Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 1719 ggr
[Túrwen]
2/1/16, 6:18 PM

Återkommande magknip

Jag har två helger i rad nu dragits med återkommande, vad jag tror är  magknip det känns som mensvärk men värre och ömmar i liksom hela tarmen.. magen sväller och det gör oerhört ont ibland så pass att jag inte kan varken sitta ner eller stå utan måste ligga i fosterställning i nästan en hel dag för att det ska gå över. Kan tillägga att jag även tidigare haft denna smärta senast det var så intensivt och nära i tid var dock 2012. 

Jag äter inte gluten, ingenting som innehåller vetestärkelse det var oftast det som tidigare kunde ge mig dessa smärtattacker och jag börjar bli orolig att jag blivit överkänslig mot något mer.. Någon som känner igen dessa symptom och kan ha en aning om vad det kan vara för något? Bör jag uppsöka läkare? 

Utöver gluten äter jag inte fläskkött och väldigt sällan kolhydratrik mat i annan form än soyabönor, kikärtor, bönpasta, glutenfritt bröd, frukt och grönsaker..

Annons:
[loveisall]
2/2/16, 9:03 AM
#1

Hur gammal är du?  Har du fått barn?  Kolla upp så du inte har muskelknutor (myom)  i livmodern. Det är inget farligt, men dom kan bli rätt stora och trycka på allt möjligt i magen.  Jag har ofta magknip pga mina muskelknutor, som mensvärk ungefär.

[Túrwen]
2/2/16, 1:40 PM
#2

Jag är 26 har inga barn men har ett missfall i bagaget från när jag var 18 men gick aldrig och kollade mig i samband med det dock i början av 2012 kollade jag efter cystor och liknande men allt såg grönt ut… Kan dock vara dags att besöka gyn. igen.. Har själv försökt begripa mig på vad det kan var eftersom att jag har viss läkarfobi.

fiafia89
2/2/16, 2:47 PM
#3

Vad äter du under en dag? Kanske någon form av matallergi? Ser att du undviker gluten, men undviker du sädesslag helt eller äter du havre? Ägg? Vad har du ätit under helgerna som du fått såhär ont? Det kanske kan vara gallsten?

Jag tycker du borde träffa en läkare.

[Túrwen]
2/2/16, 5:23 PM
#4

Vad jag äter är väldigt individuellt är jag hemma hos mig vilket jag inte varit någon av gångerna detta har inträffat utan hemma hos min pojkvän respektive hemma hos några bekanta. 

En vanlig dag; 

F = Questbar + en sked jordnötssmör

Träning

L= Fisk/Fågel/Soyaprotein eller tofu  med ugnsrostade rotfrukter eller grönsaker (alltid tillagade eftersom att min mage verkar ha lite svårt med råa sådana). En klick kvarg eller någon annan hemmagjord sås till. 

M= Oftast Kyckling med grönsaker möjligtvis bönor som tillbehör eller någon kålsallad. 

Kvällsmål: Lite nötter eller en questbar som jag värmt i micron. 

Dag på annat håll: 

Frukost/Lunch =Glutenfritt bröd (Inget med vetestärkelse) brukar försöka köra på Provenas Carrot oat bröd med ost (älskar ost så brukar bli någon skiva för mycket!)

Mellis= Quest- eller Nutrilettbar (kollar här även efter gluten)

Middag= Oftast en klassiker som tacos eller kycklingwok (äter dock inte riset). Beställer vi mat från pizzerian blir det ofta någon sallad med vitlöksås eller någon stark sås… 

Gemensam nämnare i båda dessa fall är att jag druckit mycket vin dagen innan och en och annan whiskey vilket jag sällan gör annars.. 

Borde antagligen kontakta läkare men tidigare innan jag kom till den läkaren som avrådde mig från att äta gluten blev jag inte tagen på allvar för mina mag och tarmproblem och fick laxeringsmedel utskrivet gång på gång trots om att jag bad om andra alternativ.

fiafia89
2/2/16, 9:41 PM
#5

Nä det är inte ofta man blir tagen på allvar, inte med mina erfarenheter.  Men under veckorna har du inte kännt av det?

[Túrwen]
2/2/16, 10:22 PM
#6

Igår kände jag inget alls medan jag idag har ont… Har inte druckit någon alkohol igår så ser inte att det skulle vara problemet.  Ska se om jag kan gå till samma läkare som rekommenderade mig att plocka bort gluten det vore det bästa.

Annons:
fiafia89
2/3/16, 12:39 PM
#7

Hm, okej. Men ser att du äter havre, i det glutenfria brödet. Havre är ju tyvärr inte 100 % glutenfritt, sen kan man ju va allergisk mot sädesslag också, det är jag.  Hoppas du får ordning på det! =)

Upp till toppen
Annons: