Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 395 ggr
jmm
5/14/20, 10:24 AM

Codex Alimentarius - global livsmedelsimperialism

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det officiella syftet med Codex Alimentarius är att införa enhetliga livsmedelsstandarder världen över i syfte att skydda konsumenten och tillåta frihandel. Kritiker menar att Codex Alimentarius kommer att ta död på alternativmedicinen och förstöra vår rätt att äta kosttillskott. EU baserar sina hälsokostdirektiv på de beslut som tas på Codexmötena. NHF är den organisation som har stoppat FN från att ta bort vår rätt att äta kosttillskott.

Jag har läst boken “Codex Alimentarius – global livsmedelsimperialism” som är skriven av Scott Tips på organisationen Natural Health Federation (NHF). NHF är en hälsoorganisation som förespråkar hälsofrihet och organisationen har funnits sedan 1950-talet.

Codex Alimentarius är latin och betyder “regler för mat”. Codex är ett regelverk för livsmedel som är utarbetat av organisationer inom Förenta Nationerna. Det officiella syftet är att “skydda konsumenters hälsa vad gäller livsmedel” .

Det var på mitten av 1990-talet som hälsokostförespråkare i USA började inse att det fanns ett hot mot deras rätt att äta kosttillskott. Hotet var Codex Alimentarius. Det var då som CCNFSDU började bestämma de globala riktlinjerna för kosttillskott  Detta gjordes utan att ha bjudit in representanter för kosttillskott men däremot fanns det gott om representanter för Big Pharma och Big Food. CCNFSDU skapade regelverket “Guidelines for Vitamin and Mineral Food Supplement” (riktlinjer för vitamin- och mineralkosttillskott). Här fanns representanter från länder som var medlemmar i Codex och här började beslut tas bakom stängda dörrar som skulle ha stort inflytande på vår rätt att äta kosttillskott. Faktum är att Scott Tips från NHF ofta ha fått stå ensammen på dessa Codexmöten som enda representant för kosttillskott medans det det finns ett överflöd av representanter från läkemedelsindustrin och matindustrin. Läkemedelsindustrin vill givetvis ha lägsta möjliga övre nivå vad gäller näringsämnen i kosttillskotten medans NHF vill det motsatta. Att ha för låga doser innebär att vi får verkningslösa kosttillskott.

https://jmm.nu/codex-alimentarius-global-livsmedelsimperialism-bokrecension/

Annons:
Sindri
5/24/20, 9:30 AM
#1

Det där har ju funnits länge, det var många år sedan jag läste om den. Skrev till någon svensk myndighet som var inblandad och fick faktiskt svar, men kollade nu och hade inte kvar det, tyvärr. Men det var nog ett "jaså"-svar.
Jag tror det är svårt att stoppa den handel som nu finns med kosttillskott, tyvärr finns ju även en hel del oseriösa aktörer på marknaden.

jmm
6/1/20, 8:37 AM
#2

Ja codex finns kvar. EU:s hälsokost direktiv baseras på vad som bestämms på dessa möten så den är högst relevant för oss svenskar.

Pyttelite
6/2/20, 9:19 AM
#3

#3 Är det inte bra för oss konsumenter att handelshinder försvinner tycker du? https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/samarbeten/codex-alimentarius-commission


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


jmm
6/29/20, 9:01 AM
#4

Nej jag tror inte det är bra att handelshinder försvinner. Vad som kan hända är att Sverige översvämmas av utländska billiga produkter och den inhemska produktionen tar skada. Så har skett i USA och Mexiko.

Pyttelite
6/29/20, 9:17 AM
#5

Nu var det väl ett av argumenten att gå med i EU just för att slippa handelshinder mellan länderna. Är det inte viktigare att innehållet är ok? Om andra kan göra saker billigare till samma kvalitet är väl inte fel? Varför ska vi betala mer för en vara bara för att den ska vara producerad i Sverige?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


jmm
6/29/20, 9:35 AM
#6

Vi har olika synpunkter du och jag och jag fasthåller vid min ståndpunkt. Återigen, om handelshinder tas bort så påverkas den inhemska marknaden. Detta i sin tur leder till att svenska företag måste lägga ned och folk förlorar sina jobb. Detta är precis vad som har hänt arbetarklassen i USA och som troligtvis kommer hända i Sverige tack var vårt EU-medlemskap.

Annons:
Pyttelite
6/29/20, 10:45 AM
#7

#6 Om svenska företag inte är konkurrenskraftiga ska de läggas ner. Det finns ingen anledning att ge dessa företag extra fördelar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


oh-la
6/30/20, 10:07 AM
#8

#7 problemet är att svenska företag inte kan konkurrera i många fall. Främst inte med länder utan skydd för arbetstagaren, rättvis lönesättning eller tveksam produktion. Då får vi antingen slopa arbetslagstiftningen så som den är, tillåta löner på några hundra i månaden och att de som arbetar på bandet helt enkelt får arbeta de timmar som arbetsgivaren bestämmer. Är det 40h, 80h eller fler…? Det kostar mer att behandla arbetstagaren som en människa än en slav. Man ska också vara medveten om att vi, genom handelshinder, faktiskt påverkar exempelvis Kinas arbetsrätt. Handelshinder kan gå så långt ner att vi belägga specifika företag med tilläggstullar om deras företag inte sköter sig. Klart man skulle kunna öppna upp det, men då tappar vi all möjlighet att påverka för arbetare i andra länder och arbetslösheten som följer i EU blir enorm. Alla kan, trots allt, inte vara ingenjörer eller teoretiker, och jag är inte säker på att man vinner något på att konkurrera ut alla bolag som producerar något som även görs i kina…

Pyttelite
6/30/20, 11:54 AM
#9

#8 Det finns andra sätt att förbättra andras länders arbetsmiljö än att införa handelshinder. Knappast en effektiv väg att gå.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: