Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 452 ggr
julitto
10/30/17, 3:56 PM

Multivitaminer

Vilka multivitaminer är bäst till en tjej i 20+ ålder. Äter varierad mat med får nog inte i mig tillräckligt med frukt och grönsaker och kött/fisk. Är allergisk mot mycket frukt och grönsaker så är svårt att äta sånt. Är ofta trött och hänging. Provade d-vitamin men kände inte mycket skillnad. Helst nån sorts multivitamin som finns att köpa på apoteket eller hälsobutin. : )

Annons:
sp0ngeb0b
10/30/17, 4:06 PM
#1

Vet inte om det är så bra att äta massa vitaminer hit och dit, vissa är ju dessutom farliga i höga doser så man ska nog tänka lite innan man börjar äta dem som kosttillskott. Du skulle kunna se över vilka vitaminer som du missar som finns i maten du är allergisk mot eller inte äter så ofta. T.ex. om du misstänker D-vitamin, läs på om det på Livsmedelsverkets hemsida. Där kan du se vilka livsmedel som innehåller mycket D-vitamin och kan då se om du äter tillräckligt av dem. 

Jag tänker dock spontant att du kanske missar järn? Järnbrist kan göra att man blir trött och hängig, och det är lättare att få brist om man är tjej. Järn tas också upp lättare om man äter mycket C-vitamin som finns i mycket frukt och grönt, och iom att du är allergisk mot mycket av det så kanske du inte får i dig så mycket av det heller.

Läs om järn här

och se om du kanske ska prova järntillskott. Många av dem innehåller också C-vitamin.

Annars kan du alltid ringa till 1177 och rådfråga, alternativt boka tid hos en dietist som hjälper dig att hitta vad du kanske missar för näringsämnen.

Maria
10/30/17, 4:07 PM
#2

Apoteket säjer en "multivitamin kvinna". Jag tror märket är Friggs

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

julitto
10/30/17, 8:20 PM
#3

Okej ska absolut kolla upp detta mer. Känner mest att jag skulle vilja ha mer energi än vad jag har och vart rekommenderad d-vitamin för ett tag sen men det funkade inte på mig. Fick iaf inte mer energi. Har aldrig annars ätit vitaminer annars och menar inte att äta dom istället för mat. Utan mer för att jag tror inte jag får i mig tillräckligt frukt och grönt men de beror då på allergi.

sp0ngeb0b
10/31/17, 6:01 AM
#4

#3 Ah okej, jag förstår. Men som sagt, kolla upp vad dessa frukt och grönsaker innehåller så kanske du får ett hum om vad det är du kan missa.

[Thiah]
10/31/17, 11:20 AM
#5

Kom ihåg sen att effekten av att äta kosttillskott inte visar sig på flera veckor hos de flesta. Så det gäller att fortsätta äta ändå.

parsley
11/1/17, 9:54 AM
#6

Det finns ett antal olika multivitaminer på apoteken, med lite olika inriktning. Kvinna brukar vara en.  Hälsokostföretagen delar ofta upp multipreparaten så multivitaminer ligger i en burk och multimineraler i en annan. Man ska ta vitaminerna på morgonen och mineralerna på kvällen enligt dem, så de inte tar ut varadra. Holistic och Helhetshälsa 'är två svenska märken med bra rykte, men det finns ett antal andra också. 

Vad gäller D-vitamin så brukar apotekens ha ganska låg dos. Hälsokostarnas ligger vanligtvis på 2000 ie eller högre, så det är möjligt att du tagit för låg dos. Järnbrist brukar vården kunna kolla.

Annons:
OlgaMaria
11/1/17, 1:21 PM
#7

Vitamin manager tycker jag har en riktigt bra multivitamin… kollade igenom ordentligt olika alternativ för ett tag sen. Vitamin manager har bra innehåll och bra beredningsformer (man ska ju gärna kolla att alla beredningsformer är de bästa, inte bara vilka vitaminer det står att det ingår). Däremot vill jag inte ha järn i min multivitamin då järn är en sån sak man inte ska ta tillskott av om man inte har brist. Många kvinnor behöver dock extra järn och låter som att du kanske behöver det så då kan vitamin manager passa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: