Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 298 ggr
Caina
2020-06-29 17:25

Cysta och tumör samma sak?

Är cysta och tumör samma sak? Tumör låter ju värre men kanske inte är så? Har man cancer om man har en cysta bakom hjärnan? Eller kan det vara ofarligt?

Annons:
Maria
2020-06-29 18:05
#1

Cysta och tumör är inte riktigt samma sak. Cystor är godartade. Tumörer däremot finns i många varianter från godartade till väldigt elakartade.

Har man en tumör eller cysta i hjärnan så kan det vara livshotande även om det är en godartad variant beroende på var den sitter och om den går att få bort.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "bakom hjärnan"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caina
2020-06-29 18:58
#2

Nej ärligt så förstår jag inte själv när jag inte får tag i frun till han som är inlagd på sjukhus. (en släkting) Nu har det pratats från mun till mun och jag är väl 5e personen så något har väl ändrats på vägen kanske. 

Men han hade en massa symtom innan han sökte vård som att han tappade känsel i armar och ben, fick svårt att gå, foten och benet vek sig. Man gjorde röntgen och hittade diskbråck i nacken som måste opereras snarast. Förmodligen imorgon. Men nu ikväll ringde en släkting som pratat med en annan släkting osv och sa till mig att de förutom diskbråcket hittat en cysta "bakom hans hjärna"

Så jag tänkte att cystan kanske kan sitta bakom hjärnan och trycka mot hjärnan, men jag vet inte

Maria
2020-06-29 19:18
#3

Du får nog vänta tills du hör mer korrekta uppgifter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2020-06-30 23:09
#4

En cysta är en vätskefylld blåsa och de kan trycka på hjärnan och det behöver åtgärdas asap. En cysta och en tumör är inte samma sak. Hoppas att du får mera information så småningom.

Upp till toppen
Annons: