Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 542 ggr
MyC
5/15/20, 1:13 PM

Blå läppar, allvarligt?

Hej! Jag har under de senaste 2-3 månaderna uppmärksammat att min mamma (hon är i 45-årsåldern) allt oftare får blåa läppar och ser allmänt sliten ut. I början kom det då och då under dagen, men nu har det gått så långt att hon i princip har blåa läppar dygnet runt. Jag tycker även att hon är blek och ser som sagt trött och sliten ut. Även som att hon åldrats mycket på kort tid. Jag har sedan jag först märkte hennes blåa läppar bett henne att kontakta vårdcentralen men det vill hon inte då hon inte verkar inse allvaret. Jag har verkligen tjatat på henne att hon måste kolla upp detta så att det inte är något allvarligt fel på hjärtat eller så, men hon brukar ta det som kritik och bli lite irriterad när jag säger till henne att hon måste ta det på allvar. Det som oroar mig är att det nu blivit värre, läpparna är ju blåa hela tiden och dessutom tycker jag att de är tydligare blå nu än i början. Jag vet att hon är väldigt stressad och utsliten. Hon är konstant överbelastad med saker som måste göras och hon får inte tillräckligt med sömn. Jag är orolig att detta börjat påverka hennes hälsa allvarligt. Är det någon här inne som har erfarenhet av blå läppar, vad det kan bero på och kanske vad jag kan säga till henne för att hon ska förstå att hon måste prioritera sin hälsa?

Annons:
Calcifer
5/15/20, 1:25 PM
#1

Jag skulle säga ja, absolut, hon måste kolla upp det. Jag har ringt vården flera gånger pga oro över coronaviruset, ena gången till 112 då jag inte kunde andas ordentligt. Varje gång har de bett mig kolla om mina läppar varit blåa, vilket de som tur inte varit. Även inne på akuten OCH i ambulansen ville de kolla läpparna och frågade om de varit blåa. Jag skulle gissa på att det betyder att det är en rätt viktig sak.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Niklas
5/15/20, 5:47 PM
#2

#0: Har du förklarat för din mamma att det är av oro och omtanke du tar upp hennes blå läppar? Det borde vara självklart, men om hon är stressad är det kanske inte det. Det är nog inget som hindrar att du ringer 1177 och beskriver vad du ser och frågar vad de rekommenderar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
5/16/20, 10:50 AM
#3

Låter som det kan vara något åt hjärtat. Vill inte skrämma upp dig/er, men det är möjligt att hon har hjärtsvikt.

Kolla upp det på en gång. Med mediciner så kan hon fortsätta att leva sitt liv precis som vanligt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
5/19/20, 4:28 PM
#4

Hur har det gått? Har du ringt och frågat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MyC
5/20/20, 2:25 PM
#5

Tack så mycket allihopa för era svar! Jag har försökt förklara för henne att jag tar upp detta på grund av oro och omtanke och jag sade att om hon inte själv ringer och bokar tid för att kolla upp det så ringer jag till 1177 för att prata med dem. Då gick hon äntligen med på att hon skulle kolla upp det, mest för att lugna mig tror jag. Så nu har vi pratat med vårdcentralen så hon har fått läkarkontakt och ska dit och lämna prover inom kort.

Maria
5/20/20, 3:20 PM
#6

#5 Vad bra att ni pratade.

Skönt att hon har fått en tid på vårdcentralen också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
5/21/20, 11:36 AM
#7

Skönt att din mamma kontaktat vården.

Stolt ägare till fem La permer

Draken
5/22/20, 11:46 AM
#8

va bra att hon blir kollad :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: