad kan jag göra för att bli av med den? Både nu i det akuta skedet men också förebyggande?

Har inte vågat mig på att äta något idag, vad är okej att äta nu när jag mår såhär?

MVH Erika :)

Anmäl
2018-08-07 17:30 #1 av: Maria

Du kan ju ha åkt på någon magsjuka. Man behöver inte alltid kräkas utan det kan enbart komma bakvägen.

/Maria

Anmäl
2018-08-07 18:22 #2 av: gickan87

#1 Det är ingen magsjuka, blir såhär när jag äter för fet eller fel mat.
Men när jag söker på nätet om symtomen för magkatarr så stämmer dem inte riktgt, därför funderar över vad det är för något som drabbar mig emellanåt.

Anmäl
2018-08-07 18:26 #3 av: emeliiiiieee

Sådär har jag som har IBS och magkatarr. När det är som värst är det skonkost som gäller några dagar samt omeprazol och pantoprazol. Försöker undvika fet mat och dricka mycket vatten. Undviker även kolsyra.

Men tycker du ska försöka få i dig vätska och skonkost(typ kokt fisk, kokt potatis)

Anmäl
2018-08-07 18:45 #4 av: gickan87

#3 Ok, kanske värt att kolla upp vad det kan vara då..
Får testa det, tack för svar :)

Anmäl
2018-08-08 13:41 #5 av: Maria

#2 Ok, jag visste inte att det hände dig ofta.

/Maria

Anmäl
2018-08-09 09:50 #6 av: Rovfisk

Låter som det kan vara gallan. Jag hade samma symptom innan de tog bort gallblåsan.

Skonkost är vad som gäller. Kan du dricka mjölk, så kan det fungera mot den akuta halsbrännan, annars kan du be din läkare skriva ut Omeprazol eller annat liknande preparat mot halsbränna.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2018-08-09 13:04 #7 av: gickan87

#6 Aj då, gallan finns i släkten och jag är överviktig..

Mjölk kan jag dricka, omeprazol äter jag redan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.