Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 878 ggr
Fridaaaa
2020-05-21 13:05

Stressa ner

Någon som har bra tips för att kunna stressa ner och slappna av mer?
Det är sjukt mycket på jobbet (hemtjänsten) och känner att jag har svårt att slappna av/stressa ner hemma samt sova bra. Speciellt när man jobbar kväll och sedan dagen dagen efter (hemma runt 22-22.30 och börjar 7 dagen efter)

Har ju en tvååring med hemma.

Känner att stressen känns nu med orolig mage, trötthet och feberkänsla i kroppen (ingen feber)

(nej har inte corona och nej kan inte sjukskriva mig. Inte påväg in i väggen)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Liwan
2020-05-21 13:48
#1

#0 vill bara säga att det låter tufft och hoppas att det blir lite mindre på jobbet framöver om ett tag! Finns det möjlighet till att ta powernaps för dig? Alt. lägga dig och vila en stund? Kanske lyssna på en tråkig ljudbok eller något.

Har tyvärr inga bra tips men håller tummarna att du finner någon lösning som gör att din vardag blir lite bättre för dig. 🌺

Maria
2020-05-21 13:51
#2

Jag har jobbat sådana pass i många år och för mig hjälpte det med lite egentid som att gå ut med hunden när jag kom hem på kvällen. Ta ett bad eller läsa en stund.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2020-05-21 14:17
#3

#1 Nej jag kan inte sova på dagen, det är enbart under natten (jag blir tröttare dessutom om jag väl skulle somna till på dagen)

#2 Tyvärr har vi inget badkar. Och jag läser inte
Ja hunden brukar jag ut med själv - om jag kan. Oftast är sonen med, då vi jobbar om varandra ibland.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Caf_Roy
2020-05-25 20:37
#4

Prova att införa en kvällsrutin som du gör samma varje kväll innan du går och lägger dig. Tex en varm dusch, en kopp te (finns utan koffein om det gör skillnad för dig), kanske lyssna på någon lugn musik och sen gå och lägga dig, utan skärm däremellan. Då lär sig kroppen rutinen och kan vara ner och vara redo att sova när du går till sängs.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Fridaaaa
2020-05-26 16:02
#5

#4 Svårt när man jobbar kväll ibland och är hemma 22-22.30
Men något kan jag försöka som fungerar :)
(dock itne dryck eller dusch) men kan fundera på vad som kan fungera att ha! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Caf_Roy
2020-05-26 17:27
#6

#5 bara du gör samma varje gång och det är något du går ner i varv av borde kroppen lära sig att det betyder sovdags.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Tarotstollan
2020-05-31 04:48
#7

Kanske en liten kort stund 5 - 10 minuter med meditation och lugn musik innan du lägger dig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
2020-06-21 16:51
#8

Lugn musik tror jag också kan göra nytta. Och djupa andetag.

Lona
2020-06-24 20:17
#9

Meditation och lugn musik har hjälpt mig, likaså spikmatta! Jag har en viss kvällsrutin med några låtar och spikmattan på olika kroppsdelar (den var gräslig först men nu älskar jag den!), ibland även meditation eller vad man nu ska kalla det. Finns massa olika på Youtube, där kan nog de flesta hitta något som passar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
2020-06-25 19:10
#10

En kopp välling var min räddning när jag jobbade såna tider.

Stolt ägare till fem La permer

Fridaaaa
2020-06-25 20:56
#11

#10 Tack men jag dricker inte välling :)
----

Känner att de dagar jag jobbar dag och sedan antingen dag eller kväll dagne efter, inga problem, är just kväll för att jobba sen dag, som det är svårt att varva ner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wizbot
2020-07-02 21:18
#12

Hur känner du gällande mediciner/tillskott? Melatonin är guld värt för mig som sover på olika tider samt har svårt att varva ner innan sömn. Det är ett kroppseget hormon som i de flesta länder säljs receptfritt som vilket kosttillskott som helst. I Sverige är det dock receptbelagt men bör inte vara svårt att få det av din läkare om du beskriver dina besvär. Det är inte heller olagligt på något sätt att beställa det från en europeisk sida på nätet eller att t.ex be en kompis i Finland skicka några askar. Får du de på recept går de dock på högkostnadsskyddet vilket är bekvämt för mig som når över den gränsen varje år.

Fridaaaa
2020-07-03 13:49
#13

#12 Inga mediciner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Wizbot
2020-07-03 17:55
#14

Äter du några vitaminer eller kosttillskott ? Det här är precis samma sak. Inte för att jag förstår varför jag eller någon annan svarar på dina frågor längre egentligen. Du vill aldrig ändra något eller egentligen ha några svar, bara få bekräftelse om att din situation är unikt olösbar 😂

Lona
2020-07-04 11:57
#15

Ett tillägg till #12 (ifall någon annan läser): Om ni får melatonin på recept, se till att få Melatonin AGB! Det går på högkostnadsskyddet till skillnad från tex Circadin. (Det finns några till som går på högkostnadsskyddet men de skrivs sällan ut, dessutom är det orala droppar.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

91Marran
2020-07-04 14:58
#16

#14 Hon har nog tänkt igenom alla förslag och vill se om det kommer något svar på något som hon inte har tänkt på.

Mvh
Mig

Strimmans
2020-07-09 10:11
#17

Jag stressade ner när jag insåg att det bara är acceptera läget. Att jag kommer få sova mindre och va lite trött dagen efter ”det är ju inte hela världen med någon natt då och då”, man mår oftast sämre av stressen än några timmar mindre sömn. Jobbar också kväll och dag efteråt inom hemtjänst.

Lona
2020-07-09 11:32
#18

#17, Klokt! Vi är så duktiga att sätta krokben för oss själva, där tror jag att du har en viktig bit!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Strimmans
2020-07-09 17:06
#19

#18 ja jag har mått så grymt mycket bättre, oftast gör man ju saker värre än dom är. Överlevde efter 11 h sömn på 8 dagar när jag slutade snusa 🙈 började tappa verkligheten nästan sista dagen och fick då sömntabletter. Men jag fungerade iaf 7 av 8 dagar 🤪

Liz85
2020-07-11 20:01
#20

#17 mycket sant. Det är inte bra att stressa upp sig över både smått och stort. Och kan man inte göra något åt läget är det bästa man kan göra att gilla det. Kanske hitta en lösning för att gå runt situationen istället och kunna gå vidare. Det kommer nog mer naturligt för en del medan andra är mer stresspersoner eller lägger för mycket på sig själv som man kanske inte skulle behöva bära. Tyvärr. Jag är i grunden så att jag har en förmåga att gå min egen väg och strunta i vad andra tycker. Vill jag ha mysbyxorna idag så tar jag det. Får jag lust att ta inlines till jobbet en morgon gör jag det om vädret tillåter. Det kan vara rätt skönt att spontanträffa vänner. Tror att det också gjort att jag är mer stesstålig och kan jobba ganska mycket vissa perioder. Bara det finns något där emellan som jag verkligen gillar där jag kan koppla bort allt annat och bara få vara/njuta. Sen kan man ställa sig på start ned ny energi och fortsätta med alla måsten som ändå finns där.

Annons:
oh-la
2020-07-13 16:39
#21

#12, känner bara att jag vill rätta dig lite gällande mediciner från andra eu-lönder. Det är fritt att beställa mediciner så länge som den inte är receptbelagd i Sverige. Är det ett i Sverige receptbelagt läkemedel måste du ha recept för det för att få importera det från annat eu-land. Att låta en kompis skicka funkar inte alls. Medicin som är receptbelagd måste stickas från ett godkänt apotek. Tänker att det är tråkigt att få sina läkemedel beslagtagna om man inte kollar en gång extra innan man beställer, eller i värsta fall blir misstänkt för smugglingsbrott.

Upp till toppen
Annons: