Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 503 ggr
strobii
4/11/20, 9:30 PM

smittar vinterkräksjukan innan? (emetofobi)

hej, jag har emetofobi och nu när min mamma har blivit magsjuk panikgooglar jag precis som vanligt, men får bara ännu mer ångest när informationen skiljer sig så mycket åt från olika hemsidor. så om det är nån som har bra koll får ni jättegärna svara :( 

vi var ett litet sällskap som åt middag tillsammans här hemma, och min mamma la upp rulltårtsbakelser på fat till efterrätt. hon åt ingen själv eftersom hon kände sig jättemätt. 
ungefär 40 minuter senare spydde hon. 
betyder det här att hon smittat oss som åt bakelserna eftersom hon hade tagit i dom? :( 

det står ju på många hemsidor att en sjuk person som hanterar mat kan smitta andra. och vid tidpunkten hon tog i rulltårtan hade hon ju inte spytt. men räknades hon ändå som sjuk och spred smitta? 

jag är jättejätteorolig att det nu är 100% att jag kommer bli sjuk.

Annons:
Caeli
4/11/20, 9:43 PM
#1

Inte säkert att det är vinterkräksjuka. Hon hade kanske ätit något som hon inte tålde.

strobii
4/11/20, 9:52 PM
#2

jo kan ju vara så också, men hon åt bara vanlig spaghetti och köttfärssås till lunch, så känns inte så troligt att det är någon mat. 

är såklart medveten om att det kan låta egoistiskt att mest oroa mig för min egen skull, och att jag förutsätter det värsta. men det är svårt att styra när det är en fobi :(

Honestyisdead
4/11/20, 9:53 PM
#3

Beror ju på av vilken anledning hon spydde. Var det något som.smittar är risken stor. Men det kan bero på att hon fått i sig något dåligt också. Spydde hon bara en gång behöver du inte oroa dig.

strobii
4/11/20, 9:58 PM
#4

#3 hon har spytt fler gånger och gör fortfarande :( men står ju som sagt på en del sidor att man -inte- smittar innan man spytt. att det är viruset från kräkningar som sprider smittan. men sen finns det ju också dom som säger att man kan smitta innan.. ångesten som sagt… :(

Honestyisdead
4/11/20, 10:12 PM
#5

#4 Använd inte samma toalett, se till att ha god handhygien och ha inte närkontakt med din mamma för att undvika att smittas. Och hoppas på att hon hade god hygien när hon hanterade maten.

strobii
4/11/20, 10:19 PM
#6

nej ska se till att använda olika. och det borde hon ha haft, dels för corona och för att hon är van från sitt jobb på förskola.
tack för svaret.

Annons:
Honestyisdead
4/11/20, 10:24 PM
#7

Så bra :)

Annielle
4/11/20, 10:27 PM
#8

Om det är vinterkräksjuka tror jag verkligen inte att det smittar innan hon har blivit sjuk och kunnat smitta via kräkningarna.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
4/11/20, 10:33 PM
#9

#8 Det är inte bara kräkningar som smittar. Man kan få diarréer . Smitta via kontakt av ytor hon rört.

strobii
4/11/20, 10:59 PM
#10

jag har försökt googla på det där med ytorna också, men även där verkar det som att viruspartiklar från kräkningar/diarre behöver ha landat på ytorna antingen i droppar från just kräkningar eller från händerna om man fått partiklarna där? men det kan också vara så att jag tolkar det så för att försöka lugna mig själv :(

strobii
4/11/20, 11:01 PM
#11

#8 tack för svaret, det låter i alla fall bra :)

Annielle
4/12/20, 9:21 AM
#12

#9 Var otydlig, menade inte enbart direktkontakt med kräkningarna, självklart via ytor och om man har diarre´också.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: