Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 379 ggr
Ankan85
2020-07-14 18:11

Diskbråck

Jag har högst troligen ett diskbråck i ländryggen, äter starka smärtstillande för att dämpa smärtan. Mest ont gör det i svanskotan, jag kan inte sitta överhuvudtaget. När jag läser om diskbråck så står det överallt att man ska vara uppmärksam på om man inte känner signaler för att kissa eller bajsa. Idag kom jag på att jag inte har bajsat på nästan två dagar, men kissandet fungerar som det ska. Jag känner mig öm och bortdomnad i rumpan emellanåt, jag har antagit på att det beror på att jag har så ont i svanskotan. Jag kan använda muskeln för att hålla igen om det kommer bajs, men att ”trycka på” fungerar inte alls, känner ingenting. Bör jag oroa mig?

Annons:
gickan87
2020-07-14 20:45
#1

Kan du inte trycka på så har du ju minskad känsel. Ring 1177 och hör om du bör åka in redan ikväll.

MVH Erika :)

Ankan85
2020-07-16 16:07
#2

Jag har nog kunnat göra mina behov nu men magen är väldigt trög (antagligen pga starka mediciner) så det kommer inte så mycket avföring. Men, ursäkta äckelvarning, det kom en hel massa slem med också!! Aldrig upplevt något liknande. Beror det på att magen har varit trög (inte bajsat på nästan 4 dagar)? Någon som haft något liknande?

Maria
2020-07-17 08:10
#3

Diskbråck brukar läka ut av sig själv men det tar sin tid.

Får du mer besvär så ska du absolut söka vård tycker jag. 

Det här med magen har säkert med dina mediciner att göra men får du problem som känselbortfall osv. så ska du söka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ary
2020-07-18 13:46
#4

Äter du morfin så är det väldigt stoppande. Jag kan rekommendera att ta en liten dos Lactulose varje dag. Det som står på flaskan. 15 ml  vad jag minns.

Jag själv slutade med morfin så fort det gick pga problem med magen, det var nästan värre än diskbåcket.

Ankan85
2020-07-30 22:00
#5

Det verkar nog som att det var morfinet som stoppade upp magen. Bara ett par dagar efter att jag slutade äta det så kom magen igång igen. Skönt, för jag hann bli så orolig! Tack för att ni svarade! ❤️

Maria
2020-07-31 07:15
#6

Jag har använt morfinpreparat i flera år nu och vet hur jobbigt det är med magen. Skönt att det löste sig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Liz85
2020-07-31 07:40
#7

Trodde att läkarna alltid skrev ut laxermedel mot förstoppning i samband med att de skrev ut morfinmediciner. Iaf när det gäller de starkare typerna. Vet nu inte vad du fick för några utskrivna men tillsammans med Oxycodone fick jag laxermedel utskrivet också. Du kanske fick en som inte var lika stark då. Dock kan laxermedlen smaka vedervärdigt! Åtminstone Moxalole som man fick tvinga sig att svälja ner. Hade kanske hellre provat naturliga laxerande hjälpmedel som frukter eller så men man tänkte förstås inte på det då.

Maria
2020-07-31 07:49
#8

Jag tror inte att man automatiskt skriver ut laxermedel utan att man snarare informerar. Så har det fungerat för mig. Även apotekspersonal informerar. Jag äter både Oxynorm och Citodon. Däremot de gånger jag varit inlagd på sjukhus med ännu starkare morfindos så har jag fått medel för magen "per automatik"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
2020-07-31 08:02
#9

#8, okej. Ja för svagare som Citodon får man kanske inte det. Har fått morfinpreparat två gånger. Första gången bara Citodon. Andra gången Citodon och Oxycodone och dessa skrevs ut av en kirurgisk överläkare. Så man var ju liksom inte på vårdcentralen eller så då.

Maria
2020-07-31 11:47
#10

#9 Jag har fått Citodon, Oxynorm och Oxycontin utskrivet på vårdcentralen. Det handlar väl om behovet tänker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: