Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 549 ggr
[Shettisar]
2020-06-02 09:09

Massa prover men ingen diagnos/behandling.

Har sedan våren 2019 haft värk i bröstkorgens övre del. I början kom det 1 gång i månaden men sedan hösten 2019 så har det varit mer ihållande.Sökte läkare ,då man gjorde Ekg, utblåsnings test, blodprov och arbets ekg. Allt var ok. Sedan hände inget mer. Corona kom och jag drog mig för att gå till läkaren. Men i början av Maj gick det inte längre så det blev läkaren igen. Nu har jag gjort massa prover och fortfarande inte fått behandling/diagnos. Ska nu göra arbets ekg igen och enligt läkaren måste han ha de svaren. Alla andra prover har inte visat något,förutom CRP visar att jag har någon inflammation/infektion. Hur många prover ska man acceptera och kan man kräva att få någon form av diagnos/behandling. Jag förstår att provsvaren ger kanske läkaren svar,men jag mår ju inte bättre utav att fara hit och dit och ta massa prover utan behandling/svar. Dessutom får jag inte ta min medicin som jag har mot min RA så länge jag har infektion i kroppen.Frustrerande och psykiskt påverkande.😕

Annons:
Maria
2020-06-02 09:34
#1

Du kan knappast "kräva " att få en diagnos. Eller behandling för något man inte vet vad det är. Jag är lite i samma situation. Jag har haft det jobbigt sedan ett år tillbaka då jag fick en sepsis och hamnade i respirator. Jag har inte hämtat mig ännu och har oförklarlig hög sänka bland annat. Jag har gjort röntgen på lungor, petscan njurar, koloskopi osv, Man hittar ingenting uppenbart. Jag är oerhört tacksam över att det fungerat så bra i Covid19-tider . Nu har det blivit lite status quo och mina blodprover ska följas och röntgen lungor ska göras igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
2020-06-02 09:39
#2

Man kan naturligtvis välja om man vill genomgå rekommenderade prover eller inte, men läkaren kan inte gärna ställa diagnos eller föreskriva behandling innan hen skaffat sig underlag. 

Du kan läsa på om olika diagnoser som kan tänkas stämma, som kanske "Tietzes syndrom" , och fråga läkaren om hen tror det kan vara det. Men det är rusktigt lätt att hitta diagnoser som KAN stämma och i sista hand är det läkarens kompetens och uppfattning som avgör både diagnos och behandling. Väntan är frustrerande, men förhoppningsvis är ändå utbildade läkare bättre på jobbet än hemgjorda internetteorier.

[Shettisar]
2020-06-02 10:08
#3

#1  Nej, visst förstår jag att man inte kan kräva diagnos/behandling men jag tycker att något besked borde man få som patient.  Jag kan tycka att de inriktar sig för mycket på hjärta/lungor, eftersom jag genom gått tester gällande detta och det har inte visat någon avvikelser så kanske de skulle gå vidare och utreda andra orsaker? Inget fel i att de är grundliga men det känns som att de fastnar vid 2 organ. Jag känner min kropp bäst och det känns som att det är något med luftrör/bronkerna.Vilket jag sagt också men ja,jag vet inte. Ibland önskar man att man hade läkarutbildning. Väntan är frustrerande och speciellt när man mår skit var och varannan dag. Jag önskar dig framsteg i din utredning ialla fall och tack för svar.   #2  Att leta diagnoser via internet är inget jag vill, man kan ha massa åkommor och jag är inte den som vill ställa egna diagnoser heller. Men eftersom man känner vart det gör ont så kan jag tycka att de ibland är på "fel" ställen och letar.Men kroppen är ju som den är och allt hänger ju samma på något vis. Så en symptom kan ju orsaka problem som känns på andra ställen.Så ja, jag får bita ihop och hoppas på att läkaren vet vad han ska göra och komma fram till något så småningom. Tyvärr har jag insett att detta inte är något som går över av sig självt då det har varit långdraget. Tack för svar.

[Devya]
2020-06-02 10:34
#4

Jag kan förstå att det är jobbigt att behöva vänta så länge men vet de inte vad det är så kan de ju givetvis inte ge dig någon behandling. Hur kan de behandla något som de inte vet vad det beror på?

Läkare är bara mänskliga och gör det de kan. I många fall kan de inte klura ut vad ens åkomma beror på, tyvärr. Om de aldrig har stött på det här fenomenet tidigare så gör det det svårare för dem att hitta en diagnos.

Sen tycker jag att man bra kan göra sin egen research på i-net och vara aktiv på det viset och sen gå till läkaren och fråga om ditten och datten. Ibland är det just det som krävs för att klura ut vad man kan ha för problem. Jag själv har tittat på många tv-program såsom Mystery Diagnosis och liknande där patienten själv har behövt vara väldigt aktiv för att hjälpa läkaren att fundera ut vad som är problemet. Så även om det inte är bra att googla för mycket så kanske det är vad som krävs. Som sagt är läkare bara mänskliga och även de kan behöva lite hjälp på traven och då är det nog bra om patienten själv engagerar sig lite för du känner ju din kropp bäst. Bara en liten tanke. :)

[Shettisar]
2020-06-02 10:44
#5

#4 Förstår vad du skriver . Och ja, jag förstår också att de inte kan behandla när de inte vet mot vad.Men det jag vill veta är om de överhuvudtaget har någon misstanke om något. Visst det hjälper väl inte mig att få osäkra gissningar men någon information borde man väl kunna få? Det är ovissheten och bara att bli runt skickad för massa provtagningar som tär på en. Att googla symptom har jag ju gjort,innan jag tog kontakt med läkare för min förhoppning var ju att detta skulle försvinna av sig självt. Men jag tycker det är svårt, en del symptom stämmer men läser jag vidare så är det massa som inte stämmer alls..Får luska vidare helt enkelt. Känner bara att det är mycket desperation när man befinner sig i "ingemansland" när det kommer till kroppens funktioner och "maskineri". Tack för svar.

[Devya]
2020-06-02 10:54
#6

#5 Det som du måste komma ihåg är att du inte behöver ha precis alla symptom som står på nätet, det räcker med ett par stycken och sen ta upp det med läkare. Eftersom vi alla är så olika så är det ju inte troligt att varje person har exakt samma symptom.

Jag tror inte heller att läkare får dela med sina gissningar till patienten, speciellt inte om de är väldigt osäkra om saken. Det kan ju hända att de faktiskt inte har någon susning om vad det är. Som sagt, har de ingen erfarenhet av den här åkomman från tidigare så blir det ju genast mycket svårare för dem.

Jag avundas verkligen inte din situation. Det måste vara så frustrerande och jobbigt att inte veta vad som är fel. =(

Annons:
Niklas
2020-06-02 16:59
#7

#0: Har du funderat på om det kan vara stress?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OlgaMaria
2020-06-02 22:00
#8

Har du testat magsyredämpande? Ibland kan ju magkatarr eller halsbränna ge sådana symptom. Jag tycker du borde kunna få hjälp att gå vidare med fler undersökningar, behöver ju inte vara hjärtrelaterat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Shettisar]
2020-06-03 09:11
#9

#7 Jaja men,läkaren frågade också.Tror inte det är stress. Går hemma och är inte det minsta stressad,mer än när man ska till läkare då förstås.

[Shettisar]
2020-06-03 09:14
#10

# 8 Jag har haft stora problem med magkatarr innan viktnedgången så jag vet hur det känns och detta sitter högre upp.Så nej det är inte problem med magsyra osv. Försöker nu få telefon tid till utredande läkare men det är svårt.

Caeli
2020-06-03 09:31
#11

Bröstsmärtor kan också komma från muskler eller skelett. https://www.ryggcentrumlund.se/smartor-i-brostryggen (scrolla ner en bit)

Maria
2020-06-03 09:45
#12

Eftersom det handlar om bröstsmärtor så gissar jag att man i första hand koncentrerar sig på hjärtat eftersom det är det mest allvarliga kring detta. Sedan får man väl försöka komma underfund med ditt höga CRP. Vad har du för värde?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Shettisar]
2020-06-03 12:36
#13

#12 Detta provresultat är från 12/5,  21 mg/L. 

Idag när jag fick tag på läkaren sa han att det gått ner även sänkan och var nästan på normal nivå,men gav inget värde.

Han har uteslutit muskel reumatism sa han.Men jag ska vidare på hjärt röntgen,arbets ekg och långtids ekg.

Nämnde för honom att jag har feber av och till men då sa han bara att febern inte har något med detta att göra.??

Annons:
OlgaMaria
2020-06-03 19:43
#14

#8 Har ni diskuterat det med magkatarr? Det kan visa sig på olika sätt, och om man haft magkatarr kan man få problem med inflammation efter att själva magkatarren blivit bättre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Shettisar]
2020-06-04 10:09
#15

Har googlat både svenskt och utländska sidor. Har nu hittat något som stämmer in på mina symptom. Ska fråga läkaren om han ringer upp idag. Men jag förmodar att han vidhåller vid sina undersökningar ska genomföras ändå. Varför lyssnar läkare inte på patienten? Nåja, får se hur detta utvecklar sig. # 14 Eftersom jag har genom gått en GBP op för några år sedan så har jag ingen magsyreproduktion som i en vanlig magsäck. Omeprazol tar jag redan då jag äter anti inflammatorisk medicin eftersom jag inte får ta min ordinarie medicin så länge jag har infektion i kroppen. Och Omeprazolen hjälper ingenting mot mina nuvarande smärtor.Tack för svar 😉

Upp till toppen
Annons: