Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3088 ggr
hannaj98
2015-01-03 12:17

Yrsel och svimmningsanfall

Okej nu är jag trött på det här! Jag har haft problem med yrsel i ungefär 2 år nu(är 16 nu), tillsammans med domningar i ansiktet ibland och extrem darrighet från och till. Idag var jag hos frisören och stog upp en stund eftersom jag har långt hår. Helt plötsligt känner jag mig yr och strax senare vaknar jag och då står 2 frisörer och håller mig uppe. Jag kallsvettas och mår illa, de var jätte snälla och hjälpte mig in till toaletten där jag kräktes, jag fick lägga mig ner medans de ringde min pappa som fick komma och hämta mig. Varför är jag sån här??

  • Redigerat 2022-03-23 10:49 av DesK
Annons:
Maria
2015-01-03 12:24
#1

Du måste absolut besöka en läkare.

Det kan vara blodtrycksfall, du kan ha låga blodvärden, eller annat men så här ska du inte må.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Evelina!
2015-01-03 12:25
#2

Låter som blodtrycksfall, det kan man få om man har lågt blodtryck och är tvungen att stå upp en längre tid. Det kan hjälpa att röra lite på benen (så att trycket hålls uppe) och vara försiktig när man reser sig från liggande till stående eller från sittande till stående. Att du domnar i ansiktet låter inte så bra, har du kollat upp saken hos läkare?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

hannaj98
2015-01-03 13:03
#3

Jag glömde skriva i inlägget att jag självklart varit hos läkare. Flera stycken. De har kollat blodtrycket, blodvärdet och massa annat när jag berättat om yrseln, men de hittar ju alrdig något och jag har blivit väldigt trött på att gå dit hela tiden nu när de gör samma saker. Domningarna i ansiktet känns det inte som att någon läkare tar på allvar utan de låter som att de tycker att det är ofarligt men jag har aldrig fått någon förklaring på varför jag får dem. Varje läkare gör bara en basic nerv och balans undersökning, lyssnar på hjärtat tar blodtryck, liggandes och ståendes, och sen tar massa blodprover och jag får alltid svaret att allt ser normalt ut. Jag har även haft en del kramper under vänster bröst, och en läkare sa att han hörde ett blåsljud i ryggen så han skickade mig till hjärt experter men de sa att de inte hörde något alls och EKG undersökningen sa de också såg normal ut, så de skickade hem mig igen.

[EvelinaL]
2015-01-03 14:12
#4

Låter konstigt att dom inte kollar så att det har någonting med dina nerver (mer genomgående)  eller hjärnan att göra. Jag skulle säga åk in och ut på akuten varje gång du får en sån här attack tills du får den hjälpen du behöver. Vet att det låter jobbigt men ibland är det så man måste göra för att vården ska ta en seriöst. Man kan ju skriva egenremisser nu för tiden också dock vet jag inte hur det fungerar.

Pialinn
2015-01-09 12:00
#5

Tjata dej till att få en röntgen av skalle så dom ser om det finns nåt där, förutom hjärnan.  😉

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

mongu
2015-01-11 15:05
#6

Kan hänga ihop med om du ätit ordentligt eller om du hoppat över att äta. Blodtrycksfall är inte heller ovanligt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
tlover
2015-01-13 14:46
#7

Enligt 1177 (då jag ringt) så ska man alltid fara in till akuten om man svimmat, gör du detta nog ofta så känns det som om läkaren måste gör något.

Jag har då börjat ringa varje gång min man svimmar (har som tur är bara hänt 4 gånger på ca 4 år varav 3 ggr förra året).

Stress kan också göra så att man svimmar förresten.

l'm back

Idalla
2015-01-13 15:30
#8

Fortsätt med läkarkontakt samt se över dina vardagsrutiner. Du är ung och växer troligen fortfarande och då är det (extra) viktig att ha balans mellan sömn, aktivitet, kost och vila :)

Upp till toppen
Annons: