Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 2738 ggr
Lia
1/13/15, 9:57 PM

Lungsäcksinflammation

Jag kan börja med att säga att jag tidigare haft lungsäcksinflammation. Jag hade mycket ont i axeln konstant och åkte därför till VC, som sen skickade mig till akuten, där jag fick röntgas eftersom de misstänkte propp. Det var ju inte det, så de gjorde inget åt det, utan jag fick åka hem igen och det gick över efter några veckor.

Nu har jag haft ont i vänster revben (under bröstet) lite då och då sen november 2013. Jag misstänker Tietzes syndrom och har därför inte gjort något åt det (alltså inte gått till VC). Jag har helt enkelt haft allvarligare saker att ta itu med och väntat med detta bekymmer. Men nu har det de senaste veckorna blivit mycket värre och gör ont oftare och intensivare. De senaste två dagarna har jag även fått ont i axeln och i vänster revben (i ryggen) när jag andas in. Jag misstänker att jag fått lungsäcksinflammation igen. 

Men frågan är om det är lönt att söka vård för det riktigt ännu. Skulle det vara detta så lär det förmodligen självläka inom några veckor. Och dessutom kan det säkert vänta tills nästa VC-besök. Men jag tänkte höra om ni har varit med om något liknande, som inte var lungsäcksinflammation, och att man då måste söka vård relativt snabbt? Eller om det går bra att vänta? Ja, det är ju svårt att svara på online, men jag undrar helt enkelt om det finns någon risk att det skulle vara något allvarligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: