Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 900 ggr
Vixxen
6/18/20, 3:08 AM

Fettdoktor stoppas - gav falska Coronaråd

Annons:
MonicaLagerquist
6/18/20, 7:23 AM
#1

Skönt att hon inte har kvar sitt läkar-legg.

Stolt ägare till fem La permer

CasaRamon
6/18/20, 9:21 AM
#2

Oj vad läkemedelsverket ska bli glada nu. Då får dom ju sälja ännu mer starka läkemedel som dessutom ger biverkningar och som kanske inte heller ger något som helst resultat . Men då får dom tjäna ännu mer pengar. För tänk om människor kanske  mår bra av C-vitamin och kokosfett, det vore ju förödande för läkemedelsföretagen.

Maria
6/18/20, 12:21 PM
#3

Ja som läkare bör man hålla sig till vetenskapen och inte kontroversiella metoder.

#2 Det hindrar väl ingen från att äta kosttillskott eller hur tänkte du där?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CasaRamon
6/18/20, 1:20 PM
#4

Annika Dahlkvist pensionerade sej för 5 år sedan och har sen dess gett råd om alternativ medicin. Det har dessutom visat sej att i Kina har man använt sej av C-vitamin och silvervatten med gott resultat. Hon har aldrig påstått att det botar Corona, men att det kan förebygga och lindra. 

#3 Den sista raden var ironi. Självklart ska man äta kosttillskott om man mår bra av det. Det är ju just det som Annika förespråkar. Och det kan hon ju fortsätta med, som tur är, även utan läkarlegitimation. Jag beundrar henne otroligt mycket och även Andreas Eenfeldt, som orkar ge goda råd trots mycket motstånd.

Maria
6/18/20, 2:24 PM
#5

Man blir inte av med sin läkarlegitimation bara för att man blir pensionär.

Hon får förespråka vad hon vill så länge hon inte gör det i i sin roll som läkare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
6/18/20, 2:25 PM
#6
Annons:
Maria
6/18/20, 2:29 PM
#7

Mycket märkligt att man alltid beskyller läkemedelsbolag för att tjäna pengar. Forskning kostar och det ligger mycket forskning bakom de verksamma mediciner vi idag har.

Att man får sälja och rekommendera dyra kosttillskott som ibland inte ens innehåller vad de lovar det är tydligen helt OK?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CasaRamon
6/18/20, 5:58 PM
#8

Hon lämnade in sin läkarlegitimation nu efter dessa påhopp. Hon blev pensionär för 5 år sen.

Läkemedelsbolagen tjänar stora pengar, det vet dom flesta. Och många läkare tjänar stora pengar, genom att rek dessa mediciner till patienter som inte alls behöver dom.. Ex statiner, som visat sej fungera  väldigt dålig  för många äldre.

Maria
6/18/20, 6:42 PM
#9

#8 Vad har det för betydelse att hon är pensionär?

Det är klart att läkemedelsföretagen tjänar pengar. Det gör de flesta företag. Skillnaden är att läkemedelsbolagen satsar stora delar av pengarna på att forska fram nya mediciner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CasaRamon
6/19/20, 10:03 AM
#10

# 9  Du skrev i #5  " man förlorar inte sin läkarleg bara för att man är pensionär" (naturligtvis inte) och då svarade jag i  #8  att hon  blev pensionär för 5 år sedan. Och att hon   nu , efter flera påhopp, har lämnat in sin läkarleg  frivilligt , för att slippa dessa skriverier pga av att hon är läkare.  Om nu jag skulle rek ett visst preparat, så tror jag inte att jag blir anmäld för det.  Speciellt inte om det visat sej fungera i andra länder, vilket det nu gjort i detta ärende av Annika D.

Den som  är intresserad av att läsa vidare om ex. felordinerade läkemedel, kan då gå in på Dietdoctor.com  där det finns massor att läsa om sjukdomar som lindrats av naturmedel och annan livsföring.  Där finns många läkare över hela världen, som uttalar sej om detta.

Condor
6/19/20, 11:14 AM
#11

Det är ju ok att rekommendera Vitamin C och D för att stöda sitt eget immunförsvar, men att rekommendera giftiga nano-silverpartiklar är kvacksalveri i allra högsta grad.

Silver är ett gift för människor, djur och bakterier och som nanopartiklar hamnar det i celler och går lätt genom blod-härn barriären.  Det är okänt vilka konsekvenser det har för människor och nästan omöjligt att konstatera kausaliteten mellan eventuella skador och silvret.

Nästa kvacksalveri är att helt enkelt bara rekommendera "LCHF". Man kan äta LCHF i många variationer. Man kan välja nyttiga fettsyror som finns i nötter, fisk, avocados, chiafrön, linfrön men man kan välja onyttiga animaliska fetter, som de flesta som äter LCHF tyvärr gör.  Då blir kosten inte nyttig längre. En läkare borde verkligen skilja mellan det ena eller andra och inte helt enkelt rekommendera "LCHF", som mirakel mot alla sjukdomar.

Jag som vegetarian skulle heller inte bara rekommendera att lämna bort kött, utan att ens tala om vilka livsmedel som man bör välja.

Kyllan56
6/19/20, 11:32 PM
#12

#5 Vetenskapliga metoder? 

Idag kan ingen vara säker på vad det är. Richard Norton chefredaktör på den välrenommerad medicinska tidskriften The Lancet uppskattar att så mycket som hälften av all vetenskaplig litteratur - inte  är sann!

"The case against science is straightforward: much of the scientific literature, perhaps half, may simply be untrue. Afflicted by studies with small sample sizes, tiny effects, invalid exploratory analyses, and flagrant conflicts of interest, together with an obsession for pursuing fashionable trends of dubious importance, science has taken a turn towards darkness. "

https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736%2815%2960696-1.pdf

Senast i covid-19 tider, så kom denna artikel, där Richard Horton figurerar igen. Han säger,

“If this continues, we are not going to be able to publish any more clinical research data because pharmaceutical companies are so financially powerful; they are able to pressure us to accept papers that are apparently methodologically perfect, but their conclusion is what pharmaceutical companies want.”

https://healthimpactnews.com/2020/editors-of-the-lancet-and-the-new-england-journal-of-medicine-pharmaceutical-companies-are-so-financially-powerful-they-pressure-us-to-accept-papers/?fbclid=IwAR2lLs9tKFcWH9obYsaVcBulMaDuMUwypfEkXxwc39s0cjY5MiURGybLHoA

Det är med andra ord riktigt illa! Utpressning av pengastarka läkemedelsbolag. Ren brottslig verksamhet. Det ska bekämpas! Var är alla journalister? Te.x Anna Bäsen?

Istället för att jaga en läkare som säger att ketogen kost, kan bespara oss från många inflammatoriska tillstånd, som metabola- och kroniska sjukdomar är, så ska vi reagera mot de som lurar på oss mediciner- utan mätbar verkan och vissa som är direkt farliga.

Vi har ett system som är full av personer i jävsituation, som sitter på många stolar samtidigt, vilket är många gånger rena kriminella handlingar.

Ta bara OxyContin (Oxikodon i Sverige) där ägaren Richard Sackler ägare till Purdue,fick böta så mycket att läkmedelsbolaget gick i konkurs. Nu har han börjat marknadsföra OxyContin i Kina. Cyniskt och girigheten personifierad.

Finns en bra dokumentär om detta på Netflix. Den visar hur man ljuger, ignorerar faror och kör med aggressiv marknadsföring.

Dokumentären är riktigt bra!

https://www.netflix.com/title/81002576

De journalister som ska granska, klarar inte av det, de bara lägger ut det som läkemedelsbolagen skickar ut.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
6/19/20, 11:53 PM
#13

#7 Men hur är det med receptfria hostmediciner, som får säljas trots att de är verkningslösa.  Att man vill tjäna pengar utgår jag ifrån. Ingen vill jobba gratis.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/darfor-far-verkningslosa-hostmediciner-saljas-pa-apotek

Ja forskning kostar, det håller jag med dig om. Det som däremot är förfärligt dåligt  är kontrollen av studierna. För rent logiskt vill man inte få nej till en medicin man betalt massor av pengar för att forska fram. Det är inga oberoende studier och girigheten lockas lätt fram. 

Det som är tragiskt är att ofta granskar ingen om studiers validitet och reliabilitet, verkligen stämmer.

Felet är att vi inte forskar på ett just sätt på allt som kan hjälpa, men vi vet att läkemedelsbolag inte tjänar pengar på naturens produkter och därför väljer bort dem. Där med inte sagt att de är potenta. Vi har ju inom medicinen Belladonna, Curare, som man framställt mediciner av.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Condor
6/20/20, 9:10 AM
#14

#12

Det vet nog de flesta, att läkemedelsföretagen fuskar med egna studier för att sälja mediciner och att de till stor del styr sjukvården. Men är inte det som du skrev just det som även Fettdoktorn gjorde, jag citerar dig: "Istället för att jaga en läkare som säger att ketogen kost, kan bespara oss från många inflammatoriska tillstånd, som metabola- och kroniska sjukdomar är, så ska vi reagera mot de som lurar på oss mediciner- utan mätbar verkan och vissa som är direkt farliga."

Detta stämmer även in på nanosilverpartiklarna som Fettdoktorn rekommenderade.

Även LCHF rörelsen lurar när de säger att ketogen kost kan bespara oss från många inflammatoriska tillstånd och kroniska sjukdomar.  Det enda positiva med den kosten är att folk lämnar bort godis, men i stället äter de mer av andra inflammatoriska livsmedel och då är det köttindustrin som fuskar med studier.

När man betraktar studier är det alltid bra att kolla vem som ligger bakom och vem som betalar studierna.

CasaRamon
6/20/20, 10:20 AM
#15

#14

Innan du uttalar dej om LCHF så tycker jag att du ska läsa på. Det är inte bara godis man avstår från, utan kolhydrater, vilket inkluderar socker (godis) Folk har fått för sej att man bara äter kött. Läs först och tyck sedan.

Kyllan56
6/20/20, 1:06 PM
#16

#14 Från början var LCHF, mer än en ketogen kost,  där man förespråkade oprocessad mat, ren från tillsatser och annat skräp. Helst ska man köpa ekologisk mat.

Det innefattar att inte köpa billig processat kött, billiga växtoljor med mera, som driver på inflammation. Därmed finns det mycket mer än att bara sluta äta godis. Man slutar även med snabba kolhydrater, som bröd, ris, pasta, m.m. 

Idag har LCHF-kosten tyvärr utvecklats åt fel håll, där det jag räknade upp många gånger glöms bort av människor. Dock är det inte A. D. fel, för hon fortsatte att rekommendera det det jag räknade upp. 

När folk är mer eller mindre missbrukar socker, så försöker de likt Askungens styvsystrar pressa ner foten, i en sko som är alldeles för lite. Men det är inte LCHF:s fel, utan de som missbrukar kosten.

Dessutom svarade jag i huvudsak på frågan om vetenskapliga metoder.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Condor
6/20/20, 1:08 PM
#17

#15

Tänk att just du, som inte verkade att ha läst mitt inlägg ordentligt, skriver att jag ska läsa först och tycka sedan.

Jag skrev inte ATT man bara lämnar bort godis, utan att det är det enda positiva med kosten. Att man lämnar bort de flesta kolhydraterna, även de goda, är inget positivt.

För övrigt är jag bättre insatt i kost och hur den påverkar vår hälsa än de flesta läkare, dietister och antagligen även alla som skriver på iFokus.

Jag har inte fått för mig att man "bara" äter kött, utan i inlägg 11 skrev jag att man kan äta lchf i många variationer och tog upp några exempel på livsmedel som innehåller bra fettsyror.  Håller man sig till dessa och äter inte mer kött än vad WHO rekommenderar är lchf en bra kost för diabetiker. Men om man ser sig omkring är det bara ett litet antal människor som äter lchf på det här viset och majoriteten frossar faktiskt kött, bacon, fläsk och annat onyttigt.

De flesta äter redan för mycket kött utan att ens äta lchf. Med lchf blir det knappast mindre kött utan för det mesta mer. En del ser fettdoktorernas kostråd som fribiljett för att äta mycket kött fast de inte ens äter lchf.

Jag känner historierna som man propagerar lchf och försvarar köttkonsumtion med och de flesta sprids ut av Weston Price Foundation, en lobbyorganisation som finanseras av djurindustrin. Det är deras egna studier som hamnar på internätet.  Med deras sätt att presentera fakta kan man till och med få godis att framstå som nyttigt.

Condor
6/20/20, 1:29 PM
#18

#16

Det är bra att äta oprocesserad mat men det behöver man inte undvika nyttiga kolhydrater för.  Frukt är heller inte processerat.

Om bröd eller pasta är bra eller dåligt beror faktiskt på vad de är gjorda av.  Det är en stor skillnad mellan bröd som görs med vitt raffinerat mjöl och där man tillsätter socker eller kemi och bröd som är gjord av fullkorn, utan socker och tillsattser.

Samma med växtoljor. Är de kemiskt extraherade eller kallpressade? Vad är de gjorda av? Det ska man fråga och sen väljer man det bästa. Om man handlar livsmedel på det här viset behöver man inte bry sig om någon sorts diet.

De flesta som försöker att äta nyttigt väljer en viss diet som de tror är bra och sen kollar de vilka livsmedel de får äta.  Själv väljer jag de bästa livsmedel och lämnar bort de skadliga, utan att bry mig om vad det kallas. Eftersom jag bland annat lämnar bort döda djur kallas det väl för vegetariskt, men man kan äta vegetariskt även på ett onyttigt sätt, för det utesluter ju inte godis och annan skräpmat.  Därför lägger jag inte fokusen att följa några strikta dietregler, utan väljer livsmedel på egen hand.

Kyllan56
6/20/20, 1:57 PM
#19

Frukt, som är besprutad och genmanipulerad, för att te.x bli sötare är inte speciellt nyttigt. Jag själv köper ekologisk frukt, även om det inte heller är helt säker.

Vi är alla olika och jag proklamerar inte att alla ska äta samma kost, det måste man själv känna efter vad man mår bra av. 

När det gäller växtoljor, så syftade jag på innehållet av Omega 6-oljor.  Att vi idag intar en högre andel Omega 6, i relation till Omega 3. Balansen mellan dessa fettsyror blir störd och eftersom kroppen bygger sitt försvar på Omega 6 som bildar postaglandiner…, som driver inflammation, vilket är kroppens sätt att göra sig av med gifter och främmande föremål. 

Jag håller med dig om att all kost kan vara onyttig, om man gör det på "fel" sätt.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Condor
6/20/20, 2:52 PM
#20

#19

Vad jag vet säljs det ingen genmanipulerad frukt inom EU. Jag väljer också ekologiskt frukt så gott det går, pga besprutningen.

Det stämmer nog att folk i allmänhet tar upp för lite Omega 3 i relation till Omega 6, som ju finns riklkigt i allt möjligt. Men det beror mer på att man äter för lite Omega 3 än att man äter för mycket Omega 6.

Det är bara den delen Omega 3 och 6 som kroppen bygger in i cellmembranen, som det bildas prostaglandiner av. Den största delen Omega 6 förbränner kroppen eller bygger in den i huden, för att huden behöver linolsyran för att bygga upp hudbarriären.

Den delen linolsyra som kroppen inte förbränner eller bygger in i huden kan kroppen förlänga kedjorna på så att det först blir Gammalinolsyra och sedan Dihomogammalinolsyra. Av Dihomogammalinolsyra bildar kroppen inflammationshämmande prostaglandiner av. En del av Dihomogammalinolsyran kan kroppen bilda Arakidonsyra av och det är den enda Omega 6 fettsyran som kroppen bildar inflammationsdrivande prostaglandiner av. I slutändan har kroppen mindre fettsyror till förfogande för att bilda inflammationsdrivande prostaglandiner av än av att bilda inflammationshämmande prostaglandiner. Arakidonsyra förekommer för övrigt endast i animaliska livsmedel.

Det är alltså inte så att Omega 6 per automatik är inflammationsdrivande, om det inte handlar om Arakidonsyra, utan problemet är att de enzymer som förlängar kedjorna är samma enzymer som även förlängar Omega 3 fettsyrorna, som inte förekommer lika mycket i kosten som Omega 6. Om dessa enzymer blockeras av ett överskott Omega 6 minskar resurserna att förlänga Omega 3 kedjorna och det bir mindre EPA av ALA.  

Det finns en hel del matoljor som inte innehåller mycket Omega 6, t.ex. olivlja och hampaolja. De växtoljor som verkligen innehåller mycket Omega 6, som t.ex. solrosolja är nog heller inte "boven".  Det lilla som man häller i salladen skapar ingen obalans.  För stekpannan behöver man ändå stabilare oljor än oljor med mycket fleromättade fettsyror.

Annons:
Condor
6/20/20, 2:55 PM
#21

Tillägg:

Här har du alla fettsyror och hur de hanteras av kroppen (enzymerna) på en blick. Serie 1 och 3 = inflammationshämmande. Serie 2 inflammationsdrivande.

Kyllan56
6/20/20, 3:54 PM
#22

Växtoljor var bara ett exempel, för de finns på andra ställen än i sallader. Det finns alla härdade  fetter, substitut för smör, som många äter, som ett exempel. Jag håller helt och hållet med dig om att det är för lite Omega 3, som är problemet. När jag gick utbildning, så läste jag att idag åt medelpersonen 15-30 delar Omega 6 mot en del Omega 3.  

Men för att inte snöa in på kost- och näringslära, så var mitt budskap att man inte alltid kan lita på vetenskapen. Att naturens växter, mineraler, m.m. inte lönar sig att forska på, om man inte kan omvandla dem till kemiska "kopior" och göra läkemedel av dem.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Condor
6/20/20, 4:21 PM
#23

#22

Att härdade fetter är skadliga har ingenting med själva växtoljorna att göra, utan med kemi som används för att härda dom.

En bra balans mellan Omega 3 och 6 har man om man inte tar upp mer än 5 ggr mer Omega 6 än Omega 3. 

Så länge vetenskapen är objektiv, kan man nog lita ganska bra på den, men ofta är den inte objektiv.  Både läkemedelsföretagen och livsmedelsföretagen har en lobby som vrider vetenskapen så som det behövs för deras business.  Ibland behöver man inte ens ljuga, utan det räcker att man inte redovisar allt, dvs. att man lämnar bort en del saker. På så vis skulle jag kunna skriva ett inlägg som till och med får godis att framstå som något nyttigt.  Man behöver bara skriva hur viktigt det är att blodsockret inte sjunker för lågt. Först blir det trötthet, sen koma och till slut döden. Sen skriver man att bra sockerkällor är godis, glass kakor osv. 😂

Kyllan56
6/20/20, 4:45 PM
#24

Jag tänkte på den vegetabiliska oljan, som te.x solrosolja och inte härdningen i sig. 

Att utelämna är för mig en lögn, genom att vara bedräglig. För det är deras skyldighet att upplysa konsumenter om för- och nackdelar av vad de säljer. Lobbyister är en styggelse, i mina ögon. Mammons präster kallar jag dem. Nu ska man inte dra alla över en kam, men jag gillar dem inte.

Ja blodsockret ska inte löpa amok, därom är vi helt överens. Ja paltkoma har kanske många upplevt. men fler måste se igenom dessa lurendrejare!

Människor måste tänka själva, bara en sockerjunkie, går på att godis, kakor och glass är nyttiga. Det är verkligen😂-retande att de ens försöker.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Condor
6/20/20, 5:38 PM
#25

#24

Kallpressad solrosolja är ok så länge "hela paketet" fetter som man äter är utbalanserat mellan Omega 3 och 6.  I chips och färdigmat befinner det sig dock ofta solrosolja som är kemiskt extraherad. Då går en hel del fettsyror och vitaminer förlorade och då blir det skräpmat. Själv äter jag ingen färdigmat och heller inte chips och sånt.  För sallader använder jag hellre olivolja, men skulle jag använda mig av solrosolja skulle det heller inte rubba balansen, med tanke på hur lite det är i jämförelse med alla fetter som jag äter.

Det är just utelämningen som jag kritiserar när fettdoktorer sprider "fakta". Ett par exempel. De säger att socker göder cancer, men talar inte om att ketoner också gör det. De säger att om kolhydrater förbinder sig onaturligt med proteiner, att det bildas "AGE´s" (advanced glycation endproducts) som är skadliga, men talar inte om för folk att om fetter förbinder sig onaturligt med proteiner bildas det "ALE´s"  (advanced lipooxidation endproducts) vilka är lika skadliga. 

Redovisningen om fettsyror är heller inte ärlig. De flesta tror att det är Omega 6 i vegetabilier som är inflammationsdrivande, fast det egentligen bara är arakidonsyran som förekommer i animalier som det bildas inflamationsdrivande prostaglandiner av.  De säger att vi är dåliga på att konvertera vegetabilisk Omega 3 (ALA) till långa kedjor, men vi kan heller inte konvertera vegetabiliskt Omega 6 (LA) till Arakidonsyra bättre, eftersom det är samma enzymer som gör jobbet. Men de får det att framstå som om det skulle vara så och gör folk rädda för vegetabiliska fetter. Det var bara ett par av många exempel.

Kyllan56
6/20/20, 6:20 PM
#26

#24 Att ketonkroppar göder cancer får du gärna ge mig en källa på? Allt jag lärt mig att kroppens celler kan använda ketonkroppar, med vissa få undantag, men inte cancerceller. Däremot så bildas glukos, som vissa delar i te.x hjärnan behöver i glukoneogenesen i levern, av laktat, glycerol och alanin.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

CasaRamon
6/21/20, 10:35 AM
#27

Condor. Du skrev om LCHF: Det enda positiva med den kosten är att folk tar bort socker.  Och på #11 : Nästa kvacksalveri är att helt enkelt att rek. LCHF.

Det framgår tydligt att du är helt okunnig om LCHF. Men det är ju förstårligt eftersom du är vegetarian. Du kan mycket om fettsyror, men inget om den livsstil LCHF förespråkar.

Jag har varit LCHF-are i 13 år och har aldrig varit friskare. Har inga sjukdomar alls, som högt blodtryck, diabetes mm och äter  inga mediciner. Jag är 71 år. Min man som är 84, har kunnat minska och  sluta med mediciner för högt blodtryck bl.a

Vi äter kött, ja, men bara svenskt. Vi äter också mycket grönsaker, ekologiska förstås. Vi äter sällan frukt. Frukt innehåller mycket socker, fruktos, som inte är bra. Väldigt mycket av den frukt som säljs, är genmanipulerad. Mycket större och mycket sötare än förr i tiden. Äter ibland  frukt som är självodlad och obesprutad.

Vi äter inga halvfabrikat, lagar all mat från grunden. Bakar allt bröd. 

Ketogen kost göder inte cancerceller. Det gör däremot socker. Mycket av detta finns att läsa på Dietdoctor.com    Föreslår att du gör detta innan du gissar dej till allt du skriver.

Lars Bern skriver den20/6 : C-vitamin räddar liv vid Covid-19

Annons:
Condor
6/21/20, 11:45 AM
#28

#26

Det stämmer att cancerceller inte kan använda sig av ketonkroppar som näring lika bra som glukos,  men ketonproduktionen och användandet av ketonkroppar leder till att kroppen överuttrycker vissa enzymer som får tumörer att växa och ökar spridningen av metastaser.

Det här är en undersökning som gjordes med bröstcancerceller. Läs själv:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3507492/

FataMorgana
6/21/20, 11:56 AM
#29

#27 

Vilken kost som är att rekommendera är en helt individuell sak. Vem som t.e.x äter för lite fett bör äta mer och vem som äter för mycket bör äta mindre. Vem som vill förbättra sin hälsa genom kosten bör se till sin egen kost först och sen först fundera på vilka förändringar som bör göras. Hur sett den egna fettbalansen ut? Får man i sig alla vitaminer, mineraler och spårelement som kroppen behöver? Hur mycket kolhydrater äter man och vilka kolhydrater? Hur mycket godis, färdig mat, chips, kakor och bullar äter man? Äter man tillräckligt med frukt och grönt eller bör man äta ännu mer?  Som du ser är det en helt individuell sak vilka kostförändringar var och en bör göra och därför är det inte bra att helt allmänt rekommendera en viss diet till folket så där.

Sen får man inte glömma att det finns många fattiga där ute som inte har råd med inhemskt producerat och ekologiskt. Många tänker att dom vill äta lchf man har inte råd med dom bästa allternativen och så tar dom sen till det som dom har råd med, dvs med det billgaste köttet och med dom billigaste grönsakerna som inte är ekologiska, men det samma gäller förstås de allmänna kostrekommendationer också, att många inte har råd med fullkorn, trots att livsmedelverket rekommederar fullkorn i stället för vitt raffinerat och så kommer det sig sen att folk har stora lass med vita makaroner på tallriken och äter det osundaste brödet. 

Vad som gäller hälsan mår jag också bättre än någonsin, men det var inte för att jag började att följa en viss diet, utan för att jag såg till min egen kost och gjorde dom förändringarna som behövdes där. Jag slutade att äta färdig mat och konserver. Jag slutade att äta godis och böt ut det vita raffinerade mjölet till fullkorn. Jag började att äta frukt varje dag och ökade på mitt grönsaksintag och slutade att äta kött. Jag gick ner 20 kg i vikt, förbättrade alla mina blodvärden och blev av med min begynnande diabetes bland annat.

Men det samma kan jag inte säga om min far. Han har alltid skytt frukt som pesten och alltid ätit mycket kött och fett. När han blev uppmärskam på Annika Dahlqvist och på LCHF såg han det som en ursäkt till att öka på sitt kött och fettintag ännu mer och för att få plocka bort dom sista kolhydraterna ur sin tallrik helt. Nu sitter han där med sina hjärt och kärlproblem, med pacemaker, diabetes och tarmcancer. För honom var LCHF inte den rätta dieten. Han skulle ha behövt helt andra kostrekommendationer än att äta mer fett och mindre kolyhdrater.

Condor
6/21/20, 12:01 PM
#30

#27

Menar du att man som vegetarian inte kan ha kunskap om andra kostinriktningar? 😂

Som jag redan skrev i ett tidigare inlägg, kan man äta lchf i många variationer. Jag har träffat människor på forum som äter vegetariskt lchf och dom mådde också ganska bra.  Själv tycker jag att kolhydraters och fetters kvalitet är viktigare än andelen kolhydrater/fett i kosten. Men jag vet också om folk som blev sjuka av lchf och dog av hjärt- och kärlsjkdomar, om folk som gav upp kosten pga dåligt mående osv.

Du verkar att äta livsmedel med bra kvalitet och du äter inte så strikt lchf att du undviker frukt helt.  Bröd äter du också. Väljer du livsmedel på det här viset spelar det ingen stor roll hur mycket kolhydrater eller fett din kost innehåller.

Men många av dom som äter lchf äter mycket ohälsosamt, dvs. en kost med mycket kött, chark och aldeles för lite grönsaker.  Folk verkar att tro att det är själva lchf dieten som gör dom "immuna" mot alla skadliga ämnen i kött och chark. Sen blir dom sjuka av maten.

Kostdoktorn litar jag inte på. För det första är han inte ärlig och för den andra har han låg kunskap om hälsa och kost.

I mitt förra inlägg kan du se på vilket sätt ketonkroppar göder cancer.

Condor
6/21/20, 12:20 PM
#31

Tillägg:

Gällande fruktosen, så har jag läst studier där man gav möss fruktos i isolerad form och strax efter hade de sämre blodvärden. Sen gav man möss samma mängd fruktos i form av honung. Honung innehåller inte bara fruktos utan även glukos och sacharos, dvs. mössen fick sammanlagt mycket mer socker än de som fick isolerad fruktos.  Men den här gången försämrade sig inga blodvärden.

Det är en stor skillnad mellan socker/fruktos i godis/läsk osv. och socker i frukt eller honung.  Att man använder sig av studier med isolerat socker för att sprida rädslor för frukt är oärligt.  Frukt innehåller inte bara vatten, socker och lite vitamin C, som kostdoktorn skriver, utan en hel del sekundära växtämnen, antioxidanter, mineraler och spårelement som är viktiga för hälsan.

CasaRamon
6/21/20, 1:41 PM
#32

#30  Självklart kanske inte LCHF passar alla, men många ger upp innan kroppen fått vänja sej. Det är väl självklart att om man levt på skräpmat, chips, läsk, godis, bröd, pasta m.m och slutar helt med detta, så kommer kroppen att reagera och då slutar många.  Fattar inte att du kan påstå att Andreas Eenfeldt ljuger, var har du fått det ifrån? Som läkare så vet han vad han talar om,framför allt när det gäller hälsan.  Detta visar återigen att du har synpunkter, utan att känna till vad som gäller. 

Jag lever ganska strikt. Ca 25-30 kolhydrater/dag. Brödet jag bakar innehåller ca 10 kolh/100 gr medan köpebröd innehåller ca 40-50 kolh/100 gr. Det är skillnad. .Frukt äter jag kanske 2 per månad istället för godis.

#29  Tråkigt att din far misstolkade livsstilen. Det gäller naturligtvis att äta bra och naturligt fett. Absolut inte ex margarin som härdats. Man måste vara påläst om man ska lyckas, det gäller allting. Och först då kan man beklaga sej ifall man inte mår bra.

FataMorgana
6/21/20, 3:07 PM
#33

#32   

Han har aldrig ätit margarin, utan bara smör. 

Men annars står ju lchf  för low carb och high fat, vill man rekommendera något annat än det bör man kanske byta betecking. Som påläst behöver man ingen beteckning och ingen diet.

Condor
6/21/20, 3:46 PM
#34

#32

Om Kostdoktorn skriver att frukt inte är mer än socker, vatten med lite vitamin C och ignorerar alla nyttiga ämnen, som t.ex.  sekundära växtämnen, kan det bara ha 2 anledningar. Antingen har han så lite kunskap eller talar han inte om det för folk hur det verkligen ligger till (utelämning av fakta är lögn). Eftersom någon som kallar sig kostdoktor borde ha så mycket kunskap, kan det bara bero på att han skrev det för att redovisa frukt som någonting som är värdelöst, för frukt är ju förbjudet inom dieten.  Skulle han redovisa ärligt, skulle han inte ge folk samma motivation att äta lchf.  Jag har inte varit inne på hans sida på åratal, men det som jag har läst där räcker för mig att bilda min egen åsikt om honom. Han har redovisat studier om allt möjligt på samma sätt.  Var och en får bilda sig sin enen uppfattning och jag vill inte slösa min tid på att ta fram fler exempel för att smutskasta honom.  Du har din åsikt och jag har min. 

Bortsett från att vi äter olika sorters livsmedel, väljar vi båda ut högkvalitativa livsmedel och det mår vi båda bra av. Jag lovar, att om alla människor som äter vilken mat eller diet som helst, skulle välja ut högkvalitativa livsmedel, skulle alla må bra av sin mat. Det är alltså inte lchf som får dig att må bra, utan för att du väljer livsmedel med bra kvalitet. Du klassar det som en del av lchf-dieten/livsstilen, men för mig är det ingen del av någon diet, utan någonting som förbättrar alla dieter.

Gällande frukten: Tycker du verkligen att man kan använda sig av studier som görs med raffinerat isolerat industrifruktsocker för att sprida rädslor om frukt? Om man vill varna för frukt borde man åtminstone välja studier som görs med frukt, men om man väljer dessa har man inte resultatet som man vill förmedla, för i studier har frukt alltid visat positiva hälsoeffekter. Skillnaden mellan raffinerat socker och naturligt socker kan man se i den här studien som gjordes med honung:

https://academic.oup.com/jn/article/132/11/3379/4687329

Mössen som fick raffinerat fruktsocker hade förhöjda blodfetter och oxidativ stress, medan mössen som fick honung med samma mängd fruktos + de andra sockerarterna som honung innehåller inte fick sämre blodvärden.

Annons:
Kyllan56
6/21/20, 5:27 PM
#35

Denna studie är gjord under svält, när näringsämnena är knappa! Vilket beskrivs här,

”Ketone bodies (3-hydroxy-butyrate, aceto-acetate and acetone) are naturally occurring mitochondrial fuels that are normally produced in the liver during periods of starvation.1,2 Then, they are shuttled via the blood stream to the brain, where neuronal cells have the capacity to convert them back into acetyl-CoA, so they can be re-utilized as mitochondrial fuels when nutrients are scarce. Locally, astrocytes also have the capacity to generate ketone bodies, to protect the mitochondrial metabolism of neurons. This biological process is known as “neuon-glia metabolic coupling.”3"

När man äter en kerogen kost som vid LCHF, så svälter man inte. Kroppen ställs då in på fettdrift istället för att använda glukos som primär bränslekälla. När man ställts in på kerogen kost är det framförallt 

Det är framförallt ketonerna (HMGCS2, HMGCL och BDH1, som man tittat på i studien.

När kroppen efter några veckor ställts in på fettdrift är det framförallt ketonkropen BHB, som används som näring.

  • Beta-hydroxybutyrate (BHB) – After being keto-adapted for a couple of weeks, you will begin to convert the acetoacetate into BHB as it is a much more efficient source of fuel (it undergoes an additional chemical reaction that provides more energy for the cell than acetoacetate). In general, studies show that the body and brain prefer using BHB and acetoacetate for energy because the cells can use it 70% more efficiently than glucose.

    https://www.ruled.me/ketosis-ketones-and-how-it-works/

Dessutom, så den kesos du får av LCHF eller annan ketogen kost från svält har inte samma betingelser, som svält . Du får inte näringsbrist, eller att kroppen bränner dina muskler för att få glukos.

Alltså går inte studien att applicera på ketogen kost, utan på svält. Alla bildar ketokroppar om de hoppar över en måltid eller när de vaknar på morgonen och inte har ätit, men svält och kost får inte förväxlas!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

CasaRamon
6/21/20, 5:37 PM
#36

Condor.   Du går tydligen in för att missförstå allt jag skriver. men det visar ju på din okunnighet. Att påstå att läkare ljuger, men att du har full vetskap om det mesta, ja, vad ska men säga, annat än att skratta.  Inom LCHF är ingenting förbjudet. Du får, kan, äta allt, men får sen ta konsekvensen . Om man t.ex blandar fett och kolhydrater, så blir resultatet helt felaktigt. Framför allt om man vill gå ner i vikt. Självklart förstår jag att du är emot LCHF, då det är motsatt till vad en vegetarian äter. Men jag skulle aldrig nedvärdera vegetarianer. Du tror på ditt och jag på mitt. Och inte bara tror, jag vet, efter så många år. Dessutom vill jag säga, att det är inte dyrare att äta ketogen kost. Vår matkasse kostar mindre pga att vi utesluter: chips, läsk, godis, kakor, bullar m.m Det är sånt som kostar. Inte den rena maten.

Kyllan56
6/21/20, 5:51 PM
#37

#29 Din pappa tog åt sig det han gillade och förkastade det andra. Det låter mer som han gick på Atkins, som innefattar kött och fett. Dessutom kan han ha ätet processat onyttigt kött.

När jag gått på LCHF, har jag ätit fet fisk - vildfångad, ägg, ibland kyckling, massor av grönsaker, bär, smör, Ghee. Mer och mer uteslöt jag mejeriprodukter och åt även frukt. Det gick över till Paleo, stenålderskost. Det allra mesta ekologiskt.

Mina livslånga depressioner, ADHD-symtom, IBS och en del annat blev jag av med. Bröd, pasta och godis var bränsle för min IBS.

Alla är vi olika och jag försöker inte få någon över på min sida, utan var och en får äta den kost de mår bra av, det respekterar jag verkligen! Så för mig är det inte någon kampanj för LCHF. Tyvärr verkar en hel del skrädda sy den för sina egna behov, så att tanken från början blir helt urvattnad.  Som  Jag skrev i ett tidigare inlägg var grundtanken med LCHF att äta ren kost befriad från tillsatser och annat skit. Att laga maten från grunden. Det kan väl ingen tycka är fel? Helst ekologisk. Den filosofin har jag tagit till mig.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
6/21/20, 6:03 PM
#38

#33 "Men annars står ju lchf  för low carb och high fat, vill man rekommendera något annat än det bör man kanske byta betecking. Som påläst behöver man ingen beteckning och ingen diet. "

Det håller jag helt och hållet med dig om!

Jag tror LCHF kom som en motreaktion på den fettsnåla kosten som rått sedan 80-talet, i ren dialektisk anda. Alla som gått på te.x Vikväktarna och andra liknande dieter, vet hur man skulle äta med jämna mellanrum, för att hålla blodsockret i schack och inte bli hungrig. Fördelen med fett är att man blir mätt. 

Nu tycker jag mig aha märkt att fler och fler skräddarsyr sin egen kost, gör så att deras kropp mår bra, utan att slaviskt följa en kost, som kan vara obekväm och även  göra att det sociala umgänget blir påverkat. Min dotter bjöd mig alltid på hallon med vispgrädde, vilket blir enahanda och tråkigt i längden.

Idag mår jag bra och fiser nästan aldrig! Om jag ätet det jag inte tålde, gick det inte att vara i samma rum eller ens lägenhet som jag. GapskrattarDessutom äter jag mer grönsaker, bär och frukt än vad jag tidigare gjort.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Condor
6/21/20, 6:25 PM
#39

#35

HMGCS2, HMGCL och BDH1 är inga ketoner, utan enzymer som producerar ketonkroppar.  Det kan du också läsa i min länk.

Exempel:  " rate-limiting enzymes that promote ketone body production, namely BDH1 and HMGCS2.  "

Condor
6/21/20, 6:37 PM
#40

#36

Menar du att det är sanning, att frukt inte är mer än socker, vatten med lite vitamin C?   Detta uttalande av kostdoktorn har jag själv läst.

Om det inte är sanning och om vetenskapen har rätt gällande sekundära växtämnen,  vilken förklaring har du att kostdoktorn gör detta uttalande? Finns det en annan möjlighet än antingen okunskap eller lögn?

Jag nervärderar heller inga som äter vilka dieter som helst, men jag tar mig friheten att belysa vilka som sprider falska informationer.

För övrigt utesluter jag också  chips, läsk, godis, kakor, bullar helt utan att äta lchf.  Men jag utesluter inte frukt och andra nyttiga livsmedel bara för kolhydraternas skull.

Sen har du kanske missat att jag inte principiellt är emot lchf, utan bara mot de variationerna som de flesta äter, dvs. mycket kött, chark och för lite grönsaker. Jag är också emot att fettdoktorerna inte uttalar sig ärligt. Man kan ju också erkänna att frukt är mer än vatten, socker och vitamin C.  Man kan erkänna att frukt inte ger samma resultat som raffinerat fruktsocker i studier. Man kan erkänna att man avstår från något som är nyttigt, bara för att det inte passar in i filosofin.

Kyllan56
6/21/20, 6:48 PM
#41

Ok, fel av mig! Jag kan inte allt in i minsta detalj och vissa saker har jag glömt då det är ett bra tag sedan jag studerade.

Du diskuterar inte juste. Istället för att svara på frågan om att forska på ketonkroppar vid svält är applicerbart, på en ketogen kost, så fokuserar du på en sak som jag missförstått och undviker att svara på den väsentliga frågan. Då slipper du svara på den. 

Det kan finnas bakomliggande variabler, som påverkar vid svält som inte finns vid en kost där kroppen är näringsmättad.

Därför slutar jag diskutera med dig…

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
DesK
6/21/20, 6:51 PM
#42

En förklaring till att flera läkare har ställt sig bakom LCHF är kanske att en vanlig läkare endast studerar ca 5 universitetspoäng kost- och näringslära. Så de flesta läkare idag kan just ingenting om detta stora ämne. 

Sedan är jag rätt så övertygad om att de allt större köttportionerna som många rekommenderar idag är en direkt följd av just LCHF. Vilket ju är helt emot vad den samlade vetenskapen hävdar att vi ska äta. Vi ska alltså äta avsevärt mycket mindre kött och helst inga processade charkprodukter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Condor
6/21/20, 6:53 PM
#43

Tillägg till mitt inlägg 39:

Det spelar ingen roll om kroppen producerar ketonkroppar under svält eller för att glukos inte finns tillgängligt.  Det är själva bildningen och användandet av ketonkroppar som gör att kroppen överuttrycker enzymer som får tumörer att växa och metastaser att spridas.

Ketonerna som alla bildar under natten leder inte till ett överuttryck av dessa enzymer.

FataMorgana
6/21/20, 7:08 PM
#44

#37 

Isåfall hade kanske beteckingen high quality food varit bättre än beteckningen lchf, för redan i och med beteckingen lchf fick min far för sig att han kunde öka på fettintaget  och dra ner på kolhydraterna ännu mer.

 Är man påläst behöver man egentligen ingen diet att följa, för då kan man själv räkna ut vilka livsmedel man bör äta mer av och vilka livsmedel man bör äta mindre av eller undvika, men är man som min far inte så hemskt kunnig så händer det lätt att man bara tittar på beteckningen och drar sina slutsatser därifrån. 

Om det nu handlar mer om kvalitativa livsmedel än om mängden fett och kolhydrater så tycker jag i allafall att beteckingen lchf är helt fel att använda för vad som rekommenderas. Min far tänker i allafall att mängden fett och kolhydrater är viktigare än kvaliteten och köper därför inte alltid ekologiskt kött. Men eftersom han är uppfödd på landet, har fiskat mycket och känner bönder med kor, höns och grisar köper han även en hel del kött därifrån och äter en hel del fisk också. Förr i tiden var han dessutom mycket ute på jakt och sköt sina fåglar själv. 

Själv blev jag också av med min panikångest, min ADD och med andra mentala problem när jag ändrade om i min kost, men förstås skedde det många andra förändringar i mitt liv då också, så jag vet inte alltid vad som var hönan eller ägget. Men frukt var något som jag började att äta mer av eftersom det ofta gick många dagar utan jag  åt en enda frukt på den tiden, så för mig var det bästa valet att inte äta mindre frukt utan mer frukt. Hade jag inte heller varit kunnig eller haft en så kunnig person i min närhet som kunde hjälpa mig efter mina egna behov hade jag kanske också trott att frukt är lika illa som godis och inte ökat på mitt intag, så som min far gjorde. Men vem som äter 5 bananer om dagen bör kanske fundera på att äta några bananer mindre. Så mer eller mindre av det ena eller det andra beror helt på mängden man redan äter. 

Annars tänker alla ska få äta den kost dom själva vill och den kost dom själva mår bra av och även den kost dom inte mår bra av om dom så själva vill och vill heller inte få över någon på min sida. Jag berättar nu bara  om mina egna tankar kring det hela.

FataMorgana
6/21/20, 7:19 PM
#45

#38 

Ja där ser man, du äter mer frukt och grönsaker än innan, så jag med 🙂Jag önskar bara att min far också förstod det där, eller nu har han förvisso börjat förstå eftersom det är vad hans läkare nu har rekommenderat honom. När jag för länge sen bad honom att äta mer frukt och grönt bara fnös han åt mig. Lite sent för honom att ändra på sin kost först nu, men kanske får det honom att må lite bättre i allafall och att leva något år längre. Jag hoppas i allafall det.

FataMorgana
6/21/20, 7:29 PM
#46

#41  

Missa inte Condors tillägg i inlägg #43 . Han fick lite bråttom och hann inte skriva så ingående, men han ska skriva lite mer utförligt i morgon.

Kyllan56
6/21/20, 7:29 PM
#47

#44 Vi kan vara överens om att var och en får bestämma vad de ska äta, bra eller dåligt.

Jag har sett hur många som helst, som kallar det LCHF och äter sötningsprodukter alla möjliga lowcarb, som marknaden gjort för att tillfredsställa alla de som äter färre kolhydrater.  kilovis med backon m.m. Det påminner om "när Fan läser Bibeln", dem kan man inte utgå ifrån. Grunden var ända från början att äta så "nyttiga" livsmedel.

Jag som bor ett stenkast från Ängavallen, handlade kött hos dem. Det är ytterst ytterst sällan jag äter rött kött. De odlar själ allt foder till djuren, låter djuren leva i sin naturliga miljö. Kalvarna får gå med kossorna  så länge båda vill. De får vara ute och inne när de vill. Jag skulle om jag köper rött kött, aldrig köpa från utlandet eller svenskt kött som inte är ekologiskt. 

https://angavallen.se/ekologisk-odling/halsodjur/pa-angavallen-ar-det-djurafton-varje-dag-aret-om/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

CasaRamon
6/22/20, 9:26 AM
#48

Jag har lärt mej under dom här åren, att man   ska helst inte säga att man lever enl. LCHF. Det blir som att dra ett rött skynke framför en tjur. Speciellt hos läkare. Men om man säger att man äter KETOGEN-kost då blir det annat ljud i skällan.  Även om läkarna inte accepterar det, så har dom  svårt att argumentera emot, speciellt när det visar sej, efter provtagning, att alla värden är perfekta.

Annons:
CasaRamon
6/22/20, 10:55 AM
#49

I läkartidningen: Uffe Ravnskov, med.dr, docent och forskare  : Att dra in Annika D:s läkarleg. är skandalöst.

Att förebygga Covid19 med kolloidalt silver, C- och D-vitamin + kokosfett är helt ofarligt. K.silver har använts i decennier mot olika typer av infektion som gett bra resultat.

Sture Blomberg, narkosläkare, docent. :

     C-vitaminbrist är vanlig på svenska sjukhus

Detta har jag alltså läst i läkartidningen så det är inget som jag påstår. 

Condor
6/22/20, 1:51 PM
#50

#41

Förlåt att jag var kortfattad i mitt svar till dig. Jag ville inte vara oschysst, utan tiden tog slut för mig och jag tänkte att om jag talar om för dig att det som du ansåg vara ketonkroppar är enzymerna som bildar ketonkropparna, så förstår du att man inte undersökte andra sorters ketonkroppar än dom som bildas vid ketogen kost. För övrigt var det in vivo undersökningar och det undersöktes  inte svältande djur eller människor.

Men jag ska ge dig ett utförligt svar på dina frågor idag. Du verkar att ha missförstått min länk.  Det finns 3 olika ketonkroppar som bildas när det inte finns tillräckligt med glucus till förfogande för hjärnan. Det händer både vid svält och när man avstår från kolhydrater.

Alla dessa 3 undersöktes i studien, som jag citerar ur:

"Ketone bodies (3-hydroxy-butyrate, aceto-acetate and acetone) are naturally occurring mitochondrial fuels that are normally produced in the liver during periods of starvation  "

Du ser att dom (det förstnämnda) som du citerade är med. 3-hydroxy-butyrate är samma som ß-hydroxybutyrate. Det är anionen i hydroxybutansmörsyra.

För att ge dig en föreställning om hur cellen omsätter energi så förbränner kroppen altid Acetyl-Coa. När kroppen använder sig av glukos sker det i 3 steg.  1. Glykolysen, 2. Citronsyracykeln där slutprodukten Acetyl-CoA bildas som sedan förbränns (steg 3) i den mitokondriala andningskedjan.  Eftersom hjärnan inte kan omsätta fett, måste levern bilda Acetyl-CoA av fett om det inte finns glukos tillgängligt och sedan "förpacka" det så att det kan transporteras till cellerna, först och främst hjärnan. Denna "förpackade" form av Atecyl-CoA är ketonkropparna.

Det som gör socker till en cancergödare är att cancerceller redan vid steg 1 (glykolysen) kan vinna energi ur glukos. Det behöver inte genomgå steg 2 och 3. Ketos göder cancer på ett helt annat sätt än socker.

Enzymerna som bildar ketonkroppar uttrycks av gener. Varje enzym har sitt eget gen.  Hur mycket av ett gen som uttrycks beror på livsomständigheterna. I vanliga fall räcker den mängden enzym som kroppen är "inställd" på för att bilda ketoner under natten. Vid längre svält eller ketogen diet visar det sig att enzymernas kapacitet når sina gränser. Därför är folk som växlar till lchf de första veckorna trötta. Sedan händer det som du citerade: "När kroppen efter några veckor ställts in på fettdrift är det framförallt ketonkropen BHB, som används som näring."

Denna inställning är inget annat än att genet som uttrycker enzymet som bildar BHB reagerar på livsomständigheterna, att det behövs mer enzym och börjar att uttrycka genet mer än förr (epigenetik).  I den här studien har man kommit fram till att det just är det högre uttrycket av enzymet som leder till att cancerceller växer och ökar spridningen av metastaser.

Kyllan56
6/22/20, 2:26 PM
#51

#41 Tack för ditt svar, du är förlåten!😉🙂

Eftersom jag är genuint intresserad av denna fråga, så frågade jag igår min f.d. doktor och fb-vän forskaren Docent Ralf Sundberg.  Är det någon som kan läsa forskningsstudier är det han, han är även en förespråkare för ketogen kost.

Han sa till mig att han redan läst alla forskningstudier av det forskningsteamet. Att det inte går att applicera på ketogen kost. Han skulle ringa mig idag, så jag återkommer med hans svar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Condor
6/22/20, 3:38 PM
#52

#41

Frågan är, hur objektiv han är, om han är förespråkare av ketogen kost?  Jag anser att ketogen  kost kan vara värdefull för diabetiker, dvs. om man äter nyttiga fetter i stället för kött och chark.  Men annars finns det bättre sätt att äta.

Själv anser jag att matens kvalitet spelar en mycket större roll än andelen fett/kolhydrater. Precis som med alla kostinriktningar har varje kost för- och nackdelar. Jag säger inte att min kost är bra pga att den är vegetarisk, utan pga de livsmedel som jag väljer och lämnar bort. Precis så är det också med lchf. Det beror helt på vilka livsmedel som man väljer.

Eftersom jag lämnar bort kött måste jag se till att ta upp tillräckligt med järn, B12 och protein med andra livsmedel. Det är inte svårt. Men det är mycket svårare att ta upp alla viktiga ämnen om man äter lchf. Ett exempel är folsyran. Den finns i grönsaker och frukt och är känslig mot hetta. Avstår man från frukt, måste man äta en hel del okokta grönsakler i stället. Vitamin C är det också ont om i lchf dieten.

Gällande viktnedgången som lovas, så har studier visat att de som äter lchf har en större viktnedgång den första tiden, men efter ett år är det ingen skillnad. Det beror på att man den första tiden tömmer sina glykogenlager. Glykogen binder vatten i cellerna. Förbrukas glykogenet förlorar man 2-3 liter vatten den första tiden. För att kroppsfettet ska minska gäller energilagarna för alla. Man måste förbränna mer än vad man äter. Eftersom man aktiverar glukoneogenesen när man äter lchf bryter man även ner muskler för att kroppen vinner glukos av aminosyrorna. En hel del viktnedgång beror också på förlust av muskler. Minskar musklerna, förbränner man mindre kalorier.  Det är nackdelarna av en ketogen kost, men jag vet att det också finns fördelar.  För mig väger dock nackdelarna mer, för jag har inte diabetes. så jag kan äta allt som är nyttigt och välja bort allt onyttigt.

CasaRamon
6/23/20, 9:48 AM
#53

#51  Docent Ralf Sundberg är som sagt förespråkare för ketogen kost. Har lyssnat på flera föreläsningar av honom.  Varje år, dom senaste åren, brukar ett  LCHF-event pågå i Säffle, under 4 dagar. Han har då varit där + flera andra kända forskare och läkare som föreläst. Under 2 hela dagar pågår då föreläsningar. Men tyvärr är eventet inställt i år. Kommer att sakna detta. Man bor på campingen och på kvällarna brukar vi grilla tillsammans med alla dessa "kändisar"där vi sitter vid flera långbord.  Brukar vara ca 50 - 70 pers. Och alla har vi en sak gemensamt.

Upp till toppen
Annons: