Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 327 ggr
Lia
7/3/20, 7:20 PM

Svullet underben

I förrgår kväll upptäckte jag att mitt ena underben hade blivit svullet. Svullnaden är ca 7 cm i diameter längs skenbenet, 5 cm från knäts slut. Där benet sitter är det hårt, längre mot sidan är det mjukare. Det gör inte ont mer än att det kan spänna lite när jag går, det är inte rött och det är inte varmt. Det ser helt enkelt bara konstigt ut. Det är helt klart skillnad mot andra benet, men inte så extremt. Jag tar metotrexat och amgevita mot reumatiskt sjukdom, så jag misstänker att det säkert hör ihop med min sjukdom. Men tänkte höra om någon här haft något liknande? Jag avvaktar för att se om det ger med sig, annars ringer jag vårdcentralen på måndag.

Annons:
Maria
7/3/20, 7:28 PM
#1

Värmen kan ju göra ett man svullnar men då brukar det vara båda benen. Jag tycker det är en bra idé att kontakta vårdcentralen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
7/3/20, 7:38 PM
#2

#1 Ja, så är det ju, ofta är det lite mer svullet under sommaren. Men just det här benet brukar spöka. Jag har artros i bäckenet och höften, då och då sväller och värker knät, i våras kunde jag inte gå på foten i en månad. Men det här känns inte som vanligt, så då får man ju undersöka. Tack för din respons, alltid lika trevligt med några välmenande ord från dig tycker jag! 🤗

Maria
7/3/20, 7:44 PM
#3

Tack vad snäll du är🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Henry Norrström]
7/3/20, 8:24 PM
#4

Sök vården, kan hända att du kommer till en sjukgymnast, har artros o det kan vara ditt problem att det blir så. Vet ej. Har en del problem med mitt vänster knä o höfter men jag vandrar med Friluftsfrämjandet o känner att det blir bättre.

Kolla med läkaren först vad det är.

Att röra sig är alltid bra…hmm…hur man än mår.

Ring….

Lia
7/3/20, 8:41 PM
#5

#4 Ja sjukgymnastik är jättebra. Jag går redan hos en men har haft uppehåll nu pga corona, men det är nog bra att börja lite med det nu när det är nåt mer akut som hänt, efter vc såklart. Tack!

Lona
7/4/20, 12:04 PM
#6

Det är alltså på "framsidan" av benet, inte i vaden? Jag tänkte först på risken för ventrombos men det borde det ju inte vara då. Slå gärna en glutt på google el 1177.se ändå, för säkerhets skull. Jag menar inte att måla fan på väggen men om jag missuppfattat dig och det ÄR en ventrombos så är det väldigt akut! Krya på dig! 💕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Lia
7/4/20, 5:24 PM
#7

#6 Precis, framsidan av benet. De bilder jag hittar visar en svullnad i hela underbenet, på mig är det bara på det stället. Och som sagt varken varmt eller rött. Tack så mycket!

Lona
7/4/20, 9:44 PM
#8

#7, Missförstå mig inte men vad bra! 😉 Hoppas att det släpper under helgen och att det i vilket fall inte är något allvarligt. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: