Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 40140 ggr
Candela
2/6/15, 9:15 AM

Hur farligt är svartmögel?

Man blir lite uppskrämd när man googlar, det nämns allt ifrån allergi till dödsfall.. Hur mycket mögel krävs (över en hur stor yta?) för att få hälsoproblem?

Annons:
Mia-45
2/6/15, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad jag fattat det så är svartmögel mycket farligt. 
Man kan få andningssvårigheter i värsta fall. 
Jag vet inte hur mycket det krävs på en yta för att vara hälsofarligt. Men jag tror inte det behövs mycket. 
Jag har misstanke om att vi har svartmögel här i källaren. Jag påpekade detta för hyresvärden och de var och sopade/torkade bort det som syntes. Men det är ju bara det att det kommer växa ut igen. 
Vi dras med hosta, snuvighet och rinnande och kliande ögon här. 

Så här såg det ut som vi har/hade:

Candela
2/6/15, 10:57 AM
#2

Vi har mögel i badrumstaket, men inte lika omfattande som er ännu. Det är glesare fläckar (ungefär så här tätt - lånad bild från nätet), och över en yta som är hälften så stor som er. Det har växt under ca 2 års tid, men hyresvärden (= min svärmor..) har inte råd att renovera…

Min pojkvän är konstant snuvig, men det är svårt att avgöra vad orsaken är. Han är allergisk mot pälsdjur och har en hund som tyvärr inte kan omplaceras. Vi väntar på att den ska gå bort (hunden är riktigt gammal nu).

Badrummet ligger ju centralt i lägenheten, och vi brukar ha dörren öppen för att det inte ska bli så fuktigt där inne efter dusch.. Men det kanske bara är en dum idé?

Mia-45
2/6/15, 11:00 AM
#3

Jag har inte så mycket erfarenhet av mögel..men den bild du visar ska nog räcka för att man ska må dåligt av det. 
Men det är ju som du säger. Ni vet inte om det är av pälsallergin eller möglet som din pojkvän reagerar på. 
Jag har samma problem…men jag tror nog att det kan vara lite av bägge.

OlgaMaria
2/6/15, 11:08 AM
#4

Nej det är ju bra att ni vädrar så mycket som möjligt. Hur fungerar ventilationen i badrummet? 

Man kan ofta tvätta bort svartmögel själv. Det viktiga är att åtgärda orsaken till att det uppstår - som t ex dålig ventilation. 

Här står lite om olika sätt att få bort mögel. Man kan ju försöka med något miljövänligt. De nämner vinäger t ex, men diskmedel är också bra!

http://flyttstädning08.se/svartmögel/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Candela
2/6/15, 11:13 AM
#5

Ja, ventilationen är i det närmaste obefintlig, och badrummet har fuktskador i golvet (vad vi vet). Jag har läst att man kan tvätta bort det, men att de giftiga sporerna ändå inte försvinner. Hela badrummet är överlag i stort behov av en renovering. 

Jag tänkte att man kanske kan komma med bra argument till svärmor, så att hon faktiskt bekostar det istället för att handla kläder och möbler för alla sina pengar..

Mia-45
2/6/15, 11:17 AM
#6

#5 Ett läkarintyg på att din pojkvän är allergisk mot svartmögel borde räcka…eller?

Annons:
Candela
2/6/15, 11:20 AM
#7

#6 Kan man be dem testa det på vårdcentralen? Är det något som GÅR att testa alltså?

Mia-45
2/6/15, 11:22 AM
#8

Jag tror att det ska gå att testa…men är inte säker. Men jag har för mej att miljönämnden på min kommun sa att man kan begära ett läkarintyg på att man reagerar på mögel i huset och ge till hyresvärd. Då är dessa tvungna att göra något åt det.

OlgaMaria
2/6/15, 11:25 AM
#9

Varför är ventilationen dålig? Är det ventilation ut eller sitter det luckor i taket? Ni kanske kan ta hem någon som fixar ventilationen. Det behöver inte kosta mycket pengar. Det är ju mycket viktigare än att renovera - ni måste få bra avfuktning i badrummet. Om man tvättar bort mögel och fixar fuktproblemet så kan man bli av med möglet utan att renovera (även om man kanske vill det också). Men om fukten är kvar så uppstår ju möglet om igen så klart.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Candela
2/6/15, 11:30 AM
#10

#9 Anledningen till att renovering skulle behövas är inte bara möglet, utan även att det är hål/stora sprickor i våtrumsmattan på golvet. Det har bildats en liten grop där. Eftersom det är ett så gammalt hus har de sannolikt inte lagt något ordentligt våtrumsskikt under mattan (enligt min pappa som har jobbat som hantverkare i många år, var det vanligt att skippa det förr).

Ventilationen behöver också åtgärdas, och vi har funderat på att köpa en luftavfuktare, men den får helt enkelt inte plats i badrummet eftersom det är så litet. Att sätta in en ordentlig fläkt känns som en onödigt stor utgift när resten av badrummet också behöver åtgärdas (då är det lika bra att fixa allt på en gång istället).

Det finns ett litet fönster som vi brukar låta stå lite öppet på sommaren.

OlgaMaria
2/6/15, 11:40 AM
#11

Är det bara ett fönster som finns? Ingen ventilation? En torrboll kan ni alltid ställa in tills vidare. Billigt och bra.

Förstår att ni vill renovera. Kanske ni kan komma fram till någon deal med svärmor. Även om pengarna inte finns i handen så måste man ju kunna ta lån för en sån här sak. Kanske får ni betala lite mer i hyra då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Record
2/7/15, 10:55 AM
#12

Svartmögel / svamp, finns kanske med i tabellen nedan,som giftig.

http://www.slv.se/upload/dokument/risker/naturliga/vaxter/volm.pdf

Upp till toppen
Annons: