Allmänt/Övrigt

Sluta med socker

2018-02-07 18:55 #0 av: powerade

Finns det någon här som varit extremt sockerberoende som lyckats gå kontroll på det?
Nu när jag gör ingenting så äter jag väldigt dålig mat och massor av onyttig.
När jag jobbade hann jag kanske äta 3 kakor innan middagen varje dag xD
Finns det inte något hemma går jag till affären och köper.

Önskar därför erat bästa råd att kunna få lite kontroll över det. Blir knäpp om jag jag försöker va utan. blir jag nog sugen känner jag mig hungrig och äter typ mackor eller nått istället.

Än har det inte dragit iväg i vikt men är rädd de gör det snart:o

Anmäl
2018-02-07 19:08 #1 av: Mooniq

jag är sockerberoende och enda sättet för mig är att dra ner på kolhydraterna. Lägger jag mig runt 70-80 gram kolhydrater/dag så försvinner mitt sockersug totalt. 

Du kan ju tex använda appen fatsecret och bokföra på ett ungefär vad du äter o dricker och sen ta bort det självklara onödiga - läs på lite om dukandiet, paleo/stenålderskost eller lågkolhydratkost- vi är alla olika och om du kan lura ut vilka dina triggers är, så är det lättare i vardagen då du kan lägga undan just de livsmedlen. hoppas du hittar ditt sätt och att det funkar. Sol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2018-02-07 19:22 #2 av: Scorpio97

För mig har detta fungerat:
1. Lågkolhydratkost/LCHF. Jag blir mycket mindre sockersugen av den maten, och tycker det är enklare att hålla en kost där allt sött är "förbjudet". För jag har insett att jag inte kan äta lagom mycket sötsaker, utan det är antingen eller. Lågkolhydratkosten ger mig ett lugn gällande socker som jag inte får med någon annan kost jag har testat, och jag får äta god mat som gör mig ordentligt mätt.
2. Äta få måltider per dag. När jag tänker på mat eller äter blir jag sockersugen. Att äta bara en eller max två gånger per dag minskar dom tillfällena, och gör dessutom att jag får äta mig rejält mätt = lättare att stå emot sockerberoendet. Jag kan även låta bli att äta/fasta under perioder där sockersuget är extra jobbigt, för att det för mig är enklare att stå emot sockersuget om jag inte "får" äta alls.
3. Hitta mönster, situationer, livsmedel osv som triggar mitt sockersug - och sätt att göra det enklare. För mig är det en dålig idé att gå och handla precis innan middagen, för då är jag sugen på mat och har svårare att stå emot. Så även om jag går förbi affären på min väg hem, så går jag hem och äter först. Sen kan jag gå och handla. Om jag vet att jag inte kommer kunna låta bli att gå in på affären på vägen hem, så låter jag bli att ta med mig pengar. När jag bodde hemma tvingade jag ibland min mamma att ta min plånbok, för då kunde jag inte handla något.
Det mesta av mat som triggar mig försvinner ändå på lågkolhydratkost, men det finns vissa livsmedel som är okej ur kostsynpunkt men ändå inte fungerar för mig. Exempelvis jordnötter. Jag har tidigare bara ätit det på filmkvällar i kombination med läsk, godis och liknande. Så jag kan inte äta jordnötter utan att bli sugen på det andra också. Men cashewnötter går bra, för jag gör inte samma koppling med dom. 

Men detta är ju vad som fungerar för just mig. För dig kanske vegetarisk kost och att äta ofta fungerar mycket bättre. Prova dig fram är väl mitt bästa tips samt att upptäcka i vilka situationer du har mest sockersug, för då kan du hitta sätt att undvika dom situationerna eller åtminstone minska risken att du faller för det :)

Sen kan jag även tipsa om en blogg, som jag har hört att många tycker är bra trots att jag själv inte är så förtjust i den. Hon är LCHFare men även sockerberoende, så bloggen har fokus på det. Den heter http://lchfingenjoren.se/

//Jessie

Anmäl
2018-02-07 23:37 #3 av: powerade

Det bästa jag vet är ju pasta och bröd..
Får kika på det.
Jag äter ju " vanlig portion" på en gång å så blir jag hungrig sisådär runt 3h oftast då man vill äta på massor. Har provat tuggummi med söta smaker. Funkar ibland och ibland inte.
En vanlig arbetsdag äter jag ju 3 måltider per dag med frukt 2 ggr. Efter träning kan jag äta något litet också.
Men nötter har jag hört ska vara jättebra men kan inte äta dom:/ och det är synd för jag älskar nötter.

Ska kika in på bloggen lite.

Känns HEMSKT att tänka på hur mycket socker och dåligheter man stoppar i munnen och alla onödiga pengar...

Anmäl
2018-02-08 07:58 #4 av: Mooniq

#3 om du är sockerberoende så eldar du på ditt beroende med kolhydrater - framför allt bröd, pasta, öl, ris - socker i alla former så klart - majs, frukt och spannmål i övrigt. 

Kolhydrater omvandlas till enkla sockerkedjor i matsmältningen som i sin tur höjder blodsockret. Insulinets uppgift är att dämpa blodsockernivå till normal-läge. När blodsockernivån sjunker så tänds hunger/sug-känslorna och då oftast efter nya sockerkickar/snabba kolhydrater. 

Om du istället provar tvärtom - fokusera på protein - fisk, fågel, kött, skaldjur & ägg - dessa kan du äta nästan obegränsat av utan att gå upp i vikt. Kokta kalla ägg är världens bästa snabbmat att ha i kylen. 

Lägg sen till grönsaker - i så många färger som möjligt - olika färg tilltalar ögat och innehåller olika mängder av vitaminer och mineraler. 

Sen lite sky/dressing eller sås

När det till slut kommer till kolhydratbiten - så ta lite av potatis, ris, pasta - tänk tillval inte det du ska bli mätt på. 

Prova även att strimla vitkål och koka 2-3 min, perfekt istället för pasta, för vitkålen blir väldigt neutral och mild i smaken.

Så om du tidigare lagt upp 1 pannbiff, 5 potatisar och sås - så testa att gör tvärtom

3 pannbiffar, 1 potatis, lite sås + en mängd grönsaker i någon form. Blodsockret svänger inte lika mycket, suget försvinner och du får en lång mättnadskänsla i kroppen. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2018-02-09 21:45 #5 av: DesK

Ditt nick tyder på att du gillar /intar s k energidrycker. Dessa är ingenting annat än rena rama sockerchockerna och de kan t o m vara livsfarliga, så sluta med dessa snarast, om du nu intar dem. 

T ex en banan är ett mycket mer hälsosamt mellanmål. F ö bör du äta en väl balanserad kost, oavsett diet. Om du talar om här i tråden vad du äter, så är vi flera som kan tipsa om vettig mat.

Désirée

Anmäl
2018-02-13 23:37 #6 av: Zepp

Mitt bästa råd är att alltid ha bra mat hemma och att du planerar dina måltider bättre!

Iallafall så tror jag alldrig att jag varit sockerberoende.. men nog sjutton har jag ätit i princip vad som helst när jag varit hungrig.. senare oxå.

Och lösningen på problemet är att ha riktig mat hemma!

Oriktig mat bör man inte ha hemma.. för det tenderar att ersätta riktig mat när man blir hungrig.. eller när som helst!

Sådåså.. jag är sugen, det finns bara riktig mat i kylen.. antingen så lagar jag till den eller så tar jag ett glas vatten!

Nu så äter jag mest sådant som för det mesta kan kallas för LCHF.. det ger hur som helst mindre sug efter skitmat!

Men jag kan tala om att jag äter upp allt jag köper hem.. oavsett vad jag köper!

Såå det är i affären det mesta avgörs.. och sådant jag tänkt att andra skall äta.. slukas förr eller senare av mig själv.. om de andra inte har hunnit före!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-02-13 23:46 #7 av: Sindri

Banan är klart bättre än energidrycker, men är man sockerberoende så är det inte så bra. Efter en kvart vill man ha mer frukt, och mer, och en kaka, och en macka......

Been there, done that!

Anmäl
2018-02-14 11:00 #8 av: powerade

Det svåraste tycker jag är att veta vad jag ska laga. Och måste ju gå äta annars så kommer jag inte få i mat och komme4 vara hungrig snabbt.
Frukt tycker jag funkar bra ändå för jag är mest sugen på att äta på något om jag inte faktiskt är hungrig då.

Anmäl
2018-02-14 17:36 #9 av: Sindri

Men frukt triggar ju bara ditt sockerberoende, så klart att din kropp gärna vill ha det.
Och varför skall du äta om du inte är hungrig? Jag äter frukost allt mellan 11 - 15 och det funkar så bra så.
Middag mellan ½7-½8, tycker det är härligt med all tid jag sparar på att inte behöva äta 5-6 gånger om dagen som jag måste förut.
Idag kan jag äta lite frukt igen, men de första åren var det absolut omöjligt. Tänk på socker som knark. 
Bra och snabb frukostmat är omelett. Man kan stoppa i nästan vad som helst, överblivna grönsaker från middan, broccoli, squash, blomkål, finns inget annat så lite tomat, lägg några ostskivor överst och när de smält har du en underbar krämig omelett. Lite skinka till och du har en fantastisk frukost.

Ett eller två kokta ägg och kanske en rulle med skinka, ost och smör, det kan hålla dig mätt länge och slippa sockersuget.

Anmäl
2018-02-14 19:18 #10 av: powerade

Äter just nu oftast vid 11/12 tiden. Åker till stallet. Äter när jag är hemma mellan 15.30 17.30. Sen är jag hungrig igen typ 20.00.
Sen är det på kvällen när jag är hemma man bara vill äta på allt som finns
Kanske sitter kvar en vana i kroppen sen jag jobbade då gjorde jag allt på rutin och åt även när jag inte var hungrig egentligen bara för att jag inte skulle bli hungrig när jag åkte till stall för blir på så dåligt humör då.

Anmäl
2018-02-15 09:09 #11 av: Sindri

Det tar ett tag att komma in i nya vanor. Den första tiden kan man känna sig sugen på mat lite då och då, men det sitter mest i hjärnan.
När jag var sockerberoende visste jag inte ens hur riktig hunger kändes. Så fort blodsockret sjönk var jag ju tvungen att stoppa i mig nåt.
Minns när jag kände första gången....åh, är det såhär hunger känns: Det är nåt helt annat och man kan stå ut  med det och blir inte ding i huvudet och irriterad och skakig. Fascinerande!

Så, allt beror på vad du äter, finns inget extra socker som kroppen måste ta hand om  så bildas inget överskottsinsulin och du får ingen sockerdipp.

Jag lovar, känslan är fantastisk, jag var helt euforisk första veckorna. Gick tills jag blev hungrig ibland bara för att f känna att jag verkligen kunde bli hungrig. Glad

Var tuff ett par veckor, ät i princip bara proteiner och fett, mycket fett. Du kan få besvär, men ta en klick smör eller ett kokt ägg för att mota känslan.
En bra drink som räddade mig ofta var att mixa ett ägg med 1 msk kokosfett (går bar med smör också) och 1,5 dl kokande vatten. Man kan smaksätta med vaniljpulver, en halv avocado eller lite spenat te x. Mättande och gott.

Tänk också på att bra matvanor börjar i affären. Handla bara hem "riktig" mat som kött, fisk, fullfet grädde, riktigt smör etc.
Ge akt på charkuterier som ofta innehåller socker i någon form. (Dextros, maltodextros, majsstärkelse, druvsocker etc..)
Man får leta men det finns utan. Ta för vana att läsa innehållsförteckningar, det finns så många dolda sockerfällor.

Ha hemma sånt som broccoli, blomkål och spenat, finns fryst och lätt att laga till.

Önskar dig så lycka till, jag är så glad att ha sluppit sockerträsket, och över alla postitiva hälsoeffekter som kom förutom viktnedgång och bättre sömn.

Anmäl
2018-02-15 11:53 #12 av: powerade

#11 tycker inte om ägg fisk eller blomkål broccoli eller spenat xD äter knappt någonting. Det ställer till med en hel del:/ tycker jag inte om de då äter jag det inte heller. Och jag måste ju äta ordentligt om jag ska kunna vara nöjd:/
Kött kan jag äta men vet aldrig vad jag ska göra utav det:/

Anmäl
2018-02-15 14:30 #13 av: Sindri

Ojojdå! En anledning till att du inte tycker om de livsmedlen kan vara ditt sockerberoende. Det känns som om du har en lång väg tat gå. Men ingenting är hopplöst. Inte trodde jag för 20 år sedan att jag skulle älska surkål!
När jag varit som värst har jag haft svårt att äta mat. Mest velat ha mackor, musli, frukt och sånt. Inte gillade jag att dricka vatten heller. Men man kan vänja sig. 
När kroppen sluta skrika efter sött hela tiden så känner man smakerna från det andra. Du får ta det ett steg i taget.

OK - vi börjar med kött. Köttfärs tycker jag är ett fantastiskt livsmedel som man kan variera nästan i det oändliga. Blanda med goda kryddor  och stek biffar. Använder man 30% fläsk och 70% nötfärs blir det saftigt och gott. Eller 50/50 går också bra.
Blanda i en skvätt grädde, ett ägg, salt, peppar, andra kryddor du gillar (timjan, oregano, pressad vitlök, finhackad lök, persilja etc...)

Forma biffar med blöta händer och stek på mellanhög värme tills köttsaften kommer upp. Det blir saftig och gott.

Eller gör ett stort lass köttfärssås; fräs upp med hackad lök, pressad vitlök, lite soja, (en skvätt rödvin om du har), krossade tomater, timjan och oregano, salt och peppar. Låt sjuda ett bra tag, ju längre desto fylligare smak.
Såsen kan ätas som den är med grönsaker till, eller läggas i ugnsfast form och gratineras med massor av ost.

Kan du äta vitkål? Det är jättenyttigt och passar till det mesta. Om man hyvlar den med osthyvel och lägger den i en skål (alt. platspåse) med lite salt och knådar och bankar så blir den saftig och fin. Håller sig flera dagar i kylskåp.

Ogillar du ägg i alla former? Man kan gör pannkakor utan vetemjöl, men då måste man köpa nåt som heter psyllium och ha i. Ägg, grädde, psyllium och lite vaniljpulver blir smaskens.
Jag använder oftast kokos eller mosad banan i också. Det här är inget man skall vräka i sig, det kan ge lite insulinpåslag, men det kan vara ett sätt att lära sig gilla ägg. Så småningom kanske du kan börja äta omelett.

När du får bort det där läskiga sötsuget är jag säker på att du kommer att gilla fler sorters mat. Och du gör dig själv en stor tjänst om du verkligen jobbar med det.

Du blir stark, frisk och pigg!

Anmäl
2018-02-15 15:32 #14 av: powerade

Vitkål kan funka. Brukat ibland äta lite veckosallad. Supergott men får lite ont i magen om jag äter för mycket.
Biffar brukar mamma får i uppdrag att tillverka men brukar inte äta mer än 1 då jag helst inte vill behöva tugga på den så brukar mosa in den i maten.
Köttfärssås har jag lite svårt att ha tomater i. Vet inte hur det blir ifall man skulle ta bort det?

Ägg i mat ja såsom plättar går ju. Rent ägg nja lite grann ibland kan ju funka.
Ibland stekte jag 1 banan och 2 ägg och åt. Gott

Anmäl
2018-02-15 17:18 #15 av: Sindri

Du verkar ha problem med att äta, kanske du skulle söka mer professionell hjälp för det? Det kanske behövs mer än lite råd för att du skall kunna bli av med ditt sockerberoende.

Har du läst om Bitten Jonsson? Hon har jobbat med beroende av bl a socker i många år.
https://www.bittensaddiction.com/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.