Annons:
Etikettallergier
Läst 365 ggr
vanellie
2020-06-24 17:49

Hjälp! Vad beror min allergi på?

Långt inlägg

Sen i slutet av april ungefär har jag börjat få konstiga allergiska reaktioner. Den första gången detta hände var när jag åt en snickers och trodde såklart att det var nötallergi, fick panik och ringde ambulansen och jag fick Betapred och någon mer medicin av dom, sen bokade jag tid för provtagning men dom visade negativt, men jag fick Desloratadin utskrivet att ta om jag får fler reaktioner. Sen dess har jag fått liknande reaktioner med jämna mellanrum, jag får utslag som påminner om nässelutslag på armarna, knogarna, armveck, axlar, över bröstet, knäveck och på fötterna. Huden svullnar lite och blir illröd. 
Pratade med en läkare för någon vecka sen och han trodde det kunde bero på ett kosttillskott jag började med i samband med att dessa startade, men dom har jag slutat med och har ändå fått 2-3 reaktioner sen dess. Läkaren har skickat en remiss till allergimottagning men jag kommer inte få kallelse förrän sept-okt.

Så jag undrar nu om någon kan ha någon ide om vad det kan bero på? Jag vill bara höra lite vad ni tänker o så tills jag får komma till provtagning. Jag kan inte minnas att jag börjat med några nya hårprodukter eller skönhetsprodukter generellt. Det enda det skulle kunna va isf är tvättmedel/sköljmedel men det kan inte jag styra då det är självdoserande maskiner där jag bor. Jag blir så otroligt stressad när reaktionerna kommer för jag inte har en enda aning vad det beror på. Kan inte vara något jag äter heller då det kan komma från ingenstans när jag inte ens ätit/druckit något öht. 😕

Annons:
Maria
2020-06-24 18:20
#1

Det låter ju som nässelutslag men bra att du ska utredas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2020-06-24 18:25
#2

Läkare verkar vara livräddda för kosttillskott och andra alternativa saker. De skyller gärna på sånt. Nu KAN det ju vara någon sorts "fyllnadsmedel" som du reagerar på, men det låter inte helt tillförlitligt för det är oftast så väldigt små doser.
Du får alltså inga andningsproblem utan bara hudreaktioner?

Nässelutslag kan man få av mycket, bl a stress, det kan inte vara något sådant? De kan också komma ett bra tag efter att man utsatt kroppen för det den är känslig för, så det är lurigt.

Allergiska reaktioner är ju en sorts autoimmun sjukdom så kan det var så att du ätit mer av något som triggar autoimmuna sjukdomar? (Socker, gluten, transfetter, olika tillsatser i livsmedel)

Amandla
2020-06-24 18:56
#3

Usch vad jobbigt! Tänk också på att de grönsaker och frukter du äter kan vara besprutade, jag kan reagera lite sådär på bland annat "vanlig" paprika och jordgubbar, men inte ekologiska. Så var försiktig med vad du äter, välj så ren mat som möjligt, laga mat från grunden så du har mer koll vad du får i dig. Välj gärna ekologiskt, i alla fall när det gäller sånt som kan vara besprutat annars. Se upp med citronsyra, det finns lite överallt, även i hygienartiklar. Jag får klåda i hårbotten om jag använder produkter med sodium bensoate (natriumbensoat på svenska), så det undviker jag.

Har du provat att äta Desloratadin varje dag? Jag har också dem, och får variera dosen från 1/dag upp till 6/dag utefter hur jag mår (har astma, pollenallergi och lite till), jag går hos en väldigt duktig privat allergiläkare. Har en tablett till som jag tar när jag behöver ännu mer hjälp, Montelukast heter den.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
vanellie
2020-06-24 19:31
#4

#2 Inga andningsproblem, det är bara ytligt så att säga. Jag litar ju blint på vad läkare säger, så när dom säger att jag inte ska äta det så slutar jag. Det kändes så himla lägligt också att reaktionerna började samtidigt som kosttillskottet så jag gav upp det, jag kan klara mig utan. Det kan mycket väl vara stress, visste inte ens man kunde reagera så på stress :/ jag har alltid haft problem med det men aldrig reagerat såhär illa förut.. Kan också vara gluten, tror jag alltid varit lite känslig mot det men aldrig så pass allergisk att jag reagerat såhär #3 Jag äter faktiskt inte grönsaker o frukt så jätteofta men jag försöker att alltid skölja det innan jag äter, lagar så mycket mat jag kan från grunden men vissa livsmedel köper jag färdigt (typ pasta, potatis osv). Jag pratade även om just sodium bensoate I ett annat inlägg för ett bra tag sen gällande mjäll o sånt så sen dess har jag kört på endast hårvård som inte innehåller det. Om jag ska leta efter citronsyra i mat o sånt, står det citronsyra i innehållsförteckningen eller står det under en annan beteckning? Jag åt Desloratadin 1 gång om dagen ett tag innan jag slutade med det kosttillskottet, men sen slutade jag. Men jag ska testa o börja ta det 1 gång om dagen igen och se om det hjälper något! Tack så mycket för era svar ❤️

vanellie
2020-06-24 19:34
#5

#1 Men kan man få nässelutslag så utan anledning? Jag minns att jag fick det några gånger när jag va liten men det var mycket värre då än vad det är nu 🤔

Amandla
2020-06-24 19:44
#6

#4 Citronsyra heter citric acid på engelska, E-nummer är E330.  Här kan du läsa vad Livsmedelsverket skriver om den: 

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/antioxidanter/citronsyra?AspxAutoDetectCookieSupport=1


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
vanellie
2020-06-24 20:36
#7

#6 Tack! Jag ska kolla efter det och undvika det så gott jag kan!

Condor
2020-06-25 10:33
#8

I Snickers befinner sig flera ämnen som man kan vara allergisk mot:

Ägg, nötter (både jordnötter och hasselnötter),  soja (sojalecitin som emulgator),  mjölk.   

Men om det uppträder även när du inte äter eller dricker är det nog något annat.  Kanske det är någon växt? T.ex. Malörtsambrosia?  Har du en trädgård som du jobbar med?

OlgaMaria
2020-06-26 18:21
#9

Hudreaktioner kan komma ett bra tag efter man ätit det man inte tål, så det kan vara lite klurigt att lista ut vad man reagerar på. Vet inte vad ni testade förut men man kan aldrig lita 100% på allergitester då kroppen är så komplex och allergier kan fungera på olika sätt. Ofta finns flera olika allergener i ett födoämne och testet kanske inte kollar mer än ett. Sen brukar korsallergier finnas, dvs om man är allergisk mot pollen kan man reagera på nötter och äpplen mm som kroppen tycker påminner om pollen. Och så tål man sådant mycket bättre när det inte är pollensäsong. Det vore ju bra om du kan göra en ordentlig utredning som förhoppningsvis kan ge några svar. I övrigt går det ju inte att gissa vad du reagerar på, men jag tror nog att det var något i snickersen som triggade dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Wizbot
2020-07-02 21:14
#10

Min kropp gillar inte vissa tvättmedel, även om de ska vara så kallade allergisäkrade. När du inte kan välja tvättmedel själv så kan du ju testa att köra en extra sköljning efter varje tvätt istället och se om det förbättrar något? Sen skulle jag också testa att byta hygiensprodukter. Allergisk/överkänslig blir man oftast efter upprepad exponering så bara för att något brukade funka betyder det inte att det alltid gör det. Och eftersom du inte har symptom i luftvägarna låter det mest logiskt att exponeringen sker via huden.

Upp till toppen
Annons: