Annons:
Etiketthud
Läst 473 ggr
MyC
4/23/20, 6:31 PM

Mår dåligt över ärr

Hej! Jag har fått ett ärr på mitt ben från ca en månad tillbaka som jag mår ganska dåligt över. Jag vet att ärr kan ta ganska lång tid på sig att ”mogna” och blekna, så det kan ta lång tid tills man ser slutresultatet. Ärret är kanske 2 cm långt, men ganska litet och smalt. Det glipar dock lite mellan själva hudkanterna och däremellan har det växt ärrvävnad. Så när jag känner över det kan jag känna att det buktar inåt lite där. Tror ni att det kommer att dra ihop sig eller växa utåt lite där det går inåt så det blir på samma nivå som resten av huden? Det jag önskar är att det skulle dra ihop sig och bara bli ett pyttelitet smalt streck på samma nivå som resten av huden och sluta bukta inåt :’(

Annons:
MyC
4/23/20, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Bifogar två bilder på det. Det är som sagt ca en månad gammalt.

Maria
4/23/20, 6:37 PM
#2

Jättesvårt att veta. Är det något du har sytt? Jag har ärr som fortfarande är kvar sedan barndomen lite här och där och jag är 58 år.😉 En månad är ju inte lång tid så du får väl avvakta och se. Täck det bara för solen nu över sommaren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Chinesecrestedlover
4/23/20, 6:52 PM
#3

#0 Svårt att veta som sagt, men som en liten "tröst" (?) så kan jag säga att jag fick ett ärr som var extremt rött läääänge och som syntes rejält mycket då. 

Nu är det vitt och knappt ens synligt, jag får verkligen leta för att hitta det. 

Kommer dock inte ihåg exakt hur länge det var rött (skadan skedde för åtta år sedan så…var ju ett tag sedan😉), men kommer ihåg att jag var förvånad över att det var rött så länge i alla fall. 

Trodde det skulle vara rött för alltid, men som sagt nu är det knappt ens synligt längre. Det kändes som att det stod ut lite också (när de var rött) vilket det heller inte gör nu.

Försök skydda det så gott det går från solen och ha tålamod så kommer det säkert blekna och "jämna till sig" med tiden…men som sagt en månad är ingenting, det tar tid. 

Mvh/Chinesecrestedlover

MyC
4/23/20, 7:05 PM
#4

#2 Nej, inget jag har sytt. Borde nog egentligen ha tejpat det då det glipade lite, men jag tyckte inte det kändes så allvarligt där och då, så det blev aldrig av att jag satte någon tejp. Men nu i efterhand förstår jag att det hade varit bra om jag gjort det, just för att det nog hade blivit ett mindre ärr då.

MyC
4/23/20, 7:11 PM
#5

#3 Tack för ditt svar! Känns betryggande att höra att ditt ärr bleknade även om det tog lång tid. Jag tycker mig redan kunna se att det blivit något mer åt det rosa hållet, i början var det mer lilarött. Skönt att ditt ärr jämnade till sig också så det inte står utåt längre. Mitt går ju lite inåt i stället. Jag hoppas att det kan jämna ut sig åt det hållet med. Ska försöka hålla det täckt från solen och hoppas på det bästa.

Sindri
4/23/20, 8:24 PM
#6

Det kan ta flera år innan man vet hur ett ärr kommer att se ut, så tänk inte på det. Du kommer antagligen att glömma bort det innan dess.
Och jag älskar min mans lilla ärr som han har över ögat. Det är en del av hans liv och hans historia.

Annons:
Ary
4/23/20, 9:46 PM
#7

Jag kan rekommendera leukoplast tejp, en hudfärgad textiltejp, 1,5 cm bred som man kan köpa på apotek för ca 17 kr. Den är bekväm och jag tål den trots att jag har känslig hud.

MyC
4/24/20, 12:08 PM
#8

#6 Tack för ditt svar! Jag ska försöka att inte tänka så mycket på det och titta på det om några månader igen. Jag hoppas att det drar ihop sig och blir på samma nivå som resten av huden. Ja det är sant som du säger, ärr kan ju vara rätt charmiga faktiskt och en del av ens historia. Just det här ärret skulle jag dock helst bara vilja glömma, men ska försöka acceptera det så gott det går.

MyC
4/24/20, 12:12 PM
#9

#7 Tack för tipset! Jag har också känslig hud, så det var ju jättebra. Tänker du för att ha vid behov framöver eller finns det någon mening med att tejpa det nu medan ärret fortfarande håller på att ”mogna”? (För själva såret är ju läkt sedan några veckor tillbaka) Tänker att det kanske kan hjälpa till att dra ihop själva ärret men jag kanske är helt ute och cyklar.

Ary
4/24/20, 6:55 PM
#10

Nja jag tänkte mer för att skydda mot sol i sommar. Jag har problem med att mitt ärr gör ont och kliar (6 mån gammalt på bröstet, tack katten. ;) 

Det hjälper både mot smärtan och klådan och skyddar mot solen. Man glömmer av att det finns i princip. Byter ut när det ser smutsigt ut bara.

Liz85
4/24/20, 8:41 PM
#11

Bör man skydda ett ärr sex månader gammalt också? Ingen har iaf sagt nåt om att skydda det.

Ary
4/24/20, 9:14 PM
#12

#11 I 6 månader. I mitt fall gör det ont fortfarande och är på mest utsatta stället vad det gäller sol så jag kör denna sommaren iaf. :)

Upp till toppen
Annons: