Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 442 ggr
Liz85
2020-04-30 20:43

Info om Rift? Googling leder ingen vart...

Någon som vet vad rift är? Gällande hand/anatomi. När jag googlar kommer bara "oculus rift" och "Rift valley feber" upp.

Annons:
Maria
2020-04-30 20:48
#1

Jag gissar på liten spricka men jag kan ha fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
2020-05-04 04:17
#2

Okej… berättade för en person som jag går till var jag fortfarande har en del kvarvarande problem. Fick då frågan om jag hört talas om rift och att det kan vara det som spökar. Hade inte hört talas om det. Men om jag fattade det rätt så ska det inte handla om skelettet utan nåt annat just här… Samt att jag redan jobbar på ett snällt sätt med den delen som det berör. Almänt tips: Håll era handleder hela. Livet blir så mycket enklare när ni slipper väcka hand/handled till liv efter ett par veckor i gipsfängelse. 🙂

Maria
2020-05-04 06:06
#3

Min  man har brutit handleden och efter något år var han tvungen att operera den så nu har han en slags platta och skruvar i leden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
2020-05-04 09:56
#4

Ehm… tack gör infon. Tycker det räcker med en operation. Men enligt rehab kommer det här ge med sig.

Maria
2020-05-04 11:41
#5

#4 Jag trodde inte att handleden redan opererats. Min man blev gipsad efter att han ramlat och efter att handleden dragits rätt men den växte ihop snett därför blev det operation senare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
2020-05-04 15:27
#6

Aha, jo den opererades. 19 dagar senare.

Jag fick frågan redan vid 10 dagars-kontrollen om jag funderat på operation eftersom läget gått tillbaka något. Tankarna hade vandrat runt eftersom jag blivit varnad på akuten att den här frakturtypen brukar behöva operation. Men var inte sugen på att genomgå ett sånt ingrepp om jag verkligen inte behövde.  Det beslutades då att vi skulle fortsätta konservativt med gipset i två veckor till.

När jag kommit hem och fått smälta all information i lugn och ro så gnagde det i huvudet huruvida det var fel eller rätt val. Så jag hörde av mig dagen efter för att höra hur klokt mitt beslut var egentligen.  Det bokades in en extrakontroll veckan efter. Där hade läget försämrats ytterligare så nu hade jag inget val längre. Minns också vad röntgenpersonalen sa efter att jag var klar hos de. "Ska du upp till läkaren nu?" Känns inte helt bra när de på röntgen ställer den frågan om man hör en underton av allvar…

Tydligen ska en operation göras senast 10-14 dagar efter skadetillfället. Nu hade det gått 18 dagar så jag blev inbokad på operation dagen efter. Fick stift för att lägga frakturen rätt. 

Vid avgipsningen såg det väldigt bra ut fortfarande, vilket var jätteskönt. Men med handen i gips i nio veckor så har alla muskler och senor med mera passat på att dra på långsemester, vilket märktes när jag blev fri från gipset. Kan nu använda handen i det mesta av vardagen men märker ibland att den har vissa begränsningar.  Så jag är inte i mål än.

Annons:
Upp till toppen
Annons: