Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 481 ggr
Arcane
5/10/20, 7:48 PM

Vill börja träna, ska jag vänta eller börja mjuk?

Hej jag är en 23-årig tjej som har sedan länge viljat sätta igång att träna och tänkte starta nu under våren. Men när jag började känna ett tryck ovanför mitt vänstra bröst under april samt började att tappa hår. Så valde jag att skjuta upp planen att träna, vet än inte vad problemet är men tänker att jag ändå kan köra mjuk träning åtminstone eller ska man vänta tills man vet mer. Det ända jag vet var att de hörde en fysiologisk blåsljud från hjärtat och fick göra ekg samt några andra prover. Ekg var normal för mig. Är inte så orolig över det men kunde inte exakt svara på om jag känner mig trött eller blivit lättare andfådd den senaste tiden då jag har under en längre period slutat träna och in pressat mig över gränserna. Innan jag slutade träna vilket var 4 årsen, så tränade jag 5 till 6 gånger i veckan, träning har varit en stordel av min uppväxt. Hade inga problem att jogga 1 mil men nu tror jag att jag knappt orkar springa 1 km, då jag blir andfådd av att cykla till centrum och hem. Vilket förr var en enkel sak för mig. Jag är alltid trött och har aldrig känt mig pigg, anledning till att jag har problem att avgöra hur min kondition är och min egna trötthet. Då min kondition blir väldigt påverkad hur trött jag är. Eftersom det är covid-19 så tar allting en längre tid att få svar. Samt ska jobba hela sommaren, där jag alltid jobbar extra på. De har covid-19 men de behöver personal, kommer inte jobba med de som har covid-19. Det får annan personal göra medan jag har hand om de andra. Vill börja träna för blivit lite less på att vara hemma hela dagarna och läsa böcker eller studera hela tiden. Går bara ut och handlar men håller mig hemma pga min pappa är 74 år gammal. Bor fortfarande hemma, så vill inte smitta min pappa. Han kommer under sommaren köra upp till jämtland och bo där hos en av sina bröder istället i en liten stad. Vilket gör att jag och min bror kan jobba utan att vara orolig att dra hem något, vi bor i göteborg. Så tänkte plocka upp att träna, vi har löpband, vikter, cykel mm hemma. Så det är inte exakt att jag rör mig utanför mycket. Är det en smart ide att börja träna eller ska jag vänta tills jag vet vad problemet är. Kan säga att min vilopuls ligger på 90 vilket är ganska hög för mig. Tänkte bara rådfråga och se, så jag inte hoppar in i något som inte är så smart att göra :)

Annons:
Sindri
5/10/20, 8:10 PM
#1

Du borde fråga din läkare. Du kan säkert också få träffa en sjukgymnast som kan lära dig att träna på rätt sätt. Jag skulle inte chansa på något annat. Förutom långa promenader.

Maria
5/10/20, 8:10 PM
#2

Jag tycker du ska kontakta din läkare och få en remiss till en fysioterapeut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Shia1
5/10/20, 8:11 PM
#3

spontant tänker jag att det viktigaste inte är vad man tränar utan att det är roligt och faktiskt blir av!

all träning behöv inte vara komplicerad! ut och gå, jogga lite lätt det som känns bra, gå i skog och ojämn terräng, när man senare får till en mer regelbundenhet kan man som sagt öka på intensiteten osv. men försök gärna helst ha som standard vi säg 1 h promenad/dag. och de dagar du känner för det byter du ut det mot effektivare träning, de dagar du ej känner för det tar du bara den där timmas promenaden.

Arcane
5/10/20, 8:21 PM
#4

#1 Vet hur man tränar och vet att man bör variera ens dagar och ha vilo dagar. Så det är inte att jag pressar min kropp för hårt när jag tränade förr. Har alltid lyssnat och vet mina gränser, tror jag bara pressat mig en gång för hårt men det var mitt egna fel. Skedde när jag tränade basket, tog ut mig på första träningen men tog inte hänsyn att efter min första träning skulle jag träna direkt igen med ett annat lag, 2 timmar. Vilket slutade med att jag mådde riktigt dåligt. Träning har varit en stor del av mitt liv, så kommer inte köra någon hård träning. Nu när jag har problem med hälsan och vet inte vad problemet är. Så skulle jag starta ännu mjukare och bara köra lugnt. #2 Vi väntar svar på proverna, om de inte hittar något så blir det ultraljud på hjärtat samt skickad till en annan läkare. För att hitta vad problemet kan vara :) Kan fråga mina vänners pappa, han är en fysioterapeut. #3 Har alltid älskat att träna, det är något jag tycker är roligt 😊. Ska se till att ta lite lugna promenader.

Lona
5/10/20, 8:45 PM
#5

Kolla med läkaren, men vanliga promenader kan knappast skada så länge som du mår ok och inte mår dåligt av dem. Promenader har dessutom en stor fördel som träning hemma inte har: Du kommer ut, får frisk luft, nya intryck och det är väldokumenterat hur bra det är både fysiskt och mentalt att röra sig ute, helst i naturen.🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: