Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 529 ggr
Vs:79
2020-04-25 00:13

Wed någon som har tips hur lindrar smärtan

Jag har wed och har haft det sedan tonåren men först lindrigt och sedan 2012 svår wed med mycket smärta och det smärtar inifrån skelettet och ut i huden samt känns det som benen ska brinna upp. Har sökt läkar hjälp sedan jag fått tips om att det kunde vara wed och läkaren håller med men kallar det för slaskdiagnos. Håller på gå under av smärta och sömnbrist och vet inte vars jag ska ta vägen. Har svår smärta från sen em och hela natten, kan knappt sova och sparkar mig blå på benen pga smärtan och att jag inte kan hålla benen stilla. Någon som har tips på vad som kan hjälpa och jag kan åter få ett mer normalt liv?

Annons:
Sindri
2020-04-25 00:39
#1

Jag hade aldrig hört talas om diagnosen förut så jag var tvungen att googla. Det finns ju medicin tydligen. Om din läkare inte vill hjälpa dig så sök en ny läkare.
https://www.wedforbundet.se/om-wed/

Maria
2020-04-25 05:55
#2

Jag tycker också du ska söka dig till någon annan. Speciellt när dina besvär är så uttalade.

Min man har haft besvär med Restless Legs i hela sitt liv och emellanåt medicinerats och han har blivit tagen på största allvar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CasaRamon
2020-04-25 09:40
#3

Jag har RLS och har tydligen haft det sen barnsben. Hade "växtvärk" under hela uppväxten, som inte försvann förrän jag blev gravid, vid 32-års ålder. Sen har jag inte känt av det förrän senaste 5 åren. Har väldigt svårt att sova. Måste ofta  äta Alvedon.  Det finns läkemedel, men tyvärr ger dom biverkningar (som dom flesta andra mediciner) och eftersom jag är känslig för dessa, så tar jag dom inte. Om man stretchar benen innan sänggåendet, så kan det lindra. Sök på You tube.

Maria
2020-04-25 10:06
#4

#3 Långt ifrån alla får biverkningar så det är värt att prova för att få livskvaliteten åter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2020-04-25 11:07
#5

Jag tror inte att enbart detta kan hjälpa dig, men kanske kan du lindra symptomen om du gör lite stretchövningar och också tar en magnesium innan du går och lägger dig. Det hjälper många (bl a mig) som ofta får lite kramp och ryckningar i benen vid vila. Magnesium får musklerna att slappna av.
Men jag tror du också skall söka dig till en läkare som kan mycket om just det och som inte har en så nonchalant inställning till sina patienter.

CasaRamon
2020-04-25 15:18
#6

Som jag skrev i #3 så kan man LINDRA med att stretcha benen. Inte att enbart det hjälper. Jag tar också magnesium varje dag. Det är jag som är känslig för biverkningar. Självklart inte alla. Om man läser på Fass om biverkningar, så förstår man kanske bättre vad jag menar. För mej ökar inte livskvaliteten, om jag ska gå omkring med yrsel och illamående på dagarna. Därför tar jag Alvedon som jag mår bra på och lyckas då sova någorlunda bra.

Annons:
Maria
2020-04-25 15:30
#7

#6 Om man läser på FASS så har alla mediciner biverkningar men procentuellt oftast ganska låga. Man får kanske testa och avgöra vad som funkar bäst för en själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CasaRamon
2020-04-26 10:30
#8

#7 Precis så är det, man får testa och sedan avgöra vad som passar en bäst. Så har jag gjort och insett att medicinen inte passar mej, med yrsel, illamående och huvudvärk på dagarna. Alvedon klarar jag av. Jag äter inga andra mediciner så kanske jag är extra känslig.

Vs:79
2020-05-03 19:46
#9

Tack för alla svar. Dessvärre har inte sifrol hjälpt mig alls, samma med dom mediciner jag har nu, venlafaxin 300 mg, Escitalopram 20 mg, Stesolid 5 mg dom hjälper dock lite och stilnoct till natten. Jag är medveten om att dom kan förvärra rls men har inte gjort det för mig då jag hade lika mycket smärta och myrkrypningar innan medicinerna. Har även testat lyrica som jag inte tålde och nån mer liknande medicin. Det enda som lindrar en lite pytte stund är värme och röra på benen. Har även testat magnesium och massage, strecha, tns men har inte hjälpt. Även järndropp, listan kan göras lång. Frågade en läkare om madopark men den läkaren sa att om sifrol inte hjälpte så skulle inte heller den hjälpa. Läkaren har skickat mig på mr av huvud och helrygg pga att utesluta andra diagnoser, vilket jag är säker på att jag har men inte vill ta upp just nu. Läkaren ska dock ringa imorgon men gruvar mig för att prata med henne då hon inte kommer att hjälpa mig utan skicka mig vidare till psyk och att dom ska sköta medicinerna men dom kan inte heller något om rls. Känns så hopplöst.

Upp till toppen
Annons: