Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 768 ggr
Ankan85
7/2/20, 7:35 PM

Urinvägsinfektion?

Igår kväll fick jag plötsligt stark smärta i underlivet när jag skulle kissa. Mer som ett kraftigt tryck eller sammandragning mot slutet av kissandet. Jag fick knappt någon sömn inatt när jag hela tiden var tvungen att springa till wc’n, ofta kom det inte ens något kiss fastän jag kände mig kissnödig. Men samma smärta i underlivet ändå. Det kommer även lite blod varje gång. Är det här UVI? Ska jag bara låta det gå över av sig själv eller behöver jag medicin? Jag har aldrig haft detta förut så är tacksam för tips! Jag upplever att det hjälper lite att ta vanliga värktabletter (mot en svag magsmärta), men kissandet gör fortfarande ont. Ibland efter kissandet blir jag även akut bajsnödig, fastän det knappt kommer något. Bör jag uppsöka hälsovård eller finns det hemmakurer jag kan använda mig av?

Annons:
Lussan20
7/2/20, 7:43 PM
#1

Det låter som typisk UVI och du ska söka vård, det är en så stark reaktion att du behöver en odling, man får så där ont över blåsa och mage och det tränger hela tiden. Sök vård. En värktablett lindrar lite tills man får vård men är ingen medicin mot uvi.

Inget man ska gå med även om de idag ser mindre allvarligt på det vilket jag tycker är hemskt för man mår inte alls bra. Stå på dig om att få lämna ett urinprov. MvhWL (helst träffa läkare) Lycka till!

Ankan85
7/2/20, 7:53 PM
#2

Tack för svar! Förlåt min okunskap, men vad betyder ”en odling”? 🙈

Wizbot
7/2/20, 8:19 PM
#3

Om du är sexuellt aktiv bör du även be dem testa dig för klamydia och gonorré. Även om man är i ett så kallat monogamt förhållande kan det vara värt att göra, det är bara ett enkelt gratis test. Fick själv inflammation i äggledaren med lägre fertilitet som följd av klamydia när jag bara var sexuellt aktiv tillsammans med min dåvarande "monogama" partner. 😒

Maria
7/2/20, 8:43 PM
#4

#2 En odling är när man kollar om det är bakterier i urinen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ankan85
7/2/20, 8:56 PM
#5

#3 ojdå, det har jag inte tänkt på att det kan vara. Dessa besvär började faktiskt dagen efter att vi hade sex. Jag har varit tillsammans med min partner i 9 år så trodde inte att jag kunde få könssjukdomar. När jag läste lite om UVI står det att det också kan uppstå efter sex. Jag ska nog ringa hälsovården imorgon om det fortfarande gör ont. Jag brukar ha svårt att ”få tummen ur” och åka in, brukar helst vilja testa hemmakurer om möjligt. Men blir så nojjig nör jag läser om UVI och allt vad det kan leda till så jag ringer nog och kollar imorgon.

Ankan85
7/2/20, 8:57 PM
#6

Är det annars vanligt att det kommer lite blod vid UVI? Det är det som oroar mig mest, att det kan vara något annat?

Annons:
Ankan85
7/2/20, 8:57 PM
#7

Är det annars vanligt att det kommer lite blod vid UVI? Det är det som oroar mig mest, att det kan vara något annat?

Ankan85
7/2/20, 8:57 PM
#8

Är det annars vanligt att det kommer lite blod vid UVI? Det är det som oroar mig mest, att det kan vara något annat?

Wizbot
7/2/20, 9:10 PM
#9

Blod kan komma av uti, man kan även få blödningar från slidan av sex. Får man regelbundet blödningar av sex och inte har varit på cellprov på ett tag bör man boka in ett sådant. UTI läker ofta ut av sig själv, cellförändringar KAN göra det men bör övervakas. Könssjukdomar läker dock inte av sig själv. Dock är det viktigt att hålla koll på urinvägsinfektion om man väljer att inte behandla med antibiotika. Får man samtidigt feber och/eller mer ont i magen/bak mot ryggen så ska man söka vård omedelbart! Antingen akuttid på VC eller om det är stängt närakut/akut. Går en urinvägsinfektion upp i njurarna kan man bli extremt sjuk och till slut få sepsis (vilket i sig kan vara dödligt även med vård). Jag har själv varit inlagd med njurbäckeninflammation med tidiga sepsistecken. Det var inte en jättetrevlig upplevelse om man säger så… Mitt livs värsta smärta och då har jag haft både akut inflammerad gallblåsa svåra nervsmärtor och sammandragningar 😁 Till din fråga om egenvård. Det har ibland hjälpt mig att dricka osötad juice av tranbär eller lingon samt citronvatten. Och dricka MYCKET generellt. Undvik alkohol. För att förebygga ska man alltid kissa efter sex och gärna tvätta med lite vatten. Samt undvika tvål i underlivet, bara tvätta med vatten och eventuellt vegetabilisk olja. Vissa glidmedel kan öka risken för infektioner men är man torr/skör kan rätt glidmedel vara förebyggande då det förhindrar små sår i vävnaden där bakterierna kan komma in och gro.

Ankan85
7/3/20, 2:54 PM
#10

Usch då, låter inget vidare med njurbäckeninflammation. Jag var till hälsovårdscentralen och lämnade urinprov imorse, fick svar idag att jag har en kraftig UVI och ska börja med antibiotika direkt. Så, hoppas det ska hjälpa nu!

Upp till toppen
Annons: