Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 665 ggr
Scorpio97
2/22/18, 7:44 PM

15-17 grader inomhus - hälsorisk?

Finns det några hälsorisker med att ha 15-17 grader inomhus, om man är helt frisk och själv tycker att temperaturen är behaglig? Kan det finnas några hälsofördelar? :)


//Jessie

Annons:
[AnimeV4]
2/22/18, 7:47 PM
#1

Det känns nästan som att det skulle vara härdande. Kroppen är ju mer mottaglig för virus vid kyla. Många husägare ligger säkert runt där, t.ex min pappa då han också trivs i ett kallt hus. Jag själv sover alltid med fönstret öppet och nu är det ju minusgrader🙂

DesK
2/22/18, 7:54 PM
#2

Nej, det finns ingen hälsorisk med det

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gronstedt
2/22/18, 7:55 PM
#3

Det låter ganska varmt, i synnerhet vintertid. Varmt och torrt är värre för hälsan enligt min erfarenhet.

Är det kallare än 13-14 °C börjar det bli jobbigt att sitta stilla vid datorn hela dagarna, men behöver man inte sitta stilla och bara röra på händerna kan man utan problem gå nedåt 10 °C.  För hälsan är det knappast skadligt att gå lägre, så länge man inte går under noll och så länge man kan slappna av och sova utan att huttra och spänna sig. Men det är inte nyttigt för hus och inventarier att ha det för kallt och fuktigt och om luftfuktigheten blir för hög finns risk för mögel och annat, som kan sprida hälsoskadliga ämnen.

Lona
2/22/18, 7:58 PM
#4

Nej, det är som sagt ofarligt, möjligen bränner man väl något fler kalorier eftersom kroppen får jobba lite hårdare för att hålla sig varm.😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2/22/18, 8:05 PM
#5

Det låter snarare ganska sunt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2/22/18, 8:14 PM
#6

Härligt, då var det som jag trodde :) Jag tycker det är en perfekt temperatur, men jag råkade nämna det till min mamma som blev förskräckt och tyckte det var för kallt. Hon var orolig att jag kan bli sjuk av det. Men hon har gärna 20-22 grader inne, vilket jag tycker är alldeles för varmt. 

Luftfuktigheten har jag koll på, och enligt googlingar är det ingen fara där. 

Tack för svaren!


//Jessie

Annons:
Upp till toppen
Annons: